Annons

Pengaregn över fransk bilsajt

Den franska samåkningstjänsten Blablacar tar in rekordhöga 670 Mkr i riskkapital. Startupbolaget med 8 miljoner användare i Europa hoppas nu bli en internationell delningssuccé, i klass med amerikanska Uber och Airbnb.
Foto:Claudio Bresciani/TT

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från 7AAnnons

Så dubblerade de – trots osäkra tider: ”Jättenöjda”

Deras flytt till flexibelt kontor i centrala Stockholm blev en succé.

Nu har flera bolag i Capacent Group gjort samma byte – och kontorsytan är mer än fördubblad.

– Vi är jättenöjda och till vår stora glädje har våra kollegor följt efter, säger Lotte Kylberg från ledningsgruppen hos Capacent_x.

Få egen kontorslösning i centrala Stockholm – läs mer 

Det var i våras managementkonsulterna Capacent flyttade in i 7A Posthuset på Vasagatan, mitt emot Stockholms Centralstation. Med en nystartad verksamhet och osäkert världsläge behövde bolaget en flexibel kontorslösning.

– Visibiliteten på marknaden var låg och rekommendationen var ju att jobba hemma. Vi såg det som ett bra tillfälle att titta över lokalfrågan och säkra flexibilitet i kostnaderna, berättar Lotte Kylberg.

Totalt fem alternativ undersöktes innan valet föll på 7A Posthuset. Fördelarna här var dels det hypercentrala läget, dels möjligheten att skala upp och ner kontorsytan vid behov, menar Kylberg:

– Vi värderade flexibiliteten högt och uppfattade att det fanns en vilja att tillmötesgå våra behov. Sedan är ju förstås den stora lobbyn med Boberghallen väldigt vacker och iögonfallande. Den är fin att ta emot våra besökare i. 

”Servicenivån är hög”

Kanske var det den rikligt utsmyckade Boberghallen, döpt efter husets arkitekt Ferdinand Boberg, som fick andra bolag i koncernen att också flytta in. Oavsett har Capacents kontorsyta mer än fördubblats – på knappa tre månader. 

– De besökte oss och såg också potentialen i flexibiliteten, hur funktionellt det faktiskt är, säger Kylberg och pekar på ytterligare en faktor som talade för 7A:

– Servicenivån är hög. Vi slipper lägga tid och kostnader på att hantera lokalfrågor. Det är väldigt skönt att slippa tänka på städning, reparationer och liknande.

”Räknat per arbetsplats blir kostnaden lägre”

Kontorshotell och flexibla kontor har ett rykte om sig att vara dyra, men enligt Kylberg är det tvärtom – givet det man faktiskt får för pengarna:

– För oss är det absolut en ekonomiskt vettig deal, räknat per arbetsplats blir kostnaden lägre än för ett eget kontor i rimlig storlek. Även om det är speciella tider nu, vi är ett konsultbolag som i vanliga fall arbetar nära våra kunder, i deras lokaler. Vi behöver därför inte lika många platser i förhållande till antal anställda som många andra, säger hon.

Vad skulle du vilja säga till företag som letar nya kontorsytor?

– Fundera på vilka behoven är, även på några års sikt. I tider där man snabbt kan behöva ställa om har den här typen av lokaler många fördelar.

Få egen kontorslösning i centrala Stockholm – läs mer 

FAKTA: 7A

Grundat 2006 av Fredrik Hultman och Bo Fuglsang, duon leder fortfarande företaget.

Erbjuder kontorslösningar, lounge samt lokaler för konferens och event.

Namnet kommer från företagets första kontorshotell på Strandvägen 7A.

Posthuset är företagets fjärde anläggning. Sedan tidigare finns 7A på Strandvägen, Odenplan och Centralen.

FAKTA: 7A POSTHUSET

Ligger på Vasagatan i centrala Stockholm, ett stenkast från Stockholm Centralstation och Arlanda Express.

Invigdes 1903 med kunglig närvaro av Oscar II. Hit kom huvudstadens medborgare för att skicka brev, betala räkningar och skicka telegram. Den imponerande byggnaden är ett kulturarv, ritad av arkitekten Ferdinand Boberg. Den tidigare posthallen innanför entrén med marmorgolv och målade valv är döpt efter honom.

7A förfogar över 17 000 kvadratmeter i huset med flexibla lokaler för både kontor och konferens med möjligheter att anpassa ytan efter behov.

I Posthuset finns möjlighet till Flex Office, avskilda kontorsytor från 200 kvadratmeter och uppåt, för större företag som även är i behov av fullservice.

 

Mer från 7A

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med 7A och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?