1515

Wall Street uppe på nollan<br />

Amerikanska aktier inledde onsdagens handel nedåt men återhämtade sig snabbt och noterades efter lite mer än en timmes handel på nära oförändrade nivåer. Uppgångar i energirelaterade aktier bättrade på humöret, som annars var avvaktande i ljuset av signaler om en förestående upptrappning av situationen i Ukraina.

Dow Jones Industrial Average var vid klockan 16.40 oförändrat vid indexnivån 16.435, samtidigt som det bredare S&P 500 steg 0,1 procent till 1.921. Tekniktunga Nasdaq Composite rörde sig samtidigt 0,1 procent högre, till nivån 4.356.

"Det finns pengar vid sidlinjen som letar efter en möjlighet att komma tillbaka in i marknaden. Det kan vara så att vi ser värdeinvesterare kliva in här. Den korrektion vi fått har så här långt varit nog för att locka till sig åtminstone några investerares uppmärksamhet", sade Kevin Caron, förvaltare vid Stifel Nicolaus, till Bloomberg News.

Börserna inledde sessionen på minus, och fortsatte därmed tisdagens negativa trend som följde efter att det från polskt håll varnats för att en ny ansamling av ryska trupper vid gränsen till Ukraina ökat risken för en rysk militär invasion.

"Vi har anledningar att misstänka - vi har fått information de senaste timmarna - att risken för en direkt intervention är klart högre än den var för några dagar sedan", förtydligade Polens premiärminister Donald Tusk vid en presskonferens onsdagen.

Sett till sektorerna inom S&P 500 gick energirelaterade aktier starkt, efter betydande nedgångar under såväl tisdagens session som hela förra veckan. Marathon Oil och Halliburton var två aktier som steg, med uppgångar på 2,2 respektive 1,7 procent.

I nyhetsflödet upptog samtidigt en rad besked från förvärvsfronten investerarnas intresse.

Efter USA-börsernas stängning på tisdagen meddelade teleoperatören Sprint att det drar sig ur köpet av sektorskollegan T-Mobile USA. Köpet, som skulle slå samman den tredje och fjärde största mobiloperatören i USA, har varit på tapeten i över ett halvår, och intensifierades i början av juni i år. Sprint-aktien tappade 18 procent i den inledande handeln, medan T-Mobile USA föll 7 procent.

Rupert Murdochs mediekoncern 21st Century Fox meddelade samtidigt att man drar tillbaka sitt uppköpsbud på Time Warner, efter att Time Warners ledning och styrelse "vägrat att inleda samtal med oss för att diskutera ett övertygande erbjudande", enligt 21st Century Fox. 21st Time Warner rasade 11 procent till följd av beskedet.

Vidare på företagstransaktionsfronten meddelade apotekskedjan Walgreens att det använder en option som ger bolagets möjlighet att köpa de återstående 55 procenten av den brittiska sektorskollegan Alliance Boots för cirka 5,4 miljarder dollar.

På räntemarknaden var räntan på en amerikansk tioårig statsobligation upp 3 punkter till 2,45 procent.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?