1515

Stockholmsbörsen: <br />SCA regerade<br />

Stockholmsbörsen fortsatte upp något under fredagen och har därmed noterats högre under elva av de tolv senaste handelsdagarna. De stora europeiska handelsplatserna sjönk dock. På bolagsfronten korades SCA till vinnare efter att marknadens farhågor kommit på skam. Tele2 hamnade i andra vågskålen efter en helårsprognos som inte föll i god jord.

På makrofronten noterades blandade signaler utifrån ett amerikanskt perspektiv. BNP mäktade inte med förväntningarna medan privatkonsumtion och Chicagos inköpschefsindex hamnade över förhandstipsen.

Storbolagsindexet OMXS30 steg 0,2 procent till den nya rekordstängningen 1.574. Omsättningen på Stockholmsbörsen nådde 22 miljarder kronor.

"Trots att rapportperioden hittills inte direkt imponerat ser vi en fortsatt god riskaptit mot bakgrund av ECB:s expansiva penningpolitik som ger stöd till aktier. Därtill är vi inne i en positiv månadsskifteseffekt. Nästa vecka får vi ledtrådar från inköpschefsindex från ett flertal olika länder och USA publicerar den viktiga jobbrapporten", sade Erik Hansén, marknadsanalytiker vid IG, till Nyhetsbyrån Direkt.

SCA-aktien steg hela 9 procent efter ett lättnadsrally där hygiendelen spände musklerna efter några kvartals klena prestationer.

"Lättnad är ordet. Båda affärsområdena Personliga hygienprodukter och Mjukpapper kom in starkare än väntat, vilket inte hänt på ett tag. Samtidigt fortsatte Skogsindustriprodukter att leverera bra", kommenterade Mikael Jåfs, analyschef på Kepler Cheuvreux, till Direkt.

Den gångna veckans tidigare rapportvinnare, Electrolux och Sandvik, hade båda en fin veckoavslutning med kursuppgångar på 1,4 respektive 2,1 procent.

Atlas Copco sjönk dock över 1 procent. Flera analyshus har övergett sina tidigare köpråd efter torsdagens rapport.

Tele2 tog på sig förlorarmanteln efter att ha sjunkit kring 5 procent.

Teleoperatörens svaga prognos för 2015 var den främsta orsaken till tappet.

"Det blir ännu ett år med oförändrad intjäning. Största frågan är väl varför prognosen inte är bättre och vad man har tagit hänsyn till", sade en analytiker till Direkt.

I sektorn fortsatte Telia Sonera ned 2 procent efter torsdagens lönsamhetsbesvikelse.

Oriflame backade ytterligare 3,4 procent efter torsdagens klena vinstindikation. En sänkt rekommendation från Credit Suisse samt försvagad rubel gjorde inte saken bättre på fredagen.

Så mycket bättre gick det för Nordnet med en uppgång på 4,9 procent. Bokslutet var överlag starkt och nätbanken bjöd på en utdelningshöjning.

Nätverksvideobolaget Axis rapport var ganska odramatisk. Enligt analytiker finns det viss oro för i vilken utsträckning bolagets höga försäljningstillväxt ska hålla i sig eller inte. Aktien slutade emellertid på plus 3,8 procent.

Specialistläkemedelsbolaget Sobi avancerade över 3 procent efter uppmuntrande försäljning av sina blödarsjukaprojekt.

Fredagens raket var Aspiro, verksamt inom mobiltjänster, som rusade 59 procent till kursen 1,05 kronor. Panther Bidco har lagt ett bud på just 1,05 kronor.


Innehåll från NUITEQAnnons

Så kan det digitala mötet bli interaktivt och möta ökade krav på säkerhet

Det digitala mötet är både fruktat och älskat. Oavsett är det numera ett måste för en majoritet människor. Hur gör man då ett digitalt möte interaktivt och framförallt säkert under distansarbetet? Det här pusslet har NUITEQ, företaget som ständigt strävar efter smartare mänsklig interaktion löst; möt NUITEQ Stage. 

Något som blivit tydligt under pandemin är att vi människor behöver interagera med varandra. Det kan vara det spontana utbytet av information vid kaffemaskinen eller den där geniala idén som dyker upp under en workshop. De här interaktionerna kan vara svåra att få till under ett digitalt möte. Några som har en lösning på problemet är NUITEQ, och lanserade därför sin webbaserade tjänst NUITEQ Stage i Sverige.

–Allt handlar om att maximera interaktionen mellan människor i ett möte. Till en början var NUITEQ Stage ett verktyg som bara användes i mötesrum på stora interaktiva pekskärmar, men i och med allt distansarbete såg vi ett stort värde av att kunna främja interaktion mellan människor i digitala möten, oavsett om de befann sig vid en dator eller en pekskärm, säger Johan Schager, Produktansvarig på NUITEQ. 

Så funkar det interaktiva mötesrummet 

NUITEQ har utgått från sitt whiteboard-verktyg och därefter integrerat video, ljud och chattfunktion till samarbetsytan. Det krävs ingen nedladdning för att ansluta till ett möte utan allt som krävs är en webbläsare och en länk. 

– Något som också underlättar för den som håller i mötet är att man enkelt kan förbereda sig och följa upp mötet i den digitala tjänsten. Säg att jag ska hålla i ett digitalt möte; då kan jag först gå in på länken och förbereda mig genom att ladda upp dokument, bilder, eller färdiga mallar. Under själva mötet kan mina kollegor enkelt interagera via whiteboard-verktyget, och några dagar senare kan vi alla gå in på länken igen och följa upp det vi diskuterat, säger Johan Schager.

Möt de ökade kraven på datasäkerhet

När allt mer information utbyts på distans är det viktigt att säkra sin data. Det här säkerställer NUITEQ för svenska företag och myndigheter genom att välja en svensk server och på så sätt minimera dataflöden utifrån Sverige. 

– Företag ställer högre och högre krav på sina leverantörer när det kommer till datasäkerhet, men idag finns det väldigt få mötesverktyg som faktiskt kan möta dessa krav. Med NUITEQ Stage har vi lyckats uppnå den säkerhet som krävs genom att anpassa tjänsten för svenska företag. Till exempel tillhandahåller vi svensk datalagring och den som bjuder in till ett möte har möjlighet att låta mötesdeltagare legitimera sin identitet med svenskt bank-id, avslutar Johan Schager. 

Om NUITEQ

NUITEQ är ett mjukvaruföretag som skapar lösningar som gör det lättare för grupper och företag att samarbeta på ett smartare, mänskligare sätt.

Med mer än tio år som pionjärer inom smartare mänsklig interaktion omdefinierar NUITEQ samarbeten och co-creation i distansarbetet. 

Läs mer på nuiteqstage.se 

 

Mer från NUITEQ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med NUITEQ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?