1515

Stockholmsbörsen: <br />Axis går mot strömmen<br />

Stockholmsbörsens pilar pendlade i oregelbundna om något negativa riktningar under onsdagshandeln. Rapportsäsongen har mjukstartat och fokus har under tidig eftermiddag fortsatt legat vid Axis positiva kvartalssiffror.

SIX Generalindex var klockan 13.46 ned 0,3 procent till 433 medan OMXS30-index backade 0,2 procent till 1.379. Omsättningen var 3,4 miljarder kronor på Stockholmsbörsen och 5,0 miljarder inklusive de alternativa handelsplatserna Bats, Burgundy, Chi-X och Turquoise.

Rapportfronten bjöd på Axis, Itab och investmentbolaget Öresund som bekänt färg under onsdagen.

Axis steg med hela 7,2 procent efter att bolaget släppte sitt delår högt över marknadens förväntningar. Resultat före skatt redovisades till 187 miljoner kronor väntat var här 138 miljoner kronor. Resultatet före skatt var således 36 procent bättre än väntat.

Axis vd Ray Mauritsson uppgav under anslutande telefonkonferens att det alltid är positivt att se ökade inköp från återförsäljare, men detta kan delvis vara en effekt av att lagervolymerna under det fjärde kvartalet 2013 minskade och att återhämtningen uteblev under första kvartalet.

Vidare fanns det inga definitiva siffror på utgående försäljningar men Ray Mauritsson uppskattade effekten av de ökade lagervolymerna till "några procentenheter" på tillväxttakten.

Vidare redovisade investmentbolaget Öresund ett nettoresultat på 197 miljoner kronor för det andra kvartalet, jämfört med 29 miljoner kronor samma period föregående år. Substansvärdet uppgick samtidigt till 153 kronor per aktien den 30 juni. Aktien var i skrivande stund oförändrad vid 156,50 kronor.

Itab Shop Concept redovisade ett resultat efter finansnetto på 62 miljoner kronor för det andra kvartalet 2014. Rörelseresultatet blev 68 miljoner, fjolårets resultat låg vid 50 miljoner kronor. Itab Shop Concepts självutcheckningssystem EasyFlow befinner sig fortfarande i något av ett test-stadium, bolagets aktie var ned med 0,7 procent.

"Vi ser inga storaffärer för EasyFlow 2014", sade Itab Shop Concepts vd Ulf Rostedt till SIX på onsdagen.

Ericsson backade med 1,6 procent efter att JP Morgan tagit bort företaget från köplistan Analys Focus List.

Kungsleden meddelade på morgonen att man sålt 39 fastigheter till ett värde av 760 miljoner kronor och lämnar därmed tio orter i Norrland. Fastighetsbolagets aktie var upp 0,5 procent.

Seamless sjönk med 0,3 procent efter att man informerat om ett tecknat avtal med Brittiska Optimal Payments för att lansera betallösningar på den brittiska marknaden.

Venue Retail presenterade villkor för en nyemission och sjönk med hela 8,7 procent. Aktieägare med företrädesrätt kan teckna en ny aktie av serie B för två av varje befintliga aktier. Teckningskursen läggs vid 12,30 kronor per aktie vilket resulterar i en total emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

På den internationella arenan uppgav Europeiska unionen att den kreditfacilitet som flygbolaget SAS fått om 400 miljoner euro inte räknas som statligt stöd. SAS:s aktie föll med 1,5 procent.

Readsoft meddelade att man mottagit en order värd cirka 5,9 miljoner kronor från en europeisk bank. Programvarubolaget noterades uppåt med 0,9 procent.

På rekommendationsfronten är det lugnt med en sänkt rekommendation från Nordea gällande bilsäkerhetsföretaget Autoliv. Aktien sänktes till behåll, från tidigare köp. Riktkursen är satt till 785 kronor. Autoliv-aktien var ned 2,5 procent till 719,50 kronor.

På onsdag kväll offentliggör amerikanska centralbanken sitt protokoll från det senaste penningpolitiska mötet, protokollet släpps klockan 20.00 svensk tid.

På torsdagen rapporterar Tribona, Klövern, Atrium Ljungberg och SBC.


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan. 

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Om Webbhuset

Webbhuset är ledande E-handelsexperter inom B2B och B2C sedan -98 och en av de första i Norden med att specialisera sig på Magento, en av världens största E-handelsplattformar, som man jobbat med sedan 2008. Webbhuset ökar omsättning och maximerar kundnyttan samt effektiviserar interna processer genom digitalisering och levererar en skalbar, dynamisk och kraftfull E-handel.

Läs mer om Webbhuset och vad vi kan göra för dig 

Besök outl1

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?