1515

Börsen: SSAB och Millicom i botten<br />

Stockholmsbörsen sjönk på torsdagen och gick aningen svagare än ledande Europabörser, som handlades med små avvikelser från nollstrecket.

Bland de svenska rapportbolagen var SSAB svagare än väntat, medan MTG:s siffror överraskade positivt. Millicom drog också till sig uppmärksamhet sedan olägenheter upptäckts i bolagets verksamhet i Guatemala.

Strax före klockan 13.00 noterades storbolagsindex OMXS30 0,4 procent ned till 1.447. Aktier för cirka 6,2 miljarder kronor hade omsatts.

I botten av indexet parkerade SSAB, som rasade nästan 12 procent efter att ha rapporterat en oväntad rörelseförlust för tredje kvartalet. Framför allt var det Europa som tyngde, men även växelkurseffekter relaterade till Brasilien samt försenad start av en masugn. Vd Martin Lindqvist hävdade dock att resultatet var ungefär som bolaget räknat med.

"Det underliggande resultatet är ungefär som vi väntat. Det tredje kvartalet är säsongsmässigt svagt och vi förstod att priserna i Nordamerika skulle fortsätta ned", sade han till Nyhetsbyrån Direkt.

I andra änden av index låg MTG med en uppgång på 2,1 procent. Det justerade rörelseresultatet blev 240 miljoner kronor i det gångna kvartalet, vilket var bättre än förväntade 195 miljoner kronor. I synnerhet var det utvecklingen på tillväxtmarknader som överraskade positivt.

Mest omtalat under morgonen var annars Millicom, som under onsdagskvällen meddelat att det upptäckt olämpliga ("improper") betalningar i sitt samriskbolag i Guatemala. Detta har rapporterats till myndigheter i USA och Sverige. Marknadens dom blev hård och aktien handlades ned drygt 10 procent. Kinnevik, som har en ägarandel om dryga 38 procent i Millicom, hittades också på minus.

Onsdagens stora bankfrossa, där SHB, Nordea och SEB gavs rejält med stryk, fick en blandad uppföljning på torsdagen. SHB, som också sjönk mest på onsdagen, fortsatte ned med 2,4 procent medan Nordea tappade 0,3 procent. SEB steg i stället med 0,8 procent.

Betsson klättrade 4,2 procent efter en rapport som överlag sett på marginalen överträffade SME-förväntningarna. Exempelvis var spelintäkterna och nettoresultatet 5 respektive 4 procent högre än konsensus.

Steg gjorde också Trelleborg, med 2,7 procent. Omsättningen i det tredje kvartalet var svagare än väntat, men det vägdes upp av en högre marginal. Även tryckerikoncernen Elanders stärktes efter sin rapport.

Net Ent backade däremot med 3,2 procent, trots att resultatet var ungefär i linje med förväntningarna. Danske Markets lyfter i en kommentar fram kasinospelsleverantörens vana att överträffa förväntningarna, tillsammans med kursrusningen under de senaste tolv månaderna, som bakgrund till torsdagens tapp.

Ordväxlingen mellan Electrolux och det amerikanska justitiedepartementet (DOJ) blir tuffare i takt med att den domstolsprocess där köpet av GE Appliances ska avgöras närmar sig. Efter en så kallad hearing som hölls på onsdagen drog juristnyhetssajten Law360 slutsatsen att klyftan mellan parterna vuxit.

"Vi är inte på samma sida, vi är inte ens på samma plats. Vi befinner oss på jorden och Electrolux på mars", sade Ethan Glass, en av de advokater som representerar DOJ, under hearingen.

Electrolux var ned 1,1 procent.


Innehåll från KIAAnnons

Laddbara bilar – så kan fler tjäna på att välja rätt modell

Minskad klimatpåverkan.

Dessutom kan du köra utan varken buller eller onödigt höga bränslekostnader.

I takt med att nya modeller lanseras blir fördelarna med att välja en laddbar bil allt tydligare.

Så ska Kia lyckas ställa om till laddbara bilar till 2024 

Det första som slår en när man kör på el är vilken tyst och behaglig upplevelse det är.

Det andra är känslan av att slippa betala räkningarna för bensin eller diesel, att köra på eldrift ger en rejäl besparing i drivmedelskostnad jämfört med fossila bränslen.

Men hur trevliga dessa fördelar än är hamnar de i skuggan av den största och viktigaste vinsten med laddbara bilar: en minskad klimatpåverkan.

Låga CO2-utsläpp

Kia har målmedvetet utvecklat laddbara bilar av olika slag under en lång rad år.

Resultatet är slående: Det genomsnittliga utsläppet av koldioxid i Kias modellprogram är 46 gram per kilometer. Snitt för alla biltillverkare på den svenska marknaden är 92 gram (under perioden januari–oktober 2021).

För Kia har ambitionen länge varit att så många som möjligt ska få tillgång till laddbara alternativ. Bilarna utvecklas för många – inte bara några få. Denna filosofi ligger till grund för elektrifieringen av modellprogrammet, men finns också med i tankarna kring hur varje enskild bil utrustas med funktioner som underlättar, underhåller och skyddar.

Snabb laddning

Kia har ett brett utbud av både rena elbilar och laddhybrider. Lanseringen av Kia EV6, som baseras på en unik elbilsplattform (E-GMP) med 800-voltsteknik, är startskottet för en helt ny generation elbilar.

Vid en snabbladdare (250 kW) kan EV6 laddas från 10 till 80 procent på 18 minuter, och 100 kilometers räckvidd tar 4,5 minuter att ladda. För att laddningen ska vara smidig i alla avseenden ger Kia Charge tillgång till laddnätverket Ionity, som byggs ut i snabb takt över hela Europa.

I E-GMP-plattformen finns ett batteripaket integrerat i golvet, vilket ger väl tilltagna innerutrymmen och en låg tyngdpunkt som bidrar till trygga vägegenskaper.

Pendling med lägre utsläpp

Ett annat alternativ är att välja någon av Kias laddhybrider. Exempelvis den sjusitsiga, fyrhjulsdrivna SUV:en Kia Sorento Plug-In Hybrid, som har en räckvidd på el upp till 57 kilometer. Det gör att daglig pendling till och från arbetet kan ske på eldrift. Vid längre resor övergår bilen till effektiv hybriddrift.

Redan i dag är 77 procent av alla bilar som Kia säljer i Sverige laddbara. Det är en viktig del i förklaringen att Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet av de bästsäljande bilmärkena i Sverige, men målet är högre än så. År 2024 ska 100 procent av försäljningen på den svenska marknaden bestå av laddbara bilar.

Kia har dessutom förbundit sig att företagets hela globala kedja ska vara koldioxidneutral senast 2045, och ett delmål är att hela modellutbudet i Europa ska vara helelektriskt 2035.

Bjuder på hemladdning

I Sverige finns god tillgång till grön elektricitet. Kia har inlett samarbete med Boo Energi, som enbart levererar el från förnyelsebara energikällor som sol, vind, vatten och biobränsle.

Konkret går det till så att Kia bjuder på hemladdning för en körsträcka på upp till 4 200 mil, under tre år, när köparen tecknar ett elavtal med Boo Energi.

Från den första överraskningen när man hamnar bakom ratten i en laddbar bil – den omedelbara kraften, komforten och ljudnivån – till en vardag som blir både billigare, roligare och med mindre klimatpåverkan.

Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?