1515

Nordenbörser: Nokia agerar draglok<br />

De nordiska börserna inledde fredagen starkt, men hade strax före 17-tiden fallit tillbaka från tidigare högstanoteringar sedan riskviljan bleknat under eftermiddagen.

OMXN40, som inte innehåller norska aktier, noterades 0,4 procent högre på 1.346.

På Oslobörsen stängde OBX-indexet 0,6 procent lägre. I den absoluta botten hittades transportbolaget Golden Ocean Group med en stängning 5,6 procent lägre, följt av Storebrand och Aker Solutions som backade 2,6 respektive 2,0 procent.

I motsatt riktning gick it-bolaget Opera Software med en uppgång på 1,8 procent. Oljeservicebolagen Seadrill och TGS-Nopec - som återfanns bland torsdagens förlorare - återhämtade sig inför helgen och stängde 0,1 respektive 0,2 procent högre.

Det danska storbolagsindexet C20 försvagades 0,3 procent.

Vindturbintillverkaren Vestas brasilienchef, Ruben Lazo, sade till Windpower Monthly att Vestas siktar på en marknadsandel om 25 procent i landet inom tre år, skriver Ritzau Finans. Bolaget har i dagsläget en marknadsandel på cirka 14 procent i Brasilien. Aktien backade 1,1 procent.

Finländska H25 var upp 0,2 procent, stärkt av Nokia som toppade indexet med en uppgång på 2,8 procent.

Neste Oil föll inledningsvis efter att ha sänkt sin vinstprognos för helåret på grund av skadorna vid hydrogenenheten vid Porvoo som rapporterades om den 18 augusti.

Bolaget meddelade dock samtidigt att marknaden för oljeprodukter som Neste Oil verkar på har överträffat förväntningarna hittills under det tredje kvartalet, och att utsikterna är ljusa även för kommande månader, varpå aktien återhämtade sig till en uppgång på 0,1 procent.


Innehåll från DentmeAnnons

Företagstandvård är viktigare än du tror

Det är ingen hemlighet att det är viktigt att ta hand om sina tänder, men alla kan drabbas av plötslig tandvärk. Det påverkar hela kroppen och vårt allmäntillstånd vilket kan leda till att vi även presterar sämre på jobbet. 

Det är många arbetsgivare som är medvetna om det, men det är få som erbjuder företagstandvård som en förmån. 

Enligt David Kruse, medgrundare och vd på Dentme, är det dags för företagen att tänka om.

En förmån som gör skillnad: Så fungerar företagstandvård.  

Alla som har haft problem med sina tänder vet att hela kroppen påverkas. Men varför värderas inte tandvård lika högt av arbetsgivare som till exempel friskvård – eller annan personalhälsa?

– Arbetsgivaren har ett långtgående ansvar för sina anställdas hälsa och välmående. Det finns massor av skattefria förmåner som till exempel träning, kostrådgivning och tobaksavvänjning. Tänderna är också en del av kroppen. Det är viktigt att arbeta förebyggande och ha kontakt med en tandläkare regelbundet. Det kommer att löna sig i längden, säger David Kruse, medgrundare och vd på Dentme. 

Dentme är en digital plattform som kopplar ihop patienten och tandläkaren via mobilen eller surfplattan. Förutom privatpersoner ger Dentme företag möjligheten att erbjuda tjänsten till sina anställda som en konkurrensfördel i den hårda kampen om kompetens på arbetsmarknaden.

– Med Dentme som personalförmån får du friskare medarbetare samtidigt som du blir en attraktiv arbetsgivare och stärker ditt varumärke på lång sikt. Det första besöket sker via appen, vilket betyder att dina anställda inte behöver lägga tid på att besöka en klinik – utan kan ta samtalet på en kafferast eller hemma i soffan, säger David Kruse. 

Dentmes medgrundare Hadi Ahmad och David Kruse.
Dentmes medgrundare Hadi Ahmad och David Kruse.

I kombination med appen erbjuds de anställda också en årlig undersökning på en närbelägen tandläkarklinik.  

– Tillsammans skapar detta en bra helhetslösning med förebyggande insatser och rådgivning för egenvård som lägger grunden för god tandhälsa. Det lönar sig att arbeta förebyggande – både för företaget och individen, säger Hadi Ahmad, medgrundare samt tandläkare och kliniskt ansvarig på Dentme.

Hadi Ahmad förklarar att ett videosamtal via appen med en legitimerad tandläkare är ett bra första steg i patientresan. Vid mindre besvär brukar det gå att lösa direkt via samtalet, men om patienten bedöms behöva vidare vård bokar tandläkaren in ett besök hos en av Dentmes utvalda partnerkliniker.

– Hela och friska tänder är viktigt för att vi ska kunna leva ett bra liv. Du behöver dina tänder varje dag – när du äter, skrattar och pratar. För oss känns det självklart att patienten ska kunna möta tandvården digitalt på samma sätt som andra områden inom vården och samhället i stort, säger han.

Läs mer om hur du erbjuder dina medarbetare tandvård här. 

 

 

Mer från Dentme

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dentme och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?