Annons

Stockholmsbörsen: <br />Ovisst inför öppning<br />

En lugn öppning väntas i Stockholm på onsdagen i brist på tydliga riktlinjer.

Euro Stoxx 50-terminen var oförändrad några minuter före börsöppningen i Stockholm. USA stängde i positivt territorium på tisdagen där Dow Jones steg 0,5 procent, och det bredare S&P 500 lika mycket.

Marknaderna i Asien handlas kring nollstrecket. Morgonens rapporter har varit blandade där Ica redovisade en vinstökning och Björn Borg tappade både vinst och försäljning.

IG:s förhandel indikerar en lugn öppning på OMXS30, kring 1.374.

* Ica rapporterar både en stigande vinst och omsättning för det andra kvartalet. Ebit-resultatet uppgick till 1.274 miljoner kronor mot väntade 1.196 miljoner kronor enligt SME:s sammanställning, och försäljningen 26.185 miljoner kronor (SME 25.758).

Enligt vd Per Strömberg låg samtliga delar av verksamheten bakom den positiva utvecklingen. Samtidigt bidrog påskeffekten till omsättningsökningen under perioden.

"Gällande vår största marknad Sverige ser vi en bra utveckling trots att marknaden utvecklats svagare. Vi tar marknadsandelar och försäljningsandelen av egna märkesvaror steg från dryga 21 till 23 procent och vi har haft framgång med det ekologiska sortimentet. Sen har vi en god etableringstakt", säger Per Strömberg till Nyhetsbyrån Direkt.

* Björn Borg upplevde tuffa marknadsförhållanden under det andra kvartalet där både vinst och försäljning minskade. Resultatet efter skatt uppgick till 2,2 miljoner kronor (3,4) och försäljningen 97 miljoner kronor (106), dock var bruttomarginalen på 52,5 procent ett positivt inslag (52,1).

* Odd Molly forstätter att visa röda siffror, men förlusten minskar. I det andra kvartalet uppgick resultatet efter skatt till - 5,7 miljoner kronor (-10,7) och omsättningen till 51,2 miljoner kronor (33,6).

* Hemfosas förvaltningsresultat uppgick till 333 miljoner kronor i det andra kvartalet (113)

* It-konsulten Avega minskade sitt nettoresultat till 4,8 miljoner kronor i det andra kvartalet (6,2). Även rörelsemarginalen föll, 5,9 procent (7,2).

* Probiotikabolaget Biogaia redovisar ett resultat efter skatt på 17,5 miljoner kronor för det andra kvartalet (16,9)

* Astra Zeneca har tecknat ett treårigt samarbetsavtal med Mitsubishi Tanabe Pharma Corportaion gällande forskning inom området diabetisk njursjukdomar.

* Ericsson har blivit ensam leverantör till Vodafone Australien när denna ska byta ut hela sitt stamnät.

* Arkitektindex vilket mäter faktureringsnivån hos amerikanska arkitekter steg till 55,8 i juli, upp från 53,5 i juni. Indexet kan ge en fingervisning om Assa Abloys framtida volymer i USA.

* På makrofronten sjönk producentpriserna i Tyskland med 0,1 procent i juli, jämfört med föregående månad. Förhandstipsen räknade med oförändrade nivåer.

Framåtblickande

* På onsdagen står protokoll från det senaste FOMC-mötet klockan 20.00 som väntas ge ledtrådar om utsikterna för de amerikanska styrräntorna, samt BOE-mötet klockan 10.30.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?