1515

Stockholmsbörsen: <br />En affärsspäckad dag<br />

Kurserna på Stockholmsbörsen fick en liten, liten revansch mot slutet av tisdagen, efter en dag där handeln kretsat kring nollan.

Flera företagsköp har annonserats i dag, liksom en miljardinvestering. I Minsk pågick fortfarande mötet mellan Rysslands och Ukrainas toppar.

SIX Generalindex hade vid stängning ökat 0,3 procent till 433 medan OMXS30-index steg 0,2 procent till 1.398. Omsättningen var 8,8 miljarder kronor på Stockholmsbörsen och 12,3 miljarder inklusive de alternativa handelsplatserna Bats, Burgundy, Chi-X och Turquoise.

Stenbeckssfärens investmentbolag Kinnevik återfanns bland vinnarna på OMXS30-listan då aktien fortsatte upp och steg ytterligare 1,7 procent. Mer detaljer kring börsnoteringen av e-handelsbolaget Zalando, som Kinnevik är storägare i, kan komma att presenteras redan under innevarande vecka. Kinnevik har gått upp totalt drygt 9 procent de fem senaste handelsdagarna.

Utvecklingen på Stockholmsbörsen har varit många tiondelar sämre än den i Europa, där de ledande börserna stängde ordentligt på plus. Ett av dagens största händelser är det möte som inletts i Vitrysslands huvudstad Minsk mellan Rysslands president Putin och Ukrainas motsvarighet Porosjenko.

Få investerare eller analytiker har uttryckt någon större förhoppning om framsteg i dag.

Billerud Korsnäs satsar närmare miljarden på bruken Frövi och Rockhammar, där förpackningsbolaget tillverkar förpacknings- och vätskekartong. Investeringen på 900 miljoner kronor bidrog till att lyfta aktien med 1,6 procent.

Det i fredags delårsrapporterande Balder fortsätter att vara intressant för investerarna då flera analytiker sett över sina riktkurser. Carnegie höjer riktkursen 110 kronor och ser en kurspotential till hela 160 kronor på tre års sikt. SEB höjer riktkursen från 89 till 100 kronor samtidigt som behåll-rekommendation för fastighetsaktien upprepas. Balder-aktien handlades 5,6 procent högre på tisdagen.

En annan aktie som fått se riktkursförändring är SSAB. UBS behåller sin säljrekommendation men höjer stålbolagets riktkurs från 35 till 41 kronor. A-aktien stängde på -0,3 procent vid 63,75 kronor.

Läkemedelstillverkaren Recipharm har följt upp förra veckans italienska miljardköp med ett samarbete med det Göteborgsbaserade forskningsbolaget Isofol Medical. Recipharm investerar åtta miljoner kronor i Isofol, som utvecklar en läkemedelskandidat som ska mildra biverkningarna vid cellgiftsbehandlingar. Recipharm var upp 0,9 procent och Aktietorgetnoterade Yield Life Science, som har Isofol Medical i portföljen, var upp 18,4 procent.

Utöver detta köper Lagercrantz svenska Load Indicator, ett bolag som benämns ha "god lönsamhet". Förvärvet väntas innebära ett mindre positivt tillskott till koncernens vinst per aktie. Lagercrantz stängde på -0,7 procent.

Ventilationsbolaget Systemair rundar av dagens svenska köpnyheter med förvärvet av säljbolaget Camair i Belgien. Aktien backade 0,7 procent.

Det kurdiska självstyret i Irak, KRG, har fått lov att föra i land en råoljelast värd cirka 100 miljoner dollar i Texas, USA. Aktien för Shamaran Petroleum, ett av de utländska oljebolagen som verkar i Kurdistan-regionen i norra Irak, steg 1,0 procent på First North.

På småbolagsfronten bjöd morgonen på rapporter från Clavister, Guideline, Opcon och Bahnhof samtliga surt mottagna av marknaden. Dignitana och Stockwik klarade sig bättre med flera procents uppgångar.

Över till de svenska makrobeskeden där Swedbanks konjunkturprognos visade att den expansiva finanspolitiken har bidragit till att svensk ekonomi har återhämtat sig väl sedan finanskrisen.

I SEB:s konjunkturprognos spås den svenska BNP-tillväxten bli +2,1 procent 2014 och +2,7 procent 2015.


Innehåll från DynavaAnnons

God kundservice ska synas i lönsamheten

Det finns otaliga rapporter och statistik som bekräftar att de e-handlare som har nöjdast kunder har en kombination av en välutvecklad självhjälpsfunktion på sin hemsida kombinerat med en riktigt vass kundservice. Ofta är kundservice den enda mänskliga kontakten en kund har med ett företag och varumärke och kan vara avgörande för vem konsumenten väljer. 

En kort period i den digitala handelns början var konsumenterna riktigt nöjda och NKI-mätningar (nöjdhetsmätningar) slog i taket. Efter ett par år störtdök dessvärre nöjdheten då konsumenterna började efterfråga en personlig service vid problem eller frågor. En kundservice som många e-handlare än idag inte till fullo har implementerat. 

Erfaren nordisk kundservicepartner

E-handelns marknadsandelar ökar konstant och digitala tjänster är större än någonsin. Ett gott kundbemötande är en avgörande konkurrensfördel och kundservice bör finnas tillgänglig då konsumenten behöver hjälp med frågor om bland annat förseningar, leveranstider eller ändringar dygnet runt, årets alla dagar. Dynava är en del av den stora Eniro-koncernen och har jobbat med telefoni i över 100 år. Sedan 20 år erbjuder Dynava, som nordisk kundservice-partner, även kundservicemedarbetare till externa företag som outsourcad kundservice. 

– Vi är verkligen för de digitala tjänsterna men vet att de behöver backas upp med en mänsklig kontakt när man inte själv som konsument kommer vidare eller har en följdfråga på en produkt som man inte kan få svar på online. Vi är stora inom e-handel och energibranschen och är vana vid att snabbt och professionellt bemöta konsumenternas frågor oavsett dag eller tid på dygnet, säger Viktoria Ringlander, Säljchef.

Bättre kundupplevelser med teknik och engagemang

Hon säger vidare att många nya kunder uppskattar den heltäckande IT-expertis som Dynava erbjuder.

– Vi jobbar proaktivt och hjälper gärna våra kunder med ny teknik, bland annat genom att leverera lösningar som matchar deras krav och behov. Oavsett om vi skulle införa bottar för automatisering av bulkfrågor eller använda artificiell intelligens för att stötta våra team så är poängen att vi ska erbjuda en så angenäm kundupplevelse som möjligt. Den upplevelsen kräver både teknik i framkant och ett äkta mänskligt engagemang.

För att kundupplevelsen ska vara den bästa möjliga ser hon att företag måste organisera sin kundservice med sömlös tillgång till flera kanaler samtidigt.

– Det kan exempelvis handla om att kundservice är kopplad till en chatt- och mejlfunktion, samt att det finns möjlighet att ringa in och tala med en livs levande människa. Vår kundservicepersonal har i alla kanaler tillgång till information om kundens ärende och att ha en så integrerad lösning ger en mycket snabbare ärendehantering. Vilket i sin tur ger nöjda kunder, säger Viktoria Ringlander.

Kostnadseffektiv prismodell

Genom att outsourca sin kundservice får företagen en erfaren och duktig kundservicepersonal. Dynava rekryterar internt till externa uppdrag och all personal handplockas för nya uppdrag. Dynava kan skala upp med kort varsel och täcka ett ökat behov vid exempelvis julhandel och semestertider. Prismodellen bygger på att kunden betalar för den aktiva kundservicetid som läggs ner på kunden och inte de faktiska arbetstimmarna. 

– Du betalar alltså för aktiv tid och får med vår hjälp en dedikerad kundservice som alltid är tillgänglig att hantera ärenden på samtliga nordiska språk och engelska, säger Viktoria Ringlander. 

FYRA SNABBA OM DYNAVA 

1) Över 100 års erfarenhet av kundservice.
2) Ingår i Enirokoncernen. Samarbetar med e-handel- och logistikbranschens ledande företag i Norden.
3) Sköter över 13 miljoner unika kundkontakter per år.
4) Har över 400 medarbetare på̊ åtta orter i Sverige och Finland.

Läs mer här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dynava och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?