1515

Råvaror: Olja och basmetaller tappar<br />

Priserna på basmetaller och olja följer aktiemarknaderna lägre på fredagens handel, medan guldet klarar sig bäst på nära oförändrade nivåer.

Vid klockan 13.50 är WTI-oljan 0:68 dollar lägre till 97:49 dollar per fat, medan Brentoljan sjunker 0:39 dollar till 105:63.

"Trots alla geopolitiska kriser finns det ett rikligt fysiskt utbud på den europeiska oljemarknaden för tillfället, vilket tynger Brent-terminerna med löptid i snar framtid… Utbudet från västra Afrika spelar en stor roll i det här: det är av jämförbar kvalitet med skifferoljan i USA och därför finns ingen efterfrågan där, i stället flödar oljan i större utsträckning in på den europeiska marknaden", skriver Commerzbank i ett marknadsbrev.

Brent kan därför väntas fortsätta vara pressad innan de geopolitiska kriserna faktiskt ger något upphov till utbudsstörningar, enligt Commerzbank.

De internationella finansmarknaderna riktar nu blickarna mot USA:s jobbrapport för juli som publiceras klockan 14.30.

I juni ökade sysselsättningen med oväntat starka 288.000 personer och nu i juli räknar analytikerna i Bloomberg News enkät med en liten nedväxling till 231.000. Arbetslösheten väntas samtidigt ha legat kvar på 6,1 procent.

Goldman Sachs tror att sysselsättningen ökar 235.000 personer samtidigt som de spår att arbetslösheten sjunker till 6,0 procent.

De noterar i ett marknadsbrev att sysselsättningen bör fortsätta att visa goda ökningar, men något mindre än den gjort de senaste månaderna. Flera indikatorer tyder på en sådan liten inbromsning, bland annat ADP:s statistik över privat sysselsättning och ett ökat antal varsel.

Vidare kommer statistik över inkomster och konsumtion för juni, men även ISM-index i industrin.

På ädelmetallmarknaden noteras guldpriset upp 1 dollar till 1.284 dollar per uns, medan silver sjunker 0:05 dollar till 20:34.

Commerzbank konstaterar att guldet nu handlas under det viktiga 200-dagarsgenomsnittet, vilket delvis förklaras av den låga inflationen i EMU. Vidare har stark amerikansk ekonomisk data, i huvudsak BNP, bidragit till förväntningar om att Fed kan höja räntan tidigare än väntat.

Enligt en enkät av Bloomberg News räknar dock analytiker med en viss återhämtning i guldpriset nästa vecka. Tolv av 25 tillfrågade analytiker räknar med uppgångar nästa vecka, medan nio tror på nedgångar. De resterande fyra är neutrala.

"Trots en trög handel kommer de geopolitiska riskerna i sinom tid påverka priserna. Mellanöstern fortsätter att vara en krutdurk, likaså är relationerna mellan USA, EU och Ryssland i att högre grad", sade Mark O'Byrne vid Goldcore, till Bloomberg News.

Bland basmetallerna sjunker kopparterminen 50 dollar till 7.065 dollar per ton, medan zink är ned 26 dollar till 2.334 dollar.

Noteringar klockan 13.50
Råolja (pris/fat):

WTI, första termin -0:68 USD 97:49
Brent, första termin -0:39 USD 105:63
Basmetaller LME (pris/ton, tremånaderstermin)

Koppar -50 USD 7.065
Zink -26 USD 2.334
Aluminium -15 USD 1.973
Nickel -106 USD 18.399
Bly -21 USD 2.205
Tenn -400 USD 22.450
Ädelmetaller (pris/uns, spot)

Guld +1:15 USD 1.283:70
Silver -0:05 USD 20:34
Dollarindex (högre = starkare USD) +0.04 81.50




Innehåll från ValtechAnnons

Vad driver tillväxten i framtidens detaljhandel?

Begravningen av de fysiska butikerna har lyckligtvis ställts in men den fysiska butiksupplevelsen måste ändras för att bättre återspegla konsumenternas behov och förväntningar. Teknik, ökad varumärkeslojalitet och kopplingen mellan den fysiska och digitala upplevelsen är några nyckelord för en framtidssäker detaljhandel, avslutar den globala digitala byrån Valtech i sin senaste rapport.

Att skapa framtidens handel handlar till stor del om att skapa bättre upplevelser för konsumenten men även om att använda ny digital teknik och data för att möjliggöra personligare upplevelser som skapar värde för både företag och kunder. För att komma dit krävs ett datadrivet arbetssätt, snabbare processer och en högre grad av experimenterande kring lösningar i butik och online. 

– Den digitala transformationen handlar om att kombinera kunskap kring teknik, konsumenternas behov och affärsmodeller. Att förstå hur förändrade beteenden och framtida trender påverkar företag, konsumenter och samhället. Klimatet är ett bra exempel. Konsumenternas ökade fokus på sitt klimatavtryck bör påverka företagens strategier och handlingar. Därför är det avgörande att implementera strategier runt hållbarhet, så som recommerce av produkter, säger Pontus Persson, Senior Strategy and Transformation Advisor, Valtech.

Ladda ner en gratis version av rapporten här

Förutse inte - försök förstå

Ingen kan förutsäga men alla företag bör försöka förstå framtiden. Med fokus på detta har Valtech skapat Valtech Future Studio där man fokuserar på forskning och utveckling, samt riktad innovation. Man investerar i kunskap, framtidsscenarier och framtagning av prototyper för att hitta långsiktiga lösningar på framtidens utmaningar. 

– Genom R&D och riktad innovation med fokus på framtidens teknik och genom att skapa framtida scenarier vill vi visa hur tekniken skapar möjligheter för dem och deras kunder.

Fem trender för framtidens retail

Valtech har tagit fram två framtidsscenarier för detaljhandeln. Ett där fysiska butiker växer och ett där de minskar, samt lösningar för hur man kan öka intäkt, lojalitet och skapa bättre kundupplevelser i dessa. Här syns fem tydliga områden som kommer att påverka framtidens retail:

1) En omdaning av den fysiska butikens roll
Förändrade konsumentbeteenden ställer krav på att den fysiska butiken ser över sin roll och sitt koncept med hjälp av digital teknik.

2) Personaliserad köpupplevelse
Den ökande e-handeln innebär en förväntan på en personlig och anpassad upplevelse även i den fysiska butiken.

3) Minska gapet mellan fysiskt och digitalt
Förbättra den fysiska handeln genom ny digital teknologi som exempelvis AR, IoT, sensorer och ansiktsigenkänning i kombination med en kundprofil berikad med data.

4) Konsumentupplevelse skapar lojalitet
Retail går från fokus på transaktion till fokus på att skapa en upplevelse i både fysisk butik och e-handel för att bygga relationer och vinna kundlojalitet. 

5) Virtuella konsultationer
– Personaliserad rådgivning från en fysisk person eller en sofistikerad AI-driven avatar ger en högre grad av service online och i butik, avslutar Pontus Persson.

Läs fler exempel på transformationer här 

Om Valtech

Valtech är en global digital byrå som arbetar med affärstransformation med kunder som L’Oreal, MAC Cosmetics och BMW. Valtech Future Studio är en del av Valtech som fokuserar på R&D och innovation inom teknik i framkant. Valtech grundades 1993 och har närmare 4000 anställda med olika kunskaper på 51 kontor i 18 länder.

www.valtech.com 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Valtech och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?