1515

Stockholmsbörsen: Opus och Autoliv motströms

Kurserna på Stockholmsbörsen backade på torsdagen. Trots smått optimistiska vindar från Kina pressades kurserna ned successivt under dagen.

Marknadens fokus har legat på inköpschefsindex och enskilda bolag. Defensiva bolag gick en negativ utveckling till mötes medan de cykliska bolagen utvecklades positivt.

SIX Generalindex hade vid stängning backat 0,8 procent till 455 medan OMXS30-index backade 0,9 procent till 1.404. Omsättningen var X miljarder kronor på Stockholmsbörsen och X miljarder inklusive de alternativa handelsplatserna Bats, Chi-X och Turquoise. Genomsnittsomsättningen på Stockholmsbörsen ligger vanligen omkring 13-15 miljarder.

Med september i ryggen har inköpschefsindex för månaden haglat in under dagen. Från Kina reviderades utfallet upp, marginellt, men ändå tillräckligt för att få ett positivt mottagande på världsmarknaderna. Asienbörserna handlades i positiva regioner medan de kinesiska marknaderna höll stängt för "Golden Week".

Inköpschefsindex för Tyskland, Spanien och Italien blev lägre än väntat medan Frankrike överraskade positivt. EMU och Storbritannien gick i linje med förväntningarna.

Från USA levererades svaga inköpschefsindex.

Sandvik tog i dag beslutet att sälja sin verksamhet inom Mining Systems som omsatte 6,3 miljarder kronor under 2014, motsvarande 7 procent av bolagets försäljning. Aktien stärktes 1,8 procent.

SCA dök 5,0 procent efter att ha fått rekommendationen sänkt till sälj från tidigare neutral av Goldman Sachs.

Bilsäkerhetsföretaget Autoliv, som höll kapitalmarknadsdag i dag, har satt upp mål för årtiondets slut. Målen är att nå en omsättning på 12 miljarder dollar, vilket indikerar en årlig tillväxttakt på cirka 7 procent. Vinst per aktie ska öka snabbare än målet för försäljningstillväxten. Det ska uppnås genom förbättrade marginaler och återköp av bolagets egna aktier eller genom sammanslagningar och förvärv. Aktien avancerade 2,8 procent till 933 kronor. Aktien handlades till +1,3 procent.

Opus Group avancerade 9,9 procent till 6,65 kronor på torsdagen, en uppgång som möjligen kan härledas till att investerare ser möjligheter för bolaget i spåren av Volkswagens utsläppsskandal.

Amasten har justerat upp sin resultatprognos för 2015 med 5 procent. Detta efter att bolaget tillträtt ett antal nya fastigheter. Aktien var oförändrad vid stängning.

Aktiehandlarnas storfavorit Fingerprint var ned 4,2 procent för dagen. Bolagets touchsensor är med i två nya telefoner. Parhästen Precise Biometrics stängde ned 9,9 procent då deras algoritm var med i den ena, men inte den andra, telefonen.

Bergs Timber inkom med sitt bokslut som visade på förluster om 23 miljoner kronor efter skatt. Bolaget kallade samtidigt till extrastämma för att utse Tord Johansson som ny ordförande och planerar för strukturåtgärder som att dra ned på sågproduktionen. Aktien backade 3,8 procent.

Evolution Gaming backade 9,7 procent. I den senaste versionen av Börspodden ges aktien en säljrekommendation och då den har "stigit till skyarna".

Fortsatt på rekommendationsfronten anser Swedbank att förhållandet mellan risk och avkastning är lockande i stålbolaget SSAB. Rekommendationen köp upprepas. Aktien handlades trots det ned 3,0 procent.

Kepler Cheuvrex har adderat SEB till sin lista över mest föredragna aktier. Aktien förbättrades 0,3 procent.


Innehåll från JungheinrichAnnons

Automation går hand i hand med säkerhet – och självständighet

Bardia Emad, chef över automation i Norden, Jungheinrich.
Bardia Emad, chef över automation i Norden, Jungheinrich.

De säkerhetsrisker som kommer med lagerarbete minskar avsevärt med ökad automation. På Jungheinrich är personsäkerheten av högsta prioritet och med automatiserade truckar erbjuder de sina kunder säkra, effektiva och skräddarsydda lösningar. 

– Målet är att våra kunder ska vara trygga och självständiga – men med 24/7-support från oss vid behov, säger Bardia Emad, chef över automation i Norden, Jungheinrich.

Jungheinrich tillhandahåller hel- och halvautomatiserade truckar såväl som manuella lösningar. Men säkerheten och flexibiliteten mot kund står alltid i fokus.

– Vi erbjuder och skräddarsyr den bästa lösningen för kunden, och som ett tyskt företag prioriterar vi säkerhet både för processer och för personal. Vår truckflotta består av en mängd olika produkter, säger Bardia Emad.

Automationens centrala säkerhetsvinster

För Jungheinrich innebär automatiseringen av truckflottan många vinster:  långsiktiga kostnadsminskningar, mätbarhet samt minskad energiförbrukning och utsläpp för att nämna några. Ur ett säkerhetsperspektiv är de centrala fördelarna att de förarlösa truckarna (AGV) gör färre misstag och orsakar färre olyckor – men det innebär också en processäkerhet, menar Bardia Emad.

– Automatiserade truckar innebär att arbetet fortsätter även om andra faktorer äventyras, till exempel att människor blir sjuka. Det möjliggör dessutom en anpassningsbar arbetsstrategi genom att produktionen planeras på ett förebyggande och mindre sårbart sätt.

Vikten av självständighet hos kund

Allt eftersom den tekniska utvecklingen fortlöper är det viktigt att involvera medarbetare, kunder och partners. På Jungheinrich lägger man fokus på att förbereda och utbilda personal både i att använda den utrustning som finns – och att lära sig förekomma eventuella felaktigheter. Bardia Emad understryker vikten av att kunderna ska kunna arbeta självständigt med truckarna och systemen, även om supporten alltid finns ett samtal bort.

– Vi erbjuder en särskilt anpassad utbildning för alla personer som är inblandade i arbetet med AGV-truckarna, eftersom vi tycker det är viktigt att våra kunder känner självständighet i sitt arbete. Men vi har också över 6 000 tekniker nära våra kunder, som rycker ut vid behov. 

Automation den naturliga vägen in i framtiden

Digitaliseringen och automatiseringen ökar med exponentiell styrka – och med coronapandemin har den fått ytterligare en skjuts. Vid rätt tillämpning innebär det stora vinster för alla industrier, i termer av säkerhet, effektivitet och personalvård. 

– Automation är den naturliga vägen in i framtiden – det måste ske, vare sig vi vill det eller inte, avslutar Bardia Emad.

Om Jungheinrich

Jungheinrich är en global koncern inom intralogistik med huvudkontor i Hamburg. I mer än 60 år har man hjälpt kunder till effektivare, säkrare och mer ergonomisk materialhantering.

Läs mer om automatiserade truckar här 

 

Mer från Jungheinrich

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jungheinrich och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?