1515

Börsen: Över nollan trots oro<br />

Kurserna på Stockholmsbörsen fortsätter handlas en bit över nollstrecket. Nato-ambassadörerna höll på fredagen ett extrainsatt möte med anledning av Ukrainakrisen vilket resulterade i att Nato fördömer Rysslands aktioner.

SIX Generalindex är klockan 14.50 oförändrad till 430 medan OMXS30-index är upp 0,2 procent till 1.386. Omsättningen var 5,0 miljarder kronor på Stockholmsbörsen och 6,9 miljarder inklusive de alternativa handelsplatserna Bats, Burgundy, Chi-X och Turquoise.

Konflikten i Ukraina har under veckan oroat finansmarknaderna. De 28 Nato-ländernas ambassadörer höll under fredagen ett extrainsatt krismöte för att diskutera läget i Ukraina. Mötet resulterade i att Nato uppmanar Ryssland att stoppa "alla illegala militära aktioner i Ukraina".

"Trots Moskvas tomma förnekelser är det nu klart att ryska trupper och utrustning illegalt har passerat gränsen till östra och sydöstra Ukraina. Detta är inte en isolerad händelse, utan en del av ett farligt mönster under många månader där målet är att destabilisera Ukraina som självständigt land", sade Anders Fogh Rasmussen, Natos generalsekreterare, efter mötet.

Regeringen har beslutat att Försvarsmakten ska gå vidare med köpet av 60 nya JAS 39 E, trots att Schweiz dragit sig ur köpet. Det betyder att Sverige kommer stå för hela utvecklingskostnaden själv. Saab var uppe på 1,6 procent i öppningshandeln men har fallit tillbaka för att handlas kring 0,5 procent.

"Det är väl bra för Saab och minskar risken i projektet för dem. Det underlättar kanske också för Brasilien att bestämma sig, och det minskar risken att man lägger ned", sade Swedbanks analytiker Mats Liss till SIX News.

Under förmiddagen fick Saab en norsk order på fordonssimulatorer som värderas till 142 miljoner kronor.

Astra Zeneca och Pfizer har tagit upp diskussioner om ett eventuellt nytt bud, skriver Dagens industri i dagens utgåva och hänvisar till indikationer till tidningen. Aktien är upp 1,8 procent som Stockholmsbörsens mest omsatta.

Peter Verdult, läkemedelsanalytiker på Citi, anser att Astra Zeneca-aktien är starkt undervärderad eftersom att Pfizer, om de återkommer med ett nytt bud, måste ge "åtskilligt mer" än 55 pund aktien.

Fastighetsbolaget Victoria Park ska förvärva en bostadsfastighetsportfölj om totalt cirka 3.100 lägenheter med en uthyrbar yta om 244.000 kvadratmeter, vilket närapå dubblar bolagets kvadratmeterinnehav. Priset är 1,7 miljarder kronor. Aktien är upp 4,6 procent.

Orexo har genomfört en placering som tillför bolaget 347 miljoner kronor. Placeringen skedde till en kurs om 139 kronor per aktie. Aktien är ned 2,3 procent.

Rapportsäsongen är i sitt slutskede och ett antal småbolag rapporterade på morgonen.

Petrogrand och Wise Group erbjöd inga större överraskningar medan Multiq rapporterade ett förbättrat resultat före skatt om 3,1 miljoner kronor från tidigare minus 2,1 miljoner. Petrogrand är ned 1,7, Wise backade 3,3 procent och Multiq är upp 11 procent.

Cassandra Oil vars verksamhet är under uppstart i norra Irak visade på ett kassaflöde på minus 19 miljoner kronor. Aktien sjönk 4,8 procent.

Krisdrabbade Nordic Mines vd Thomas Cederborg uppger i dagens rapport en överenskommelse med bolagets borgenärer om en skuldavskrivning på ca 440 miljoner kronor tillsammans med ett kapitaltillskott möjliggör en återstart av Laivagruvan. Aktien steg 7,5 procent.

Rusforest kom med ett resultat före skatt på minus 2,6 miljoner dollar mot föregående minus 8,9 miljoner dollar. Aktien är ned 2,8 procent.

Invisio har fått en order värd 22 miljoner kronor från den amerikanska militära programmet Tcaps. Ordern avser kommunikations- och hörselskyddssystem. Aktien steg 6,1 procent.

Under dagen väntas även delårsrapport från Medcap Holding. Dessutom väntas makrodata från EMU och USA.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?