ANNONS:
Till Di.se
TORSDAG 23 NOV Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

Sju saker som gör dig till en oförglömligt bra chef

Författaren och EQ-experten Travis Bradberry sneglar på Google när han listar sju saker som gör dig till en oförglömligt bra chef.

It-jätten Google toppar återigen affärstidskriften Forbes lista över de 100 mest attraktiva arbetsgivarna i USA. Och enligt författaren Travis Bradberry beror det inte främst på alla hejdlösa gratisnöjen som erbjuds på huvudkontoret Googleplex i Mountain View, Silicon Valley.

Han menar att Google förstått att medarbetare inte främst säger upp sig från jobbet. De säger upp sig från chefen. Sökjätten har därför tagit fram ett system för att finna och utveckla de bästa cheferna de kan, med medarbetarnas drivkrafter som främsta rättesnöre.

Med hjälp av dessa insikter har Bradberry snickrat ihop en topplista åt Forbes med sju saker som gör dig till en oförglömlig chef:

1. Bra chefer är passionerade
Få saker sänker motivationen hos medarbetare så mycket som en chef som är uttråkad och trött på arbetsuppgifterna. Om chefen inte bryr sig, varför skulle någon annan? Oförglömliga chefer brinner för sitt jobb. De tror på vad de försöker åstadkomma, och de har roligt när de gör det.

2. Bra chefer tar smällen
Vissa chefer skyller på sina underhuggare när något går fel. Men bra chefer ansvarar för att medarbetarna ska undvika allvarliga missar. De varnar och coachar, och när olyckan är framme är de inte rädda för att själva ta smällen.

3. Bra chefer spelar schack, inte fia med knuff
I fia med knuff rullar man tärningen och hoppas på turen. Men i schack har varje pjäs en unik roll och det gäller att tänka många drag framåt. Oförglömliga chefer inser vad som är unikt med varje individ. De ser till att ta hänsyn till deras styrkor, svagheter och drivkrafter och tänker långsiktigt när de stegvis för laget framåt.

4. Bra chefer är sig själva, hela tiden
De ljuger inte för att täcka upp sina misstag, och de ger inte falska löften. Deras medarbetare behöver inte ägna energi åt att försöka lista ut deras motiv eller förutsäga vad de ska göra härnäst. I stället för att hamstra information för att stärka sin egen makt är de generösa med att dela med sig av information och kunskap.

5. De är en trygg hamn i stormen
Bra chefer inser värdet av att hålla huvudet kallt i tider av enorm stress och press. Medarbetare är sällan så imponerade av en chef som när de tänker tillbaka vem som var lugn och trygg i stormen.  

6. De är mänskliga
Bra chefer är mänskliga och de är inte rädda för att visa det. De är personliga och har lätt för att relatera till andra. De är varma och de inser att människor har känslor. Å andra sidan, vet de hur man håller sina känslor i schack när situationen kräver det.

7. De är ödmjuka
Eftersom oförglömliga chefer inte tror att de står över någon kan de lära av sina misstag. Deras ödmjukhet blir en slags styrka som alla andra inspireras av.

Travis Bradberry är medförfattare till den bästsäljande boken Emotional Intelligence 2.0 och grundare av Talentsmart, som tillhandahåller tester i emotionell intelligens.

Tyck till