1515

Europabörser: <br />Fordonsaktierna backar<br />

Europabörserna handlas riktningslöst efter tisdagens inledande handelstimmar. Fokus ligger fortsatt på ryska sanktioner och den pågående konflikten i Ukraina som får dela plats i nyhetsflödet med några rapporter. Fordonssektorn tappar efter besvikelse från Renault.

Händelseförloppet i Ryssland och Ukraina har etsat sig fast i nyhetsflödet och på måndagen meddelade Europas ledare, tillsammans med president Obama, en ny omgång av sanktioner mot Ryssland som omfattar sektorerna finans, försvar och energi.

Detta är nya, mer omfattande åtgärder som svar på Rysslands påstådda koppling till våldet i östra Ukraina samt har anknytning till det passagerarplan som sköts ned tidigare i juli. EU-representanter planerar träffas igen på tisdagen för att fastställa sanktionerna.

På bolagsnivå har British Petroleum, BP, spelat ut sina resultatkort under morgonen. Vd:n talade optimistiskt om att man är på väg att nå målen för 2014. Man uttryckte dock en oro kring de ryska sanktioner som är under diskussion. Bolaget äger 20 procent av aktierna i ryska oljeproducenten Rosneft.

"Om det införs mer sanktioner mot Ryssland skulle detta kunna ha påverkan på vår verksamhet i Ryssland som i sin tur påverkar vår finansiella ställning", sade BP. Bolagets aktie har backat 0,9 procent.

Brittiska klädkedjan Next höjde sin tillväxtprognos och försäljningen visade sig ha ökat mer än väntat under årets första halva. Detta föll investerarna i smaken och aktien är upp 2,4 procent.

Trögare går det för franska biltillverkaren Renault efter deras rapport som visat lägre försäljning än väntat och negativt kassaflöde. Bolaget flaggar också för att rysk försäljning kommer att backa 10 procent under året. Detta resulterar i röda handelssiffror och aktien är ned 3,9 procent.

Sett till sektorer så är fastighetsbolag dagens vinnare medan fordon backar efter Renaults trista rapport.

Framöver väntas också USA dra åt sig investerarkollektivets uppmärksamhet. Först har vi eftermiddagens siffra över konsumentförtroendet i juli men framförallt väntar marknaden på Federal Reserves penningpolitiska protokoll som levereras på onsdag.


Innehåll från BillogramAnnons

Hur kunder betalar har stor inverkan på företags kundförluster

För Telenors uppstickare – Vimla inom telekom och Ownit inom bredband – har användarvänligheten alltid varit ett viktigt fokus och därför bytte båda företagen till en ny helhetslösning för fakturering och betalningar via Billogram. Förhoppningen innan bytet var att få till smidigare processer och förbättra kundupplevelsen, men efteråt blev flytten av kunder till automatiska betalsätt ett minst lika uppskattat resultat.

Läs mer om lösningen

Förutom det kostsamma manuella arbetet med att skicka tiotusentals fakturor i tid, drogs både Vimla och Ownit med en hel del tekniska utmaningar rörande betalprocessen. Därtill kom hanteringen av stora mängder betalningsrelaterade kundtjänstärenden.

Med bytet till en digital betallösning kunde många faktorer, som tidigare orsakat missnöje och missförstånd för kunderna, designas bort. När olika processer automatiserades och slutkunden fick tillgång till fler och enklare betalsätt lyckades Vimla reducera sina kundtjänstärenden med över 40 procent de första 6 månaderna. Antalet kunder som betalar i tid har också ökat med 14 procent sedan övergången till Billogram.

Andra, viktiga effekter återfanns i kundernas vilja att anamma automatiska betalningssätt, såsom autogiro och direktbetalningar. Här erbjuder Billogram enkla verktyg för effektiv konvertering som lett till att båda företagen upplevt markanta ökningar på 100 procent (Vimla på 2 år) respektive 53 procent (Ownit efter 1 år) från bytet till ny fakturalösning och fram till idag. De automatiska betalsätten innebär stora fördelar – förbättrat kassaflöde och reducerad risk för felbetalningar och kundtapp.

Läs mer om Vimla och Ownits val av Billogram som partner

Genom att närmare studera Vimlas resultat kunde Billogram konstatera att risken för kundtapp är hälften så stor vid automatiska betalningar. Samtidigt kunde man se att risken för kundtapp är nästan tre gånger så stor för kunder som missar sin betalning än för dem som betalar i tid. För kunder som får en påminnelse är risken för kundtapp hela sex gånger så hög.

Datainsikterna baseras på AI-teknologi och ligger till grund för hur Billogram utvecklar sin produkt. Tekniken används för att skapa en bättre betalningsupplevelse för slutkunden. Ett viktigt fokus då betalningen i många fall är den mest förekommande och viktigaste interaktionen mellan kund och företag.

– Det finns en enorm potential i att omvandla betalningstillfället från transaktion till något som kan stärka och bygga långsiktiga kundrelationer. Samtidigt effektiviseras processer och kunden får en smidigare upplevelse, säger Fredrik Runéus, kundansvarig på Billogram.

Genom tydliga sammanställningar av resultatet får Billograms kunder en konkret bild av fördelarna med att använda plattformen – något som ofta innebär att de ångrar att de inte tog steget tidigare. Särskilt med tanke på hur snabbt det går att genomföra.

– Vår integrationsprocess skiljer oss från mer tungrodda lösningar. Vi har sett exempel där det totalt sett bara krävts 45 projekttimmar för kunden att implementera lösningen. På ett snabbt och smidigt sätt kan vi hjälpa våra kunder att addera modern och avancerad funktionalitet som ger slutkunderna ökad valfrihet och en bättre kundupplevelse. Det blir en win-win för båda parter, avslutar Fredrik.

Kontakta Billogram för att ta reda på mer om deras lösning

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?