Annons

Carl Icahn tankar ännu mer aktier

Cars Icahn sade i samband med Apples tisdagsevent att han har inte sålt några Apple aktier. Det skriver Bloombergs reporter Trish Regan på sin Twitter.

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Göteborgs Hamn ABAnnons

Göteborgs hamn ska bli världens mest konkurrenskraftiga hamn

Elvir Dzanic, VD Göteborgs hamn AB.
Elvir Dzanic, VD Göteborgs hamn AB.

Skandinaviens största hamn finns i Göteborg. Med Sveriges bästa logistikläge står hamnen idag för 30 procent av all svensk export och hälften av allt containergods passerar hamnen. Här är innovation och ny teknik starka ledord i skapandet av en hållbar, klimatsmart hamn och för att säkra svenskt näringslivs konkurrenskraft. 

Idag efterfrågar konsumenter i allt högre grad hur varor är transporterade. Som enda svenska hamn kan Göteborgs hamn ta emot fartyg direkt från Asien och från kaj in i Sverige finns det största linjeutbudet via järnväg. Det gör att gods till och från hela landet kan fraktas med minimalt klimatavtryck. 

– Vi ser en tydlig global trend i att man vill veta vilken klimatpåverkan en vara har och vi ser det som en stor konkurrensfördel att erbjuda en klimatsmart transport från fabrik till butik via Göteborgs hamn. För Sverige finns det goda förutsättningar till att bli bäst i världen på detta. Genom samverkan med näringsliv, akademi och politiker är ambitionen att få fart på klimatomställningen och visa på goda exempel hur man skapar maximal nytta i omställningen till att bli en grönare hamn, säger Elvir Dzanic, VD Göteborgs Hamn AB. 

Som nav för den svenska godstrafiken ligger ett stort ansvar på Göteborgs hamn i att främja en grönare, konkurrenskraftigare transportsektor i Sverige. Målet är att till 2030 ha minskat koldioxidavtrycket med 70 procent i hamnen samt transporter till och från hamnen. För att förbereda för framtidens transportsektor som möter både Sveriges och EU:s uppsatta klimatmål arbetar Göteborgs hamn med att främja klimatvänligare bränslen för hantering av gods på sjö, hamn och land. 

Ladda med förnybar el direkt vid kajen

För Göteborgs hamn är det viktigt att skapa förutsättningar för alla som arbetar med import och export för att ställa om till alternativa bränslen. Det innebär bland annat att skapa möjligheter för kunden där det är lätt att till exempel ladda fordon och fartyg med förnybar el direkt vid terminal eller kaj. För att optimera transport och godshantering arbetar Göteborgs hamn även med innovativa digitala lösningar så som bland annat informationstjänster, digital spårning av gods och avläsningssensorer vilka innebär en effektiviserad transportkedja genom alla led. 

– Vårt mål är att skapa tillgång till alternativa bränslen för allt som är kopplat till hamnen och vi satsar på att bygga ut en infrastruktur som gör det lätt att välja klimatsmarta bränslealternativ, men även att trygga framtidens elektrifierade industri med förnybar el. På sikt ser vi också att vi kan påverka transportindustrin att ställa om till att bli fossilfri genom att på olika sätt premiera de aktörer som besöker hamnen och hanterar gods med grön energi, säger Elvir Dzanic.

Läs mer på www.goteborgshamn.se 

Om oss

Göteborg hamn är Skandinaviens största fullservicehamn och en klimatsmart garant för näringslivets access till hela världen. Med direkttrafik till viktiga marknader kan vi garantera högeffektiva, hållbara och pålitliga transporter, dygnet runt, året runt. Fokus ligger på hållbarhet, innovation och digitalisering för att driva på utvecklingen av klimateffektiva godsflöden. Genom ökad elektrifiering, nya uppkopplade innovativa tjänster, fossilfria transporter och en av världens främsta lösningar för järnvägstransporter tar vi viktiga steg mot målet är vara världens mest konkurrenskraftiga hamn.

Mer från Göteborgs Hamn AB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Göteborgs Hamn AB och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?