1515

Räntor och valutor: Räntorna faller<br />

Europaräntorna sjunker någon punkt i fredagens inledande handel, efter att kraftiga amerikanska börsnedgångar på torsdagskvällen fått USA-räntorna att sjunka.

Börsnedgångarna och räntenedgångarna har dock gröpts ur efter bland annat en oväntat stor uppgång i Kinas inköpschefsindex och Europabörserna öppnar i stort sett oförändrat.

Svenska marknadsräntor sjunker svagt med utlandet och den tioåriga statspappersräntan är några minuter efter öppning ned 1 punkt till 1,71 procent. Den tyska tioårsräntan sjunker 2 punkter till 1,17 procent.

Efter en lång period av mycket låg volatilitet föll USA-börserna med runt 2 procent på torsdagskvällen. Detta fick USA-räntorna att sjunka, men räntenedgången har sedan gröpts ur och vid svensk öppning är tioårsräntan ned 1 punkt till 2,57 procent, från svensk stängning på torsdag eftermiddag.

Börsnedgångarna hänfördes bland annat till stark amerikansk arbetsmarknadsstatistik som fick investerarna att börja fundera på om Federal Reserve kanske kommer att börja höja räntorna tidigare än väntat.

Arbetskraftskostnaderna under det andra kvartalet steg mer än de gjort sedan 2008, vilket kan vara en indikation på att löneökningarna kan vara på väg upp. Ny information om utvecklingen på amerikansk arbetsmarknaden kommer i eftermiddag i sysselsättningsrapporten för juli.

Börsfallen lindrades i Asien efter att Kinas inköpschefsindex för industrin stigit mer än väntat, till tvåårshögsta 51,7 i juli från 51,0 i juni. HSBC:s kinesiska industri-PMI steg till definitiva 51,7 från 50,7, vilket var lite lägre än preliminärt rapporterade 52,0. Uppgångarna sågs som ett tecken på att Kinas tidigare stimulansåtgärder nu får avsedd effekt i ekonomin.

Även i andra länder har inköpschefsindex varit bra. I Indien noterades exempelvis en uppgång till 53,0 från 51,5 och i Ryssland steg PMI till 51,0 från 49,1. I Japan sjönk dock inköpschefindex till definitiva 50,5 i juli från 51,5 i juni.

Silf/Swedbanks svenska industri-PMI steg till 55,2 i juli från 54,8 i juni, drivet av en stark uppgång i produktionsindex. Analytikerna i SME Direkts enkät hade i stället räknat med en liten nedgång till 54,5.

"PMI har sammantaget varit över 50 i mer än et tår. En viss förbättring har setts i hårddata (åtminstone enligt nationalräkenskaperna) men tillväxten har varit svagare än vad som indikerats av PMI. Trots allt, med PMI på hyggliga nivåer finns det fortfarande hopp om en mer markant återhämtning i tillverkningsindustrin", skriver Nordeas chefanalytiker Torbjörn Isaksson i en kommentar.

Klockan 10.00 följer euroområdets definitiva industri-PMI, som spås bekräfta den preliminära lilla uppgången till 51,9 från 51,8. I eftermiddag, klockan 16.00, kommer amerikanska ISM inköpschefsindex, som enligt Bloomberg News enkät väntas ha stigit till 56,0 i juli från 55,3 i juni

PMI i all ära - dagens tyngsta hållpunkt är ändå den amerikanska sysselsättningsrapporten för juli, som publiceras klockan 14.30. Efter en stark sysselsättningsökning om 288.000 personer i juni spås enligt Bloomberg News enkät nu en liten nedväxling till 230.000 i juni. Arbetslösheten väntas samtidigt ha legat kvar på 6,1 procent efter en snabb nedgång på senare tid.

Denna gång kanske dock sysselsättningssiffran överskuggas av timlönerna. Många analytiker tipsar om att hålla ett extra öga på just timlönerna, givet det stora fokus som för närvarande är på löner och resursutnyttjande.

Federal Reserve har upprepade gånger framhållit att svaga löneökningar visar att det fortfarande finns en betydande mängd lediga resurser på den amerikanska arbetsmarknaden och skulle lönerna börja växla upp är det ett tecken på att arbetsmarknaden är stramare än Fed tror, vilket i förlängningen betyder högre inflation och räntehöjningar. Enligt Bloomberg News enkät väntas timlönerna ha ökat med 0,2 procent från föregående månad.

"Vårt primära fokus är för närvarande lönedata. De genomsnittliga timlönerna ökade 0,2 procent i maj och juni. Vi räknar med 0,3 procents uppgång i juli, vilket skulle stärka intrycket av att arbetsmarknaden är stramare än vad Fed tror", skriver Nordeas Johnny Bo Jakobsen i ett prognosbrev.

På valutamarknaden är det små rörelser för världsvalutorna. Dollarn handlas mer eller mindre stabilt mot både euron och yenen från torsdagens svenska stängning.

Kronan visar likaså små förändringar mot dollarn och euron.

Efter att kreditvärderingsinstitutet S&P sänkt Argentina kreditbetyg till SD, Selected Default, följer nu Fitch efter och sänker betyget till RD, Restricted Default, från tidigare CC. Moody's sänker samtidigt utsikterna för Argentinas kreditbetyg Caa1 till negativa. Argentina håller dock inte med om att landet kan sägas ha ställt in betalningarna.

Noteringar fredag kl 9.05
Valutapar Notering Torsdag Ränta Notering Torsdag
USD/SEK 6:8984 (6:8963) Statsobl 2y 0,29 (0,29)
EUR/SEK 9:2323 (9:2343) Statsobl 10y 1,71 (1,72)
EUR/USD 1:3383 (1:3390) Räntegap/ty 54 (53)
US obl 10y 2,57 (2,58) Tysk obl 10y 1,17 (1,19)


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?