1515

Börsen: H&amp;M driver uppgång<br />

Stockholmsbörsen utökade förmiddagens uppgång något på den tidiga fredagseftermiddagen. H&M var fortsatt den aktie som bidrog mest till att driva OMXS30 högre medan Kinnevik steg mest procentuellt inom indexet.

Strax efter klockan 14 var OMXS30 upp 0,8 procent till 1.364 och aktier för måttliga 4 miljarder kronor hade omsatts på Stockholmsbörsen. På kontinenten stärktes Euro Stoxx 50-index med 0,1 procent och tyska DAX 0,9 procent.

Kinnevik steg 4,1 procent utan nya kända nyheter, och var således ohotad etta inom OMXS30-index. Aktien har dock endast stigit tre av de senaste tolv handelsdagarna.

H&M var fortfarande dagens draglok inom OMXS30 där ökningen uppgick till 1,6 procent, vilket gör aktien till bäst presterande den här veckan. Försäljningsökningen på 17 procent i juli (SME:s prognos var 12 procent) är den näst största procentuella månatliga uppgången i år. Vädret hade mer eller mindre neutral effekt.

"I vissa länder har det varit varmt, i andra länder har det inte varit så varmt. Sammantaget är vår bedömning att vädereffekten är mer eller mindre neutral. Därför har vi inte lyft fram den i pressmeddelandet", exemplifierar Hennes & Mauritz ir-chef Nils Vinge för Nyhetsbyrån Direkt.

Electrolux gick också starkt och ökade 1,7 procent. Financial Times skrev på fredagen att Sydkoreanska LG Electronics och Samsung kan vara möjliga budgivare på General Electrics vitvaruenhet, vilken även Electrolux har bekräftat sig vara intresserad av.

Bland de större rapporterande bolagen sjönk Kungsleden 2,1 procent. Bolaget meddelade i sin rapport för andra kvartalet att det ska göra en nyemission på 1,5 miljarder kronor för att finansiera förvärv. Bolaget ska börja köpa fastigheter i första hand i Stockholm, Göteborg och Malmö för cirka 3-4 miljarder kronor. Resultatet före skatt ska enligt planerna öka till drygt 1 miljard kronor senast 2017.

"Därutöver ska vi vidareutveckla det fastighetsbestånd vi har. I dagsläget har vi sju projekt. Vi har potential att investera upp emot 1 miljard kronor", sade Biljana Pehrsson på rapportpresentationen.

Nibe avancerade 3,8 procent efter en rapport som togs emot positivt av marknaden. Under 2014 har aktien gått starkt och är upp 28 procent.

Bactiguard som sattes på börsen i juni till kursen 38 kronor handlades till 23:90 kronor, vilket betyder att nedgången sedan introduktionen är drygt 37 procent.

Cloetta steg 4,1 procent till kursen 22:80 kronor, sedan Börspodden rekommenderat köp med en riktkurs på minst 30 kronor.

På listan över små bolag tappade G5 Entertainment 9 procent. Spelutvecklarens rapport gladde inte marknaden sedan resultatet efter skatt rapporterats uppgå till 1,7 miljoner kronor (3,2).

Ett annat bolag i spelsektorn vars rapport inte uppskattades av marknaden var Mr Green. Aktien sjönk 8,1 procent trots att resultatet efter skatt ökade till 23,2 miljoner kronor (16,7).

Lucara Diamond, som här om dagen noterade sin högsta notering någonsin, backade 3,5 procent.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?