1515

Börsen: Gruvjätten sticker<br />

Vid lunchtid på fredagen uppvisade Stockholmsbörsen en svag uppgång. Astra Zeneca gick starkt vilket även gällde för Boliden.

Strax efter klockan 13 var OMXS30 upp 0,3 procent till nivån 1.387. Aktier för drygt 4 miljarder kronor hade då omsatts på Stockholmsbörsen. På kontinenten handlades Euro Stoxx 50-index 0,4 procent högre, och tyska DAX upp 0,3 procent.

Astra Zeneca stod ut som vinnare inom OMXS30-index med en uppgång på 2,7 procent. Diskussioner pågår mellan Astra Zeneca och Pfizer om ett eventuellt nytt bud, skriver Dagens Industri, som säger sig ha fått indikationer från flera håll.

Boliden har en bra fredag. Gruvaktien ökade 2,3 procent utan synliga nyheter, och största nettoköpare var Swedbank med 73 procent av aktierna.

Elekta fortsatte ned efter torsdagens rapport, som togs emot surt av marknaden. Aktien tappade 3,3 procent, 2:70 kronor. Pareto Securities sänker sin rekommendation till sälj från tidigare behåll, och riktkursen skruvas ned till 82 kronor från tidigare 85 kronor. Swedbank sänker till neutral från starkt köp. Tilläggas ska att strålterapibolaget handlas exklusive utdelning om totalt 2 kronor på fredagen, varav 0:50 kronor i extrautdelning.

Kinnevik rekylerade upp 2,5 procent. Vid torsdagens informationsträff med Kinnevikägda Zalando lämnades ingen information om en eventuell kommande börsnotering av Zalando.

Eniro backade 3,4 procent. De två senaste dagarna är aktien ned 3,5 procent, vilket bidrar till nedgången sedan årsskiftet som är 60 procent.

Kambi fortsatte sin börsresa norrut sedan aktien stigit 7,5 procent. De senaste fem handelsdagarna är aktien upp över 30 procent. Största nettoköpare var Enskilda Securities med 25 procent av aktierna.

Heliospectra rusade 16 procent. I samband med delårsrapporten meddelade bolaget, som utvecklar så kallad intelligent ljusteknologi för växthusodling, att aktien inom kort ska kunna handlas i USA.

Börsen påverkades inte nämnvärt, när det på förmiddagen presenterades makrostatistik från euroområdet. Inflationstakten var 0,3 procent i augusti, vilket prickade förväntningarna. Även arbetslösheten, som uppgick till 11,5 procent i juli, var enligt estimaten.


Innehåll från OGOshipAnnons

Här är bolaget som tar e-handelslogistik till nya nivåer

Snabbare leveranstid, lägre kostnader och ett minskat CO2 utsläpp med 96 procent är exempel på effekter av last-mile delivery från lokala aktörer. Med målsättningen att inom några år kunna nå hela världen inom 48 timmar med en lokal leveransmetod satsar det nytänkande logistikbolaget OGOship på fortsatt stark tillväxt. 

Det är ett ambitiöst mål som grundas i att under 10 år ha förankrat en modern och smidig affärsmodell som innebär att både OGOship och deras kunder tillsammans expanderar i Europa, med siktet på den globala marknaden. 

– Vår affärsmodell innebär att vi jobbar tillsammans med lokala aktörer inom logistik och lagerhållning. Det betyder att vår kund enkelt kan skala upp med nya marknader via vårt nätverk utan att själva behöva söka efter logistikcenter, integrationer eller förhandla fram egna avtal. Vår nätverksmodell är den stora orsaken till att det går så snabbt för oss att expandera, säger Kalle Bremer, Head of Operations.

Plug and play-kompatibel lösning

Många gånger är det operativt utmanande att sätta upp processer och rutiner som är anpassade för individuella lager. Styrkan i OGOships modell är att den skapar enkelhet för E-handelsaktörer att skala upp sin verksamhet och kostnadseffektivt nå flertalet marknader inom Europa via multi-warehouse lösningen. Detta ger möjligheten att reducera leverans distansen till slutkunden som utöver kostnadsfördelarna också genererar minskad miljöpåverkan och inte minst en positiv kundupplevelse. Oavsett om man väljer att använda ett eller flera lager så får man via OGOships utvecklade plattform enkelt tillgång till sin aktuella data sett till lagerhållning och orderadministration. 

– Förutom att man får tillgång till våra över 25 färdiga integrationer till de vanligaste plattformarna, vårt nätverk och redan förhandlade lageravtal, så har man som kund hos OGOship även ett gränsöverskridande team som stöd. Tillsammans med oss är det enkelt att gå från att vara en nationell e-handel till att faktiskt öppna upp nya marknader i Europa och framöver globalt, säger Anton Arnesson, Key Account Manager. 

Leder till ökad kundlojalitet

Logistiklösningen innebär en skalbarhet och skapar kontroll på hela det logistiska flödet, oavsett antal lager. Samtidigt bidrar en snabb och mer hållbar leverans till att hjälpa kunderna att stärka sitt varumärke med ökad kundlojalitet. 

– E-handlare har ofta en plattform med stöd för ett enskilt lager, men med vår lösning kan kunden bulk-splitta så att de delar lagret på flera olika platser. Vi ger vår kund goda förutsättningar att ha en hållbar distributionsmodell med en mycket större geografisk täckning och snabbre lokala leveranser till en lägre kostnad. Tillsammans med vår kund tar vi e-handelslogistik till helt nya nivåer, avslutar Kalle Bremer.

Om OGOship

Grundat i Finland 2011

www.OGOship.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med OGOship och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?