1515

Börsen: Veckan slutar nedåt<br />

Stockholmsbörsen avslutade både fredagen och hela handelsveckan på lägre nivåer. Få bolagsspecifika nyheter nådde marknaden, men vissa bolag trotsade ändock det negativa sentimentet.

OMXS30 tillbringade hela handelsdagen i rött territorium. Efter en dryg halvtimme hade indexet handlats ned med 1 procent, men nedgången parerades och stängningsnoteringen kunde fastställas till 1.332 - en tillbakagång på 0,2 procent jämfört med torsdagens stängning. Sett till hela handelsveckan blev nedgången 2,7 procent. De ledande europeiska handelsplatserna följde i stort samma mönster.

Omsättningen på Stockholmsbörsen uppgick totalt till 11 miljarder kronor.

"Det som driver börsen ned primärt är handelskriget mellan Ryssland och EU. Svenska bolag har inte samma exponering mot Ryssland som till exempel finska eller vissa norska bolag, men sentimentet påverkas likväl. Just osäkerheten kring hur situationen påverkar ekonomin i Europa tynger marknaden", sade Mattias Eriksson, aktiestrateg på Nordea, till Nyhetsbyrån Direkt.

"Handeln är slagig, och vi har fått få bolagsnyheter att ta fasta på. Volvo och bankerna, främst SEB och Nordea, går relativt bra. Även defensiva bolag som Elekta och Axfood handlas högre. Securitas fortsätter däremot att falla efter tisdagens rapport", fortsatte han.

Inom OMXS30 stängde åtta av indexets 30 bolag på plussidan, där ovan nämnda Volvo och Nordea handlades 0,8 respektive 0,3 procent högre.

På förlorarlistan återfanns återigen Securitas, som tappade 2 procent. Efter en fin start på året har aktien nu stängt lägre under tio av de senaste elva handelsdagarna, och samtidigt tappat cirka 4 procent sedan tisdagens kvartalsrapport.

Deutsche Bank råder i en ny analys investerarna att sälja aktien. Banken tvivlar på att Securitas kommer att kunna kompensera sig för de kostnadsökningar som en förestående amerikanska hälsovårdsreform kommer att föra med sig. Dessutom avskräcker den historiskt höga värderingen.

Husqvarna, som också gått starkt under årets första halva, var ett annat large cap-bolag som tyngde utvecklingen. Aktien stängde 5,4 procent lägre utan större bolagsspecifika nyheter.

Utanför large cap-listan avancerade Active Biotech 3,1 procent. Bolaget kvartalsrapporterade under torsdagen, och fick under fredagen rekommendationen höjd till köp av Nordea.

Vidare avancerade guldbolaget Endomines 7,3 procent i spåren av högre guldpriser. Endomines-aktien har nu stigit nära 60 procent under de senaste två månaderna.

På makrofronten steg den svenska industrins totala orderingång, säsongsrensat i volym, 2,2 procent i juni, jämfört med maj. Vidare steg industriproduktionen under samma period med 1,0 procent, att jämföra med den förväntade ökningen om 1,3 procent.

Utanför Sverige handlade makrorubrikerna främst om Rysslands förbud mot import av livsmedel från EU, Kanada, Norge samt Australien, och även om den upptrappade situationen i Irak. Under dagen framgick att amerikanska flygplan har attackerat artilleri tillhörande IS i Irak, i närheten av staden Erbil.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?