1515

Börsen: Allt modigare handel<br />

Stockholmsbörsen befann sig i fortsatt positivt territorium efter drygt halva handelssessionen. Cykliska bolag gick i bräschen för dagens uppgång.

SIX Generalindex var klockan 13.33 upp 0,6 procent till 433 och OMXS30-index ökade 0,8 procent till 1.395. Omsättningen var 4,0 miljarder kronor på Stockholmsbörsen och 5,5 miljarder inklusive de alternativa handelsplatserna Bats, Burgundy, Chi-X och Turquoise.

På makrofronten har nyhetsflödet varit tunt under tisdagen. Orosmolnen kring efterdyningarna av flygplanskraschen i Ukraina verkar ha skingrat sig, vilket fått riskaptiten att stiga på marknaden.

Malaysiska utredare fick på tisdagen tillträde till platsen där flygplanet kraschade och till den så kallade svarta lådan.

På bolagsnivå höll cykliska bolag i taktpinnen. Gruvbolagen Boliden och Lundin Mining noterades bland vinnarna med uppgångar om 2,6 respektive 1,4 procent.

Dagens verkstadsrapportör stavas Trelleborg. Bolaget rapporterade in ett resultat där rörelsemarginalen inkom starkt vid 14 procent för det andra kvartalet 2014. På nedsidan syntes en negativ organisk tillväxt och en något lägre efterfrågan i Europa.

"Det som är positivt med rapporten är att man fortsätter att förbättra vinstmarginalen för hela gruppen och redovisar en rekordmarginal. Och detta trots att man har en negativ organisk tillväxt. Det visar att Trelleborgs fokus på att minska kostnaderna, öka produktiviteten etcetera, fortsätter att ge resultat och att det finns en fortsatt positiv utveckling.", sade Hampus Engellau, analytiker på Handelsbanken Capital Markets till SIX News.

Trelleborg-aktien avancerade 1,8 procent till 139,80 kronor.

Vidare i rapportfloran kom Net Insight in med ett resultat före skatt på 13 miljoner kronor, det är mer än en dubblering jämfört med samma period i fjol, där resultatet blev 6,1 miljoner. Net Insight steg 6,8 procent.

På smålistorna meddelade AQ Group i samband med delårsrapporten att bolaget sänkt resultatprognosen för 2014 till att bli "ungefär likvärdigt" med föregående års resultat. AQ-aktien var i skrivande stund 5,9 procent lägre.

"Vi hade nedskrivningar i andra kvartalet som vi inte hade räknat med i den ursprungliga planen för 2014. Vi hade även något fler projekt under föregående år och några som var riktigt lyckosamma med en bra marginal som bidrog positivt till resultatet i fjol", det uppgav vd Claes Mellgren till SIX News under en telefonintervju.

Oljebolaget Shamaran Petroleum lämnade under dagen en uppdatering kring utvecklingen i Atrush i Kurdistan i Irak. Utvecklingsbrunnen Chiya Khere (CK-5) inleddes den 16 maj och efter 43 dagar nåddes ett borrdjup om 2.098 meter. Borrningen utfördes före tidsplan och under budget. En oljekolonn om cirka 540 meter brutto påträffades. Shamaran steg 6,5 procent

På rekommendationsfronten höjer Citi Research riktkursen för vitvarukoncernen Electrolux till 200 kronor, från tidigare 190 kronor och upprepar rekommendationen köp. Electrolux justerades upp 0,8 procent till 180,80 kronor.

På andra sidan Atlanten drar rapportsäsongen igång på allvar när teknikjättarna Apple och Microsoft väntas presentera sina resultat efter USA-börsernas stängning.


Innehåll från TorkAnnons

VR-spelet som kan göra skillnad i vården

Vårdrelaterade infektioner (VRI) är den vanligaste vårdskadan på svenska sjukhus. För att färre patienter ska drabbas är arbetet med en förbättrad vårdhygien och framför allt handhygien en avgörande faktor. Därför har Tork, ett varumärke från Essity, tagit fram en unik handhygienutbildning för sjukvårdspersonal; ett interaktivt spel i virtual reality. 

En vårdrelaterad infektion är en infektion som uppstår inom vården. Den kan uppstå till följd av bakterier eller virus som patienten får med sig från sjukhusmiljön. Därför är god handhygien av extremt vikt för att minska risken för en VRI.  

– Cirka 1 500 patienter dör varje år i Sverige som en direkt eller indirekt följd av VRI. Det här vill vi bidra till att ändra på, säger Jenny Logenius, Global Brand Manager på Essity som varit med och tagit fram utbildningen Tork VR Clean Hands Training and Education.  

– Som ett globalt hygien- och hälsoföretag med ledande varumärket Tork som förser vården med hygienartiklar, ville vi skapa en kompletterade tjänst med den här utbildningen. Man kan tro att handhygien är en självklarhet, men det är lätt hänt att man missar något av WHO:s fem moment, under stress eller press, säger Malin Herrmann, Regional Brand Manager på Tork, Essity.  

WHO:s fem moment för handhygien är:  

1. Före patientkontakt.
2. Före rent/aseptiskt arbete.
3. Efter orent arbete.
4. Efter patientkontakt.
5. Efter kontakt med patientens närmiljö.  

Ett interaktivt och roligt sätt att lära sig på 

I startprocessen av projektet genomförde man en undersökning för att se vad vårdpersonal tyckte om de nuvarande utbildningarna. Resultatet visade att man ansåg att de var alltför teoretiska, tråkiga och passiva. Därför skapade Essity ett interaktivt spel med VR som hjälpmedel. Spelet utvecklades tillsammans med världsledande expert, beteendevetare och universitetssjukhus, bland annat Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Västra Götaland.    

– Utbildning och träning i handhygien är något vi arbetar med kontinuerligt. Vad som är annorlunda och nytt med den här träningen i virtual reality som vi varit delaktiga i att validera, är att man får direkt feedback på hur man presterar. För oss är det viktigt att handhygienträningen speglar verkligheten, men samtidigt är roligt att genomföra. Det ger ett bättre resultat, säger Maria Segertoft och Ulrika Engstrand, undersköterskor vid urologen, Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Västra Götaland.  

– I spelet får man ta sig an rollen som antingen sjuksköterska eller läkare, och påbörja ett skift på den virtuella avdelningen. Genom ett antal verkliga situationer, som att lägga om ett sår eller springa på ett larm, övar man på WHO:s fem olika moment. Skillnaden här från verkligheten är att du inte kommer vidare i spelet om du inte kommer ihåg att sprita dig säger Jenny Logenius.  

Om Tork och Essity 

Essity, med det globalt ledande varumärket Tork, är världens största leverantör av produkter och tjänster inom marknaden för professionell hygien och vill med sina banbrytande innovationer hjälpa dig att göra din verksamhet ännu bättre.  

Läs mer om deras utbildning på tork.se/cleanhands 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tork och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?