1515

USA-börser: Över rekordstrecket<br />

De amerikanska indexen steg brett under måndagens session, där S&P 500 handlades över nivån 2.000 för första gången. Förhoppningar om stimulanser från ECB gav stöd åt risksentimentet globalt, samtidigt som marknaderna fick se tecken på fortsatt hög förvärvsvilja hos de amerikanska företagen.

Dow Jones stängde upp 0,5 procent på indexnivån 17.100, medan tekniktunga Nasdaq Composite steg 0,4 procent till 4.557. S&P 500 steg samtidigt 0,5 procent till 1.998, och indexet lyckades därmed inte stänga över den psykologiskt viktiga 2.000-nivån som tillfälligt överkorsats tidigare under handelsdagen.

Omsättningen var förhållandevis låga 460 miljoner aktier på New York-börsen och 1.370 miljoner på Nasdaq.

"Denna nivå, 2.000, är ganska viktig ur psykologisk och finansiell synpunkt. Kanske har vi nått lite överköpta nivåer, och det ser ut som om indexen kommer att stanna och pusta ut här", sade Joe Bell, aktieanalytiker vid Schaeffer Investment Research, till Bloomberg News efter att USA-indexen fallit tillbaka något från dagens högstanivåer.

Börserna tog i öppningen rygg på de europeiska indexen, som klättrade tidigare under dagen med stöd i att ECB-chefen Mario Draghi vid centralbankskonferensen i Jackson Hole underblåst spekulation om att centralbanken närmar sig implementeringen av ett program för kvantitativa lättnader i eurozonen. Mario Draghi framhöll att centralbanken står redo att stimulera den europeiska ekonomin, och att man kommer att använda alla medel till hands för att "säkra prisstabiliteten på mellanlång sikt".

"Draghi var duvaktig och medan Yellen och resten av Fed-medlemmarna förbereder sig för en ränthöjning nästa år lutar policyn (i Europa) i viss utsträckning fortfarande åt billiga pengar. Och om du har ett flöde av billiga pengar från Europa kommer det också att hjälpa aktiemarknaderna här i USA", sade Peter Cardillo, chefsekonom vid Rockwell Global Capital, till Marketwatch.

Bland enskilda aktier hamnade Burger King i fokus, sedan företaget tillkännagivit att det för diskussioner om att köpa den kanadensiska cafékedjan Tim Hortons. En affär skulle öppna för Burger King att flytta sin skattehemvist till Kanada, vilket i sin tur skulle innebära betydligt lägre bolagsskattesats för hamburgerkedjan. Burger King-aktien ökade nästan 20 procent, medan Tim Horton klättrade 19 procent.

Ett annat bolag som drog blickarna till sig var Goldman Sachs. Sent på fredagskvällen blev det klart att investmentbanken ska betala drygt 3 miljarder dollar för att förlika anklagelser kring bolagets försäljning av obligationer till bolåneinstituten Fannie Mae och Freddie Mac före finanskrisen. Aktien rörde sig uppåt 1,4 procent.

På räntemarknaden var räntan på en amerikansk tioårig statsobligation ned 2 punkter till 2,39 procent.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?