1515

USA-börser: <br />Lågpriskedja rusade<br />

USA-börserna noterade små nettorörelser på måndagen, efter att de inledande nedgångarna gröpts ur, under en handelsdag då investerarna vägde sämre husdata än väntat mot en livlig förvärvsaktivitet.

Dow Jones Industrial Average stängde 0,1 procent upp till nivån 16.982, medan det bredare S&P 500 var oförändrat på 1.979. Det tekniktunga Nasdaq Composite var samtidigt ned 0,1 procent till nivån 4.445.

Omsättningen uppgick till 530 miljoner aktier på New York-börsen och till 1,8 miljarder på Nasdaq.

"Marknaden har varit gynnsam. Ekonomiska data har varit bra, och likaså rapporterna. Det finns en viss geopolitisk oro, men vi är på rätt väg och jag tycker att andra halvan av det här året ser ut som att vi kommer få ett gradvis förbättrat år", sade Sam Wardwell på Pioneer Investments till Bloomberg News.

Hittills har runt 78 procent av de amerikanska bolagen rapporterat över analytikernas vinstprognoser, medan runt 66 procent har presterat över intäktsförväntningarna.

På makrofronten kom Markits preliminära tjänste-PMI för juli in oförändrat på 61,0 jämfört med månaden före, vilket var något bättre än förväntat. Antalet nya kontrakt om köp av befintliga bostäder sjönk däremot oväntat med 1,1 procent i juni jämfört i maj, medan prognosen pekat mot en uppgång om 0,5 procent.

Bland enskilda bolag gick de två ledande amerikanska bostadssajterna samman när Zillow meddelade att man köper Trulia för 3,5 miljarder dollar. Trulia steg därefter 14,7 procent, medan Zillow var upp runt 1 procent.

Vidare rusade lågpriskedjan Family Dollar runt 25 procent efter att bolaget blivit uppköpt av sektorkollegan Dollar Tree för 9,2 miljarder dollar. Köpeskillingen innebär en premie på nära 23 procent jämfört med Family Dollars aktiekurs vid fredagens stängning.

Cummins, som tillverkar dieselmotorer, backade 3,2 procent trots en på papperet stark rapport. Credit Suisse skrev emellertid i en analys att efter justeringar så missar Cummins marknadens vinstprognos.

Tesla var upp 0,5 procent efter uppgifter i media om att Panasonic, som redan är huvudleverantör av battericeller till Tesla, ska investera mellan 200-300 dollar i Teslas amerikanska batterifabrik.

Tyson Foods var upp 2,6 procent efter att bolaget meddelat man säljer sin fågeluppfödningsverksamhet i Brasilien och Mexico för 575 miljoner dollar, för att i stället satsa på en expansion inom färdigmat.

Räntan på en amerikansk tioårig statsobligation var upp 1 punkt till 2,48 procent.


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan. 

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Om Webbhuset

Webbhuset är ledande E-handelsexperter inom B2B och B2C sedan -98 och en av de första i Norden med att specialisera sig på Magento, en av världens största E-handelsplattformar, som man jobbat med sedan 2008. Webbhuset ökar omsättning och maximerar kundnyttan samt effektiviserar interna processer genom digitalisering och levererar en skalbar, dynamisk och kraftfull E-handel.

Läs mer om Webbhuset och vad vi kan göra för dig 

Besök outl1

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?