Annons

Schlingmann: Kvinnorna tar över

"En ny världsordning" tar form med storstädernas kvinnor i förarsätet. Det ställer nya krav på svenska politiker, skriver förre moderate partisekreteraren Per Schlingmann och ekonomiforskaren Kjell A Nordström i en debattartikel i Dagens Nyheter.
Per Schlingmann.
Per Schlingmann.Foto:Henrik Montgomery/TT

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Goodyear SverigeAnnons

Prediktiva däckbevakningssystem medför kostnads- och miljöbesparingar för åkerier

Som leverantör inom åkeribranschen behöver företag idag tillföra en större kundnytta än bara sin egen produkt. Det här är något som Goodyear har insett och med sin satsning på prediktiva däckbevakningssystem och ett utvecklat europeiskt servicenät hjälper företaget idag sina kunder till bättre resursutnyttjande, kostnadsbesparingar och en minskad miljöpåverkan. 

– Vi vet att vi har däck i världsklass men vi vill vara mer proaktiva och hjälpa våra kunder att sänka sina kostnader, få ut det mesta av däcken och minska sin miljöpåverkan, säger Fredrik Eriksson, Försäljningschef Lastbils/Buss och Entreprenaddäck på Goodyear Sverige.

Idag genererar oväntade driftstopp på grund av däckincidenter höga haverikostnader. Förutom de skador som kan uppstå på själva bilen så kan även åkeriet drabbas av vite om lasten blir försenad eller om den i värsta fall förstörs när den inte kommer fram i tid. Dessutom transporterar många av våra kunder farligt gods eller levande djur, vilket innebär att däckshaveri måste undvikas av rena säkerhetsskäl.

– Genom att installera Goodyear TPMS kan man minska på stilleståndstiden för fordon på grund av däckrelaterade incidenter med upp till 85 procent. Det medför också att du kan utnyttja däckets optimala körsträcka och får minskade kostnader för däckunderhåll. Korrekt däcktryck medför också lägre bensinförbrukning och minskade koldioxidutsläpp, säger Fredrik Eriksson. 

Goodyear TPMS är ett övervakningssystem av däcken där varje däck har en sensor som var femtonde minut skickar data om lufttryck och däcktemperatur till en central enhet. Ett varningssystem indikerar till föraren och fordonsansvarig så fort något däck tappar tryck eller får ökad temperatur. Vår unika algoritm, som vi är ensamma om att erbjuda, varnar dessutom för framtida haverier och åkeriet kan agera innan något inträffar.

– För de åkerier som har en stor flotta och många fordon hemma så kan vår andra lösning Drive over reader, DOR, vara ett alternativ. Då placeras istället en enhet ut som mäter, via kameror och laser, mönster-, axel- och lufttryck när man kör över läsaren med fordonet, berättar Fredrik Eriksson. 

Goodyears nya helhetslösningar har fått bra respons av marknaden. 

– Vi har valt Goodyear Total Mobility då det var den bästa lösningen för oss när vi väger samman säkerhet, däckkvalitet, serviceupplägg och ekonomi. Enkelheten med att endast ha en kontaktpunkt för både däck och service bidrar också till vårt val. Goodyears TPMS ger oss möjlighet att hålla rätt däcktryck, hjälper oss att minska slitage, bränsleförbrukning och öka livslängden på däcken, säger Lars Wallgren, logistikchef på Malmtransport Norr AB.

Utöver de nya smarta däcksystemen har Goodyear också utökat sitt servicenät av verkstäder i Europa och man har idag över 2 500 serviceverkstäder, varav 200 ligger Sverige. 

– Det gör att våra kunder kan få snabb hjälp vid däckhaverier, dygnet runt, året runt. Tack vare vårt TruckForce-nätverk med över 2 500 servicepartner leder ett enkelt telefonsamtal till vår flerspråkiga kundtjänst till att felet åtgärdas och fordonet är tillbaka på vägarna inom i genomsnitt två timmar, säger Fredrik Eriksson. 

Om Goodyear

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har omkring 62 000 anställda och tillverkning på mer än 46 anläggningar i 21 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. Gå in på www.goodyear.eu/truck för mer information om Goodyear och dess produkter.

Mer från Goodyear Sverige

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Goodyear Sverige och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?