1515

Räntor &amp; valutor: Ukrainaoro pressar USA-räntorna<br />

USA-räntorna visade små rörelser efter svensk stängning på torsdagen samtidigt som kurserna på Wall Street pekade nedåt sedan oro över stigande spänningar i Ukraina och spekulationer om att ECB kommer att köpa obligationer överskuggade stark amerikansk statistik.

Kiev uppgav på torsdagen att ryska trupper har tagit kuststaden Novoazovsk och flera byar nära gränsen med Ryssland och en senior NATO-befälhavare uppgav att Ryssland har "klart över" 1.000 soldater som opererar inom Ukrainas gränser.

USA:s president Barack Obama sade vid ett framförande i Vita huset på torsdagskvällen att USA inte kommer att ingripa militärt i Ukraina, men står redo att, tillsammans med sina europeiska allierade, vidta ytterligare åtgärder för att pressa regeringen i Moskva.

"USA-räntorna drivs av globala risker snarare än av inhemska. Så länge som europeiska räntor fortsätter nedåt och europeisk data och nyheter fortsätter att väga tyngre än USA-data ser det inte ut som att dessa låga räntor kommer att ändras i närtid", sade Stanley Sun, New York-baserad strateg vid Nomura Holdings, till Bloomberg News.

Det amerikanska finansdepartementets emission av sjuåriga statspapper för 29 miljarder dollar på torsdagen fick ett gott mottagande. Räntan på emissionen var 2.045, vilket matchade Bloomberg News prognos bland sex av Federal Reserves 22 primary dealers. Teckningskvoten blev 2,57, vilket var i linje med de tio föregående emissionerna. Andelen indirekta budgivare, som inkluderar utländska centralbanker, uppgick till 48,8 procent, upp från 44 procent i tidigare emissioner.

I fredagens asiatiska handel har den amerikanska tioårsräntan stigit 1 punkt till 2,34 procent, från torsdagens svenska stängning, medan tvåårsräntan är ned 1 punkt till 0,50 procent.

På statistikfronten väntas USA-siffror i form av privata inkomster och konsumtion, Chicago inköpschefsindex samt definitivt Michigan-index.

De privata inkomsterna väntas ha ökat med 0,3 procent och privatkonsumtionen med 0,2 procent, enligt Bloomberg News enkät bland analytiker. Chicago inköpschefsindex spås ha stigit till 56,5 i augusti från 52,6 i juli.

Japanska räntor stiger svagt, yenen är stabil, medan Tokyobörsen sjunker på fredagen efter ett knippe statistik som inte var speciellt upplyftande. Bland annat sjönk hushållens konsumtion betydligt mer än väntat, ned 5,9 procent i juli i stället för en väntad nedgång med 2,8 procent, enligt Bloomberg News enkät. Det var den fjärde skarpa nedgången sedan landets moms höjdes från 5 till 8 procent i april.

Det var också hushållens konsumtion som var den främsta faktorn bakom nedgången i Japans BNP under andra kvartalet.

Annan japansk statistik bekräftade svagheter under tredje kvartalet, bland annat steg arbetslösheten oväntat till 3,8 procent, den högsta nivån sedan i november i fjol, medan detaljhandeln sjönk 0,5 procent från ett år tidigare.

Industriproduktionen var också svagare än väntat samtidigt som inflationen i princip låg stilla, vilket indikerar att Bank of Japan kan få svårt att nå sitt inflationsmål till nästa år.

"Dagens data över industriproduktion och detaljhandel visar att ekonomin fortsatte att stagnera i början av tredje kvartalet", sade Marcel Thieliant vid Capital Economics till Financial Times.

På valutamarknaden handlas dollarn i 103:74 mot yenen, marginellt ned från 103:8 på torsdagen, medan euron har stärkts en aning mot dollarn till 1:318 (1:317).

Kronan har under natten blivit 1 öre starkare mot dollarn och ett halvt öre starkare mot euron.

På fredagens europeiska agenda finns bland annat tysk detaljhandel, BNP-siffror från Polen, Litauen och Italien, arbetslöshet och preliminär KPI från euroområdet,

Mest intresse riktas mot euroområdets preliminära KPI-siffror för augusti, som väntas visa visa en inflationstakt på 0,3 procent, ned från 0,4 procent i juli. Kärninflationen spås ligga still på 0,8 procent.

"Även om kärninflationen sannolikt kommer in på 0,8 procent så bör nedåtriskerna mot prognosen överväga. I Frankrike och Italien, som båda kämpar med strukturella svagheter, har kärninflationen trendat nedåt sedan början av 2014", skriver Commerzbank i ett marknadsbrev.

Här hemma publicerar SCB arbetskostnadsindex och löner i privat och offentlig sektor för juni samt portföljinvesteringarna under andra kvartalet.

===================================

fredag 5.50 (torsdag kl 16.15)

USD/SEK 6:9707 (6:9805) EUR/USD 1:3181 (1:3169)
EUR/SEK 9:1883 (9:1929) USD/JPY 103:81 (103:79)
Jp obl 2 0,07 (0,07) Jp obl 10 0,50 (0,49)
Ty obl 2 -0,02 (-0,02) Ty obl 10 0,88 (0,88)
US obl 2 0,50 (0,51) US obl 10 2,34 (2,33)







Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?