1515

Börsen: Backar i stiltjen<br />

En nyhetsfattig sommarmorgon fick Stockholmsbörsen att följa efter börskollegorna runt om i världen. Strax före klockan 10 hade OMXS30 sjunkit 0,4 procent till 1.351 och aktier för en knapp miljard kronor hade hunnit byta ägare. Ingen sektor utmärkte sig särskilt, då nedgångarna gick över hela linjen.

Även i Europa handlades indexen på minus där tyska DAX backade 0,4 procent och brittiska FTSE 100 0,2 procent.

Rapportmässigt var det tunt men HiQ rapporterade i alla fall på morgonen. IT-konsulten gjorde en vinst på 30,6 miljoner kronor för andra kvartalet, medan analytikerna räknat med 33,7 miljoner kronor, enligt SME Direkt. Omsättningen hamnade på 346 miljoner kronor, vilket var på pricken vad analytikerna hade trott. Aktien var oförändrad på 35:20 kronor.

Senare på tisdagen, vid 17.30, rapporterar Profilgruppen.

I nyhetsfloden, eller om man kanske ska likna den vid en liten rännil, har Lundin Petroleum köpt en licensandel på 35 procent i PL674, offshore Norge. Aktien var ned 0,3 procent.

Lexmark verkar också ha bestämt sig i budstriden om Readsoft − bolaget har köpt ytterligare en dryg miljon aktier i det svenska bolaget och har nu 12,6 procent av kapitalet och 9,3 procent av rösterna. Aktien handlas alltjämt över senaste budnivån på 55:50, men sjönk på förmiddagen 1,3 procent till 56 kronor.

Klädhandelns försäljning steg 3,7 procent i juli jämfört med motsvarande månad året före, visar Svensk Handel Stilindex. Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil, sade i en kommentar att han var en smula överraskad av den starka juliförsäljningen. Klädaktierna verkade dock inte jubla över siffrorna: H&M sjönk 0,7 procent, Fenix Outdoor var ned 0,8 procent, New Wave 1,1 procent och Björn Borg 1,4 procent medan Odd Molly steg försiktiga 0,2 procent.

Tisdagen bjuder i övrigt på makrofokus. KPI-data för juli kom 9.30 och var på förhand dagens huvudnummer. Enligt SME Direkt spåddes KPI ha sjunkit 0,4 procent jämfört med juni medan inflationstakten skulle ha varit oförändrad. Utfallet blev en nedgång med 0,3 procent medan KPI-inflationen var 0,0 procent.

Klockan 11 kommer tyska ZEW-index, som enligt Bloombergs analytikerenkät väntas ha försvagats rejält till 17,0 från tidigare 27,1.

Klockan 16 i eftermiddag kommer data över lediga platser i USA i juni, som väntas ha sjunkit till 4,6 miljoner från 4,635 miljoner föregående månad. Statistiken, som kallas JOLT, blir allt viktigare efter Fed-chefen Janet Yellens tal om att man måste fortsätta med lättnader då det finns gott om lediga resurser på arbetsmarknaden.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?