1515

USA-börser: Första rapportsuccén<br />

Efter två handelsdagar av nedgångar öppnade de amerikanska börserna svagt uppåt på onsdagen inför kvällens publicering av protokollet från FOMC-mötet. Alcoa steg efter stark rapport.

Runt klockan 16.15 var Dow Jones Industrial Average upp 0,1 procent till nivån 16.924. En lika stor uppgång visade det bredare S&P 500, som noterades på nivån 1.966. Tekniktunga Nasdaq Composite var samtidigt oförändrat på indexnivån 4.390.

Omsättningen uppgick till 100 miljoner aktier på New York-börsen och 330 miljoner på Nasdaq.

Protokollet från FOMC-mötet den 17-18 juni som publiceras på onsdagskvällen är handelsdagens stora makrohändelse. Utöver detta är agendan gled på makronyheter.

"Jag tror Fed kommer göra sitt bästa för att försäkra marknaden om att den ekonomiska tillväxten är på väg", sade John Manley, chefsaktiestrateg på Wells Fargo Funds Management, till Bloomberg News.

På bolagsfronten steg aluminiumproducenten Alcoa 3,1 procent efter att på tisdagskvällen inlett rapportsäsongen med ett resultat som slog marknadens förväntningar. Alcoa redovisade ett justerat resultat per aktie på 0:18 dollar för det andra kvartalet, medan förväntningarna låg på ett resultat 0:12 dollar per aktie.

American Airlines var upp 1,4 procent sedan flygbolaget justerat upp sin prognos för vinstmarginalen före skatt för det andra kvartalet.

Klädbolaget American Apparel, som var ned på tisdagen, steg 1,0 procent, sedan klädkedjan enligt källor säkrat finansiering på 25 miljoner dollar från investeraren Standard General i utbyte mot att investeraren får tre platser i bolagets styrelse. Den problemtyngda klädkedjan kan därmed betala det lån på 10 miljoner dollar som Lion Capital krävt att omedelbart få tillbaka.

Vidare steg tobaksbolaget Reynold American 2,6 procent efter spekulationer från brittiska Daily Mail om att British American Tobacco kan köpa de 58 procent av bolaget som det inte redan äger.

I motsatt riktning gick Container Store, som erbjuder förvaring och organisatoriska lösningar till detaljhandelsföretag. Bolaget backade 8,5 procent efter att ha redovisat ett svagt resultat under det andra kvartalet.

Gigamon, som tillverkar nätverksprodukter, rasade 31 procent efter att bolaget sänkt sin prognos för intäkterna under det andra kvartalet.

På räntemarknaden var den amerikanska tioåriga statsobligationen upp 1 punkt till 2,57 procent.


Innehåll från OGOshipAnnons

Här är bolaget som tar e-handelslogistik till nya nivåer

Snabbare leveranstid, lägre kostnader och ett minskat CO2 utsläpp med 96 procent är exempel på effekter av last-mile delivery från lokala aktörer. Med målsättningen att inom några år kunna nå hela världen inom 48 timmar med en lokal leveransmetod satsar det nytänkande logistikbolaget OGOship på fortsatt stark tillväxt. 

Det är ett ambitiöst mål som grundas i att under 10 år ha förankrat en modern och smidig affärsmodell som innebär att både OGOship och deras kunder tillsammans expanderar i Europa, med siktet på den globala marknaden. 

– Vår affärsmodell innebär att vi jobbar tillsammans med lokala aktörer inom logistik och lagerhållning. Det betyder att vår kund enkelt kan skala upp med nya marknader via vårt nätverk utan att själva behöva söka efter logistikcenter, integrationer eller förhandla fram egna avtal. Vår nätverksmodell är den stora orsaken till att det går så snabbt för oss att expandera, säger Kalle Bremer, Head of Operations.

Plug and play-kompatibel lösning

Många gånger är det operativt utmanande att sätta upp processer och rutiner som är anpassade för individuella lager. Styrkan i OGOships modell är att den skapar enkelhet för E-handelsaktörer att skala upp sin verksamhet och kostnadseffektivt nå flertalet marknader inom Europa via multi-warehouse lösningen. Detta ger möjligheten att reducera leverans distansen till slutkunden som utöver kostnadsfördelarna också genererar minskad miljöpåverkan och inte minst en positiv kundupplevelse. Oavsett om man väljer att använda ett eller flera lager så får man via OGOships utvecklade plattform enkelt tillgång till sin aktuella data sett till lagerhållning och orderadministration. 

– Förutom att man får tillgång till våra över 25 färdiga integrationer till de vanligaste plattformarna, vårt nätverk och redan förhandlade lageravtal, så har man som kund hos OGOship även ett gränsöverskridande team som stöd. Tillsammans med oss är det enkelt att gå från att vara en nationell e-handel till att faktiskt öppna upp nya marknader i Europa och framöver globalt, säger Anton Arnesson, Key Account Manager. 

Leder till ökad kundlojalitet

Logistiklösningen innebär en skalbarhet och skapar kontroll på hela det logistiska flödet, oavsett antal lager. Samtidigt bidrar en snabb och mer hållbar leverans till att hjälpa kunderna att stärka sitt varumärke med ökad kundlojalitet. 

– E-handlare har ofta en plattform med stöd för ett enskilt lager, men med vår lösning kan kunden bulk-splitta så att de delar lagret på flera olika platser. Vi ger vår kund goda förutsättningar att ha en hållbar distributionsmodell med en mycket större geografisk täckning och snabbre lokala leveranser till en lägre kostnad. Tillsammans med vår kund tar vi e-handelslogistik till helt nya nivåer, avslutar Kalle Bremer.

Om OGOship

Grundat i Finland 2011

www.OGOship.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med OGOship och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?