Annons

Råvaror: Olja och ädelmetaller tappade<br />

Priserna på WTI- och Brentolja sjönk under måndagens handel, där Brent för första gången sedan juni 2013 handlades under milstolpsnivån 100 dollar per fat. Även ädelmetallerna rörde sig lägre, medan utvecklingen var blandad för basmetallerna.

Vid golvhandelns stängning på råoljemarknaden i New York noterades Brentoljan vid 100:21 dollar per fat, 0:61 dollar ned, efter att ha handlats under 100 dollarnivån tidigare under sessionen. WTI-oljan var samtidigt ned 0:59 dollar till 92:70 dollar per fat vilket är runt de lägsta nivåerna på åtta månader.

Oljepriset pressas av oro för en kombination av svag efterfrågan och stigande utbud, med bland annat en återhämtning av utbudet från Libyen. Efterfrågeoron fick ny näring av att statistik under natten visade att den kinesiska importen oväntat minskade i augusti.

"Den globala efterfrågan på olja är fortsatt svag. Sjunkande importer från Kina är ännu ett tecken på detta. Signaler på en nedbromsning där har varit en marknadsdrivande faktor", framhöll John Kilduff vid Again Capital, för Bloomberg News.

Basmetallerna rörde sig samtidigt utan någon tydlig riktning. Nickel handlades upp 275 dollar till 19.850 dollar per ton. Nickelpriset har stigit på senare tid på förväntningar om att Filippinerna, likt Indonesien, ska införa förbud mot export av obehandlad malm.

På ädelmetallmarknaden sjönk guldpriset knappt 14 dollar till 1.255 dollar per ton.

På valutamarknaden har dollarn stärkts på bred front, särskilt mot det brittiska pundet, som tyngs av att en opinionsundersökning visat på ett övertag för ja-sidan inför nästa veckas folkomröstning i Skottland om självständighet från Storbritannien.

"Europa kommer att behöva fortsätta att ge stimulanser, medan vår centralbank här i USA kommer att dra tillbaka sina kort. De två trenderna kommer att fortsätta att pressa dollarn högre och agera motvind för guld", sade Brian Hicks, fondförvaltare vid U.S. Global Investors, till Bloomberg News.

Noteringar klockan 20.30

Råolja (pris/fat):

WTI, första termin -0:59 USD 92:70

Brent, första termin -0:61 USD 100:21

Basmetaller LME (pris/ton, tremånaderstermin)

Koppar +15 USD 6.981

Zink -6 USD 2.388

Aluminium +4 USD 2.102

Nickel +275 USD 19.850

Bly -5 USD 2.204

Tenn -79 USD 21.371

Ädelmetaller (pris/uns, spot)

Guld -13:68 USD 1.255:24

Silver -0:19 USD 19:01

Dollarindex (högre = starkare USD) +0.49 84.23


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Software & Logistics Solutions Nordic ABAnnons

Visualisera bolagets fraktkostnader och få bättre lönsamhet

Softlogs fraktkostnadsanalyssystem är helt nytt på marknaden. Systemet analyserar och erbjuder en visualisering av fraktkostnader vilket ger både transportköpare och 3PL/4PL-verksamheter bättre lönsamhet och kontroll.

Softlogs är dels baserat på en licensbaserad programvara, dels på tjänster kopplade till programvaran som gör att kunden får ut maximal nytta. Grundare till Softlogs är tre experter och specialister på system och metoder för fraktkostnadskontroll, automatisk bokföring och kostnadsfördelning inom leveranskedjan. 

– Vi kände att det fanns ett glapp på marknaden och saknade möjligheten att jobba tätt tillsammans med kunden i linje med deras interna processer för att optimera fraktkostnadshanteringen. Tidigare verksamheter vi varit involverade i har gått ut på att bara leverera system till kunden. Med Softlogs för vi möjlighet att göra så mycket mer för kunden inom den ekonomiska biten av logistik och inte bara leverera och lämna dem med ett system, säger Jon-Arild Ludvigsen, en av grundarna till Softlogs.

Molnbaserad programvara

Programvaran är molnbaserad vilket betyder att den implementeras hos kunden utan att störa befintlig IT-infrastruktur. Det unika med programvaran är möjligheten att visualisera allt som har med frakt och fraktkostnader att göra samt att man med hjälp av Softlogs automatisering effektiviserar kostnadsallokering, kontering och integrationer mot ekonomisystem. De flesta bokningssystem och fler än 150 transportörer finns integrerat i lösningen vilket betyder att Softlogs kan vara snabba i implementeringen och göra belastningen för kundens verksamhet näst intill obefintlig.  

– Det är enkelt att jobba med oss, insatsen är liten och vi är måna om att våra kunder ser nyttan i form av bättre lönsamhet direkt. Vi ser till att kunden får en helautomatiserad hantering och tar totalansvar för fraktavtalen samtidigt som vi hjälper kunderna med pris och kvalitetssäkring. Dessutom gör vi en avtalskontroll för att få en komplett kontroll och kontering, säger Christopher Ludvigsen, en av grundarna till Softlogs.

Enkel implementering 

Det totalansvar Softlogs tar baseras på en fullmakt som signeras av kund. Fullmakten gör att Softlogs kan kontakta transportörerna för att få löpande information att stämma av mot den bokning av transport som kunden har gjort. 

– Utgångspunkten är att vi tar totalansvar för alla dessa delar så att kunden kan välja att bruka vår lösning aktivt med att se på kostnadsallokering, kontering för att omföra till ekonomi. Alternativt att kunden använder oss så att vi följer upp avvikelser med avancerade KPI-rapporter tillbaka till kunden, säger Jon-Arild Ludvigsen.

Stor nytta redan från start

Den kostnad som tillhör manuella rutiner och processer automatiseras vilket betyder att kostnaden för att hantera en fraktfaktura genom de interna processerna blir minimal. Genom att integrera orderdata kan du göra fraktandelen synlig i förhållande till försäljning, kundgrupper, kunder och eventuellt försäljningsregioner. Detta gör att man får en mycket bättre bild av hur försäljnings- och fraktkostnader är relaterade.

– Ofta är transport- och fraktkostnaden en stor del av de externa kostnaderna för företag och vi gör världen enklare för de som jobbar hands on med kostnadsallokering av frakt. Det är en låg risk att starta ett projekt med oss samtidigt som nyttan är stor, för vi brukar hitta plats för optimeringar redan vi första körningen hos kund, säger Øistein Solberg, en av grundarna till Softlogs.

Om oss

Softlogs etablerades 2014 av Jon-Arild Ludvigsen, Christopher Ludvigsen och Øistein Solberg och analyserar frakt för cirka 4 miljarder årligen. I fraktkostnadsanalyssystemet finns fler än 150 transportörer integrerade och lösningen är anpassad för företag med mer än tre miljoner i fraktkostnad. Unikt med lösningen är att den täcker all kostnadskontroll, från fraktkostnadsallokering på avdelnings-, grupp- och enhetsnivå till vidarefakturering av frakt. Detta gör systemet attraktivt för såväl handelsföretag som tredjeparts logistikbolag - 3PL.

https://softlogs.net

 

Mer från Software & Logistics Solutions Nordic AB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Software & Logistics Solutions Nordic AB och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?