1515

Asienbörser: <br />Uppåt efter tre dagars tapp<br />

I Asien steg kurserna på tisdagen, efter att investerare tagit fasta på att den geopolitiska oron i Gaza samt flygplansolyckan över Ukraina inte kommer att påverka den ekonomiska tillväxten.

I Hongkong steg börsen 1,3 procent, efter tre raka nedgångsdagar. På det kinesiska fastlandet avancerade Shanghai Composite index 1,1 procent. Indextungviktaren China Mobile, som är världens största mobiloperatör steg 0,9 procent, efter att siffror visade att bolagets 4G-licenser översteg 10 miljoner stycken. Även det andra statliga telekombolaget, China Telecom klättrade på nyheten, upp 1,8 procent.

De japanska marknaderna noterade också uppgångar efter en tre dagar lång helg. Nikkei steg 1,1 procent och det bredare Topix 0,9 procent. Bland vinnarna återfanns större bolag som NEC Corporation som klättrade 2,9 procent och Mitsubishi Motor upp 1,2 procent. Panasonic ökade 0,9 procent, efter att nyhetsbyrån Kyodo News rapporterat att företaget ska sälja sina mobiltelefontillgångar till Nokia

"Marknaden ignorerar den geopolitiska oron i Gaza, och hur sorgligt det än låter kommer förmodligen inte heller förra veckans flygplansolycka över Ukraina att påverka den ekonomiska tillväxten nämnvärt", sade Nader Naemi, aktiechef på AMP Capital Investors till Bloomberg.

Marknadstemperatur klockan 07:30:

kl 6:30 kl 7:30 Sedan 31/12
MSCI Asia Apex 50 +0,8% +0,9% +5,2%
Nikkei 225 +0,9% +1,0% -5,6%
Hongkong Hang Seng +1,2% +1,3% +1,7%
Kinas Shanghai Comp +1,0% +1,1% -1,8%
Kinas Shenzhen Comp +1,1% +1,2% +5,3%
Taiwan Taiex +0,4% +0,5% +10,2%
Sydkorea Kospi +0,4% +0,4% +0,8%
Indien BSE Sensex 30 +0,4% +0,7% +22,3%
Singapore Straits +0,0% +0,0% +4,7%
Australia S&P/ASX200 +0,0% +0,1% +3,6%


Innehåll från Polarn O. PyretAnnons

Polarn O. Pyret: Vårt mål är ”tre barn i varje plagg, minst”

Det finns ett allt större intresse från dagens konsumenter kring återbruk och återvinning, och second hand har fått en allt högre status hos den klimatmedvetna shopparen. Som en del i sitt hållbarhetsarbete möjliggör nu Polarn O. Pyret för fler att kunna återanvända kläder genom att utöka sitt second hand-sortiment.

– Vårt mål ”tre barn i varje plagg, minst” har aldrig känts mer aktuellt. Idag ärvs 63 procent* av alla våra ytterkläder vidare till minst tre barn och i framtiden hoppas vi att detta även kommer att gälla våra övriga kläder, berättar Johan Munck, VD Polarn O. Pyret. 

Sedan starten 1976 har Polarn O. Pyret gjort kläder av högsta kvalité, kläder som tål att älskas, tvättas och slitas. Och som sedan kan ärvas vidare till nästa barn, och nästa. 

– Som en del i vårt hållbarhetsarbete har vi gått ut med ett löfte om att minska mängden nyheter vi producerar. Det innebär att antalet nya artiklar per år blir färre, men också att de nyheter vi lanserar får leva längre i butik. Det ihop med vår second hand-tjänst hoppas vi bidrar till sundare konsumtionsmönster, säger VD Johan Munck. 

Polarn O. Pyret var tidigt ute med second hand-försäljning på nätet, redan 2010 startades en tjänst online. Förra året breddades konceptet till alla företagets butiker i Norden. 

– Att våra kläder säljs på andrahandsmarknaden är inget nytt. Kvalitén håller för flera barn och vi har i många år varit i toppen när det gäller försäljning på olika marknadsplatser som erbjuder andrahandsförsäljning. Vi såg det som en möjlighet förra året att även erbjuda det här i våra butiker och nå ut till nya kundgrupper, säger Johan Munck. 

Second hand-tjänsten är enkel. Du lämnar in plagg till butiken och som ersättning får du en värdecheck som kan användas till att köpa nya, eller ”nya” begagnade plagg. Och mottagandet har varit mycket positivt, berättar Johan Munck.

– Det har varit fantastiskt att se plagg som är över 20 år gamla komma in och säljas vidare. Efterfrågan har varit stor och varorna hittar en köpare väldigt snabbt. Vi började med att enbart ta emot ytterkläder men fick direkt feedback att kunderna önskade mer. Så i augusti adderade vi jeans och ull till second hand-sortimentet och nu adderar vi alla babykläder. 

Utöver second hand-tjänsten kan Polarn O. Pyrets kunder även lämna in ytterplagg för lagning. 

– Vår grund är att vi alltid ska tillverka slittåliga plagg som håller för lek och ett aktivt liv. Men ibland händer det att en jacka går sönder. För att ta vara på sådana plagg har vi vår lagningstjänst PO.P Repairs. Vi lagar våra ytterplagg till självkostnadspris, oavsett hur gamla de är. På det här sättet kan vi rädda många plagg som annars hade kastats helt i onödan, avslutar Johan Munck.

Om Polarn O. Pyret

Polarn O. Pyret startade år 1976 med viljan att göra bekväma barnkläder av hög kvalitet. Det betyder lekvänlig design, utan något som skaver eller stramar, som också ska hålla tvätt efter tvätt. 2010 startades en second hand-tjänst online och från 2020 finns den i samtliga butiker i Norden. Där erbjuds även kunderna reparationstjänsten PO.P Repairs vår reparationsservice av ytterkläder. Polarn O. Pyrets mål är ”tre barn i varje plagg, minst”.

www.polarnopyret.se

*Polarn O. Pyrets kundundersökning 2021.

https://www.polarnopyret.se/second-hand 

https://www.polarnopyret.se/

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Polarn O. Pyret och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?