1515

Spionprogram på UD:s datorer

I mitten av 00-talet hittades trojanska hästar på två datorer som tillhörde Utrikesdepartementets asienhandläggare, uppger en anonym källa för Svenska Dagbladet. Spionprogrammen hade kapacitet att stjäla all information på hårddiskarna och kunde även fjärrstyra datorerna.
Foto:Bertil Ericson / TT

En analys visade att programmen var helt nya och specialdesignade för att kunna passera igenom UD:s virusfilter.

Trafiken som skickades från datorerna via de trojanska hästarna kunde spåras till Kina. Ett externt anlitat IT-företag kunde senare bekräfta att programmen var kinesiska.

Enligt den anonyma källan ledde alla spår till Peking, men det gick aldrig att bevisa att den kinesiska staten låg bakom intrånget.

 


Innehåll från EcsterAnnons

En kund som har råd med sin kredit är en nöjd kund

Sanna K Augustsson, vd på Ecster.
Sanna K Augustsson, vd på Ecster.

Kan ett företag som erbjuder betallösningar bidra till att göra handeln mer hållbar? Ecster är övertygade om detta och jobbar aktivt för att färre konsumenter ska genomföra ogenomtänkta köp och fastna i skulder. Nyckeln till framgång är långsiktighet i en bransch där majoriteten jobbar kortsiktigt, menar vd:n Sanna K Augustsson.

Vi befinner oss i en tid där e-handeln växer kraftigt. För att säljföretag ska kunna dra nytta av detta gäller det att skapa långsiktiga relationer med de nya kunderna. Ett steg i rätt riktning kan vara att kroka arm med en samarbetspartner som inte bara levererar betallösningar, utan också vill och kan ta ansvar för delarna runt omkring. 

– Traditionellt har betallösningar på nätet haft ett enda fokus – att generera så många köp som möjligt, ibland så fort att konsumenten inte ens förstår vad de har köpt. På Ecster har vi ett lite annat tänk. Vi vill jobba med full transparens, så att konsumenten känner kontroll över sitt köp och har koll på vilka villkor som gäller för betalningen av köpet. Då blir kunderna återkommande och säljföretagen som vi samarbetar med får en långsiktig lönsamhet, säger Sanna K Augustsson, vd på Ecster.

Vill inte bidra till ogenomtänkta transaktioner

På företagssidan har Ecster betallösningar för alla kanaler och olika typer av verksamheter. Ambitionen  är att bidra till en mer hållbar handel. En del i detta är att erbjuda flera olika betalsätt, så att konsumenten kan hitta det betalsätt denne föredrar i varje situation. 

En annan grundpelare är ansvarsfull kreditgivning som är en viktig del av affärsstrategin.  Att säkra konsumentens återbetalningsförmåga och inte bidra till överskuldsättning har alltid varit en viktig förutsättning för Ecsters kreditgivning. Om kunden väljer ett betalsätt som innebär en kreditansökan görs en bedömning av konsumentens ekonomiska förutsättningar för att säkerställa att det finns goda marginaler att både klara av att betala ett lån, men även att ha pengar över till annat. På så sätt skapas en långsiktig ekonomisk trygghet för konsumenten. Kreditprocessen är till stora delar automatisk vilket innebär en enkel och smidig process för konsumenten, men även att betalningen blir en naturlig del i kundresan hos säljföretaget berättar Sanna K Augustsson.

– Vi vill inte bidra till att sätta någon i en sämre situation efter ett köp, utan vårt fokus är att hjälpa till med inköpen. Vi har en ordlista på baksidan av våra fakturor där vi berättar vad olika begrepp innebär och ser även till att all nödvändig information finns lättillgänglig inför ett köp. Vi har också en kundservice dit konsumenten kan vända sig om det skulle uppstå frågor, säger hon. 

Unikt men viktigt uppdrag

Hon berättar att det kanske inte är självklart att ett betalbolag har hållbar handel som en uttalad del av uppdraget, men för Ecster är det en självklarhet. I våras  lanserade Ecster första steget i sitt nya erbjudande inom Banking as a Service, där handlaren får möjlighet att erbjuda finansiella tjänster i sina egna kanaler i sitt eget varumärke.  

– Med BaaS kan konsumenterna använda sig av samma säljföretag för en rad olika tjänster, vilket gör att företagen å sin sida behåller hela kundresan. Jag hoppas att vårt nya erbjudande kommer att bidra till att säljföretag hittar en långsiktig lönsamhet bland återkommande kunder och att alltfler ser över sin verksamhet ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Sanna K Augustsson.

Om Ecster:
Ecster är ett helägt dotterbolag till Handelsbanken som i drygt 60 år levererat betallösningar till konsumenter och företag. I den breda produktportföljen finns allt från enskilda betalsätt till betallänkar och checkout, bland annat Ecster Pay som samlar de mest populära betalsätten i samma kassalösning. 

Vill du veta mer om Ecster? Läs mer här!

 

Mer från Ecster

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ecster och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?