1515

Råvaror: Oljan inleder svagt<br />

Oljan handlas på något högre nivåer i veckans inledning medan basmetallerna överlag är ned.

Vid klockan 8.00 handlas WTI-oljan i första termin 0:18 dollar upp till 102:84 dollar per fat, medan motsvarande termin för Brent har stigit 0:07 dollar till 108:68 dollar per fat.

Data i helgen visade att Kinas export steg 7,0 procent i årstakt i maj, mer än väntade 6,7 procent. Importen sjönk 1,6 procent mot väntade +6,0 procent. Handelsöverskottet ökade till motsvarande 35,9 miljarder dollar.

Importen av råolja, raffinerade oljeprodukter och koppar minskade i maj jämfört med föregående månad.

I USA kom jobbrapporten för maj in i stort i linje med förväntningarna, med 217.000 fler jobb samtidigt som arbetslöshetsnivån sjönk till 6,3 procent.

"De ekonomiska data som vi har fått har varit en positiv faktor för oljemarknaden. Det finns en positiv utveckling på såväl utbuds- som efterfrågesidan, vilket ger stöd åt oljepriset för närvarande", sade Will Yun på Hyundai Futures till Bloomberg News, och konstaterade att det fortsatt finns en oro för den inhemska efterfrågan i Kina.

"Att avgöra huruvida Kina återhämtar sig eller inte är något som vi får avvakta och se", sade Will Yun.

Ukrainas nyvalde president Petro Porosjenko sade i samband med sitt installationstal att förhandlingar med Ryssland bör hållas på daglig basis, och lade fram en plan för att nå en fredlig lösning i landet.

På valutamarknaden handlas euro/dollar stabilt runt 1:364 på måndagen. Måndagens makroagenda är tunn men senare i veckan kommer bland annat detaljhandel i USA i maj på torsdagen och kinesiska maj-data över bland annat industriproduktionen på fredagen.

På onsdagen har Opec möte i Wien. De väntas hålla fast vid sitt produktionstak på 30 miljoner fat per dag. Ministrar från Saudiarabien, Angola och Kuwait har uppgett att de inte förväntar sig någon förändring, vilket också är vad 22 av 23 bedömare i en Bloomberg News enkät spår.

På basmetallmarknaden handlas kopparns tremånaderstermin 36 dollar ned till 6.652 dollar per ton, medan zink och aluminium sjunkit 6 respektive 3 dollar. Nickel inleder veckan 0,5 procent ned.

Spotpriset på guld har sjunkit marginellt till 1.253 dollar per uns, medan silvret noteras svagt upp.

Noteringar klockan 8.00

Råolja (pris/fat):

WTI, första termin +0:18 USD 102:84
Brent, första termin +0:07 USD 108:68
Basmetaller LME (pris/ton, tremånaderstermin)

Koppar -36 USD 6.652
Zink -6 USD 2.098
Aluminium -3 USD 1.876
Nickel -75 USD 18.800
Bly -6 USD 2.104
Tenn +0 USD 23.150
Ädelmetaller (pris/uns, spot)

Guld -0:13 USD 1.253:12
Silver +0:01 USD 19:04
Dollarindex (högre = starkare USD) +0.01 80.42




Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?