1515

Räntor och valutor: <br />Kronan stärks rejält<br />

Kronan stärks ordentligt efter att KPI överraskat rejält på uppsidan i december, vilket minskar behovet för Riksbanken att i närtid komma med ytterligare stimulanser. Svenska statsobligationsräntor stiger något i kortare löptider.

Kronan har stärkts knappa 15 öre mot euron och runt 10 öre mot dollarn från just före beskedet om den oväntat höga inflationen. Från måndagens stängning har kronan stärkts 12 öre mot euron till 9,45 och 9 öre mot dollarn till 8,00.

"Det som sätter sin prägel på marknaden är att det omedelbara behovet av åtgärder från Riksbanken minskar. Det är en lättnad för Riksbanken, på kort sikt i alla fall", säger Jörgen Kennemar, seniorekonom vid Swedbank, till Nyhetsbyrån Direkt.

Den tioåriga svenska statsobligationsräntan handlas stabilt till 0,81 procent medan den tyska tioårsräntan är ned 1 punkt till 0,46 procent. Den svenska tvåårsräntan stiger 2 punkter till 0,05 procent på inflationssiffran.

Den svenska KPI-inflationen blev -0,3 procent i december, vilket var klart över de -0,6 procent som väntades i i SME Direks enkät som de -0,5 procent som Riksbanken hade räknat med. Jämfört med i november steg KPI oväntat 0,2 procent, väntat här -0,1 procent av marknaden.

KPIF-inflationen var 0,5 procent, även det högre än marknadens 0,3 procent och Riksbankens prognos om 0,4 procent.

Det som framför allt stod för överraskningen i KPI var resor, där utrikes flygresor steg hela 57,3 procent mellan november och december, samtidigt som priset på paketresor ökade 6,7 procent.

"Det är två grupper som tenderar att stiga ganska mycket under december månad. En del var intecknat, men nu steg det mer än väntat. Det kan hänga samma med den långa julledigheten, som kan ha drivit upp efterfrågan och priset på resor", säger Jörgen Kennemar vid Swedbank.

Han konstaterar dock samtidigt att månadsmönstret när det gäller resor är tydligt, priset brukar sjunka tillbaka igen i januari efter uppgångar i december. Så efter överraskningen på uppsidan nu i december för man räkna med en rekyl ned igen.

"Det finns fog att räkna med att priset på resor kommer att falla tillbaka ganska tydligt i januari. Man får ha i åtanke att vi kan få en ganska kraftig rekyl tillbaka", säger Jörgen Kennemar.

Detta talar för att KPI åter kan sjunka tillbaka, men samtidigt finns den svagare kronan som en faktor som talar för att den svenska inflationen så sakteliga borde börja vända lite lätt uppåt framöver, påpekar han.

Annan statistik från SCB visade att hushållens konsumtion ökade 2,5 procent i årstakt i november och att näringslivets produktion samma månad steg 2,2 procent.

Även Storbritannien redovisar KPI-utfall för december, nu klockan 10.30. Inflationstakt väntas sjunka till 0,7 procent från 1,0 procent i november. Det skulle vara den lägsta inflationen sedan 2002 och tvinga Bank of Englands chef Mark Carney att skriva ett brev till finansministern och förklara sig. Detta eftersom inflationen ligger mer än 1 procentenhet från målet.

Senast en BOE-chef tvingades fatta pennan var i februari 2012, då Mervyn King förklarade varför inflationen låg över 3 procent.

Annars är det oljan som är i fokus på finansmarknaderna, med nya stor nedgångar på tisdagen efter måndagens ras. Brentoljan handlas i skrivande stund runt 46 dollar per fat.

Det sjunkande oljepriset har pressat ned USA-räntorna i under natten och med den tioåriga statsobligationsräntan har sjunkit 6 punkter till 1,87 procent, från måndagseftermiddagens svenska stängning.

"Det handlar uteslutande om oljan. Inflationsförväntningarna fortsätter att komma ned, vilket tvingar obligationsmarknaden till rally", sade Ali Jalai på Bank of Nova Scotia till Bloomberg News.

På valutamarknaden har dollarn stärkts något mot euron, till 1,181 från 1,184 på måndagen.

Mot yenen är dollarn rätt stabil runt 118,35.

Tisdag kl 10.20 (måndag kl 16.15):
USD/SEK 7:9973 (8:0887) Statsobl 2y 0,05 (0,03)
EUR/SEK 9:4463 (9:5737) Statsobl 10y 0,81 (0,81)
EUR/USD 1:1812 (1:1835) Räntegap/ty 35 (34)
US obl 10y 1,87 (1,93) Tysk obl 10y 0,46 (0,47)


Innehåll från CatalystOneAnnons

HR-systemet CatalystOne en av nycklarna till Aller medias transformation

Joakim Romanus, Koncerndirektör HR och Kommunikation, Aller media.
Joakim Romanus, Koncerndirektör HR och Kommunikation, Aller media.

De senaste sju åren har Aller media genomgått en omfattande transformation, såväl när det gäller affärsmodellen som tekniken och kulturen. De senaste två åren har de dessutom gjort sina bästa resultat i företagets historia. En del av transformationen för att strukturera HR-arbetet har varit CatalystOne.

– Det finns inga genvägar till att göra en sån här omställning, säger Joakim Romanus, Koncerndirektör HR och Kommunikation, Aller media.

Omorganisationen hos Aller media har inneburit ett enormt arbete där man gjort stora digitala satsningar, bland annat genom nyanställning av ett helt nytt team inom tech. Implementeringen av systemet CatalystOne har varit en viktig faktor för att bli en digitalt mogen arbetsplats och stötta både chefer och medarbetare i deras vardag. Arbetet med att implementera HR-systemet har varit ett riktigt lagarbete där alla medarbetare på HR- och lön har varit inblandade. 

– Vi har anpassat systemet till Aller medias vardag och strukturer. En process där allas våra olika kunskaper var extermt viktig. Vår tillämpning av CatalystOne går hand i hand med utvecklingen av våra chefer i ett långsiktigt ledarskapsprogram och hjälper våra chefer att vara autonoma och hantera sina processer själva. Det hjälper oss också att få en bättre struktur, som tillsammans med datan möjliggör utrymme för dialog och utveckling. Det leder i sin tur till effektivitet och resultat, säger Joakim.

Hög efterfrågan på effektiva och automatiserade processer

CatalystOne är ett HR-system baserat på olika moduler som vida täcker de processer som behövs ur ett modernt HR-perspektiv. Den modulbaserade designen innebär att lösningarna kan uppdateras efter behov, allteftersom organisationen förändras.

– Det som främst efterfrågas idag är effektiva och automatiserade processer som sköter sig själva, och där ligger vi verkligen i framkant. CatalystOne gör i princip allt i kundens HR-värld utom att betala ut löner, säger Rickard Hellner, VP Customer Success på CatalystOne.

En ny kultur

I och med omställningen hos Aller media gjordes stora förändringar för att bygga en ny kultur, präglad av tillit, öppenhet och ett nytt arbetssätt där alla medarbetare har möjlighet att skapa sin optimala vecka med en mix av hemmakontor och arbete från kontoret. 

– Vi kallar vårt nya arbetssätt för life@allermedia och det inrymmer så mycket mer än bara vilken fysisk plats vi ska arbeta ifrån. Självledarskapet kommer att bli extremt viktigt och underlättas av ett stabilt och strukturerat HR-system. Vi har satsat stort på medarbetarkommunikation internt, både för information och transparens men också för att bygga broar i organisationen och skapa en förståelse för att alla medarbetare och deras kompetenser är viktiga kuggar för att nå våra högt satta mål. Det har fungerat bra –  på bara några år har vi gått från -48 i eNPS till, i den senaste mätningen +28, som av mätinstituten räknas som fantastiskt bra. Branschgenomsnittet ligger på -11, säger Joakim.

Mer lätthanterlig HR-process

De senaste åren har Aller media dubblerat kundnöjdheten, attraherat välrenommerade data scientists och framför allt – de har gjort sina bästa resultat i företagets historia. Joakim har dessutom nominerats till årets HR-direktör.

– CatalystOne har hjälpt oss med bättre processer gällande on- och offboarding, är ett smidigt verktyg för att se organisationsscheman och också ändra dessa, och kanske framförallt att samla strukturerad och överskådlig masterdata om medarbetare. Hela vår HR-process har blivit mer lätthanterlig och transparent för både chefer och medarbetare, avslutar han.

Om CatalystOne 

CatalystOne är ett IT-företag med ett brinnande engagemang för människan. Med stöd av sitt HR-system hjälper man företag att öka kvalitet och säkerhet i HR-data och processer samt skapa engagerande och utvecklande arbets-platser med dedikerade medarbetare. CatalystOnes kunder återfinns bland nordiska medelstora och stora företag, med systemanvändare över världens alla kontinenter. CatalystOne har kontor i Stockholm, Oslo, Köpenhamn och Sandefjord samt ett FoU-centrum i Chandigarh, Indien.

Läs mer här

 

Mer från CatalystOne

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med CatalystOne och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?