1515

Stockholmsbörsen: <br />Finlistan nosar på rekord<br />

Stockholmsbörsen fortsatte upp efter lunchtid på fredagen efter gårdagens ECB-inspirerade avancemang. OMXS30 är nu uppe och nosar på ATH-nivå.

ECB presenterade i går ett program för kvantitativa lättnader som toppade de flesta marknadsförväntningar.

SIX Generalindex var klockan 13.56 upp 0,9 procent till 478 medan OMXS30 var upp 1,0 procent till 1.538.

Omsättningen var 10,8 miljarder kronor på Stockholmsbörsen och 15,2 miljarder inklusive de alternativa handelsplatserna Bats, Burgundy, Chi-X och Turquoise.

ECB lade i går fram planerna för ett program för kvantitativa lättnader (QE) där centralbanken kommer att köpa tillgångar för 60 miljarder euro från och med mars till åtminstone september 2016.

"Beskedet från ECB levde upp till de högt ställda förväntningar som fanns bland marknadsaktörer, både i volym och framförallt att QE-programmet saknar tidsbegränsning", kommenterade SEB i ett morgonbrev där man räknade med en fortsatt euroförsvagning och en räntesänkning från Riksbanken i februari.

De preliminära utfallen för inköpschefsindexen i världens största ekonomier, som baseras på cirka 90 procent av svaren, publiceras på fredagen. I Japan steg indexet med en tiondel till 52,1 medan det i Kina steg det två tiondelar till 49,8. I Europa steg det franska med femton tiondelar till 49,5 medan det tyska föll sju tiondelar till 51,0. För EMU var indexet oförändrat vid 51,0. Det amerikanska publiceras klockan 15.45.

Ericsson steg 2,5 procent till 102 kronor. Deutsche Bank höjde riktkursen och upprepade rekommendationen köp.

Boliden gick fram 2,5 procent sedan UBS dragit upp rekommendationen från sälj till köp.

Bland övriga mest handlade aktier ökade H&M 0,9 procent, Nokia gick fram 3,0 procent medan Kinnevik avancerade 2,5 procent.

Enquest rusade 30 procent i vad som skulle kunna beskrivas som ett lättnadsrally. I ljuset av de fallande oljepriserna har flertalet analytiker och bedömare oroat sig för att bolaget bryter mot sina lånevillkor. I morse meddelade bolaget, utöver en uppdatering om hur verksamheten löper, att de har omförhandlat villkoren.

NCC startar ett eget bemanningsbolag, mest för att bolaget själva vill ha kontroll över att avtal och regler följs. Lösningen uppges även bli mer kostnadseffektiv, men i vilken omfattning vill bolaget inte gå in på när SIX frågar. Aktien var upp 0,4 procent.

Carnegie sänkte rekommendationen på Com Hem från behåll till köp. Aktien backade 4,3 procent.

DNB sänkte Getinge till sälj från behåll. Aktien var ned 0,6 procent.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?