1515

Volvo fortsätter tynga börsen<br />

Vid lunchtid på torsdagen hade börsen sjunkit ytterligare. Volvo tillsammans med verkstadsbolagen Sandvik och Atlas Copco fortsatte ned från morgonens noteringar och tyngde index.

Klockan 12.20 hade OMXS30 backat med 0,3 procent till noteringen 1.393. Omsättningen uppgick till 4,1 miljarder kronor. Totalt åtta bolag inom OMXS30 handlades på plus och resterande på minus.

Tyska DAX däremot handlades oförändrat från morgonen. Euro Stoxx 50 terminen noterades runt oförändrat.

Kinnevik, som från 1 juli ingår i OMXS30, drabbades hårt av att brittiska e-handelsföretaget Asos sänkte sin prognos för årets rörelsemarginal. Asos konkurrerar med Kinnevikdelägda Zalando och nyheten satte skräck i marknaden.

"Det enda man vet om Zalando är en omsättningssiffra, i övrigt är det en svart låda. Asos däremot tjänar pengar men sänker nu alltså marginalen. När jänkarna kommer in i eftermiddag kan de bli ännu argare över det här", säger en aktiestrateg till Nyhetsbyrån Direkt.

Kinnevik återtog en del av morgonens dryga sjuprocentiga fall och aktien var ned 5 procent. E-handelskollegan Cdon tappade 3 procent.

Volvo pressades av sänkta rekommendationer från UBS, som tog ner aktien från neutral till sälj och sänkte riktkursen till 85 kronor från tidigare 100 kronor, och Société Générale som sänkte från köp till behåll. Risker i utsikterna för den kinesiska marknaden för anläggningsmaskiner tillsammans med dämpade förhoppningar om en stark återhämtning ilastbilsmarknaden i Europa framhålls i Société Générales nedgradering av Volvo.

"Tvärtemot förväntningarna misslyckades vårsäsongens försäljning att materialiseras (april månads enhetsförsäljning sjönk 18 procent) och industrin står nu medöverlager och ökad prispress", skriver Société Générale.

Volvo tappade 2,3 procent och gick sämst i OMXS30.

Swedish Match sänktes också, av Exane BNP Paribas, från outperform till neutral. Aktien backade 0,8 procent.

Trelleborgs samriskbolag Vibracoustic är på väg mot tvåsiffriga marginaler och integrationen av de svenska och tyska delarna har gått lättare än väntat, sade Trelleborgs vd Hans-Jürgen Goslar vid bolagets kapitalmarknadsdag sent på onsdagseftermiddagen. Aktien stärktes 0,3 procent.

Amerikanska Medtronic, som konkurrerar med Getinge, ryktas vara på väg att lägga bud på brittiska Smith & Nephew. Getinge avancerade 0,7 procent.

Läkemedelsutvecklaren Oasmia rapporterade ett nettoresultat på -37,8 miljoner kronor för fjärde kvartalet i det brutna räkenskapsåret maj-april. Oasmia sjönk 1 procent.

Bland de mindre bolagen steg gruvbolaget Nordic Mines efter nyheten om att bolaget bedömer att det krävs 70 miljoner kronor under det första året för att återstarta driften av Laivagruvan. Aktien var upp 1 öre, motsvarande 25 procent.

Oljebolaget Shamaran steg 4,6 procent. Turkiet och den kurdiska regionala regeringen i Irak, KRG, har slutit ett 50 år långt oljeexportavtal. Shamaran har verksamhet i Kurdistan.

Sportspelsleverantören Kambi noterade sin högstanotering vid lunch, 41 kronor, sedan noteringen i måndags.

Torsdagens överlägset viktigaste händelse är räntebeskedet från ECB, som väntas klockan 13.45. En stor majoritet av analytikerna räknar med att centralbanken sänker styrräntan, men om det blir 10 eller 15 punkter är analytikerna oeniga om. Dessutom är marknaden nyfiken på vilka stimulanser som kommer.


Innehåll från RicohAnnons

Global expertis och nära kundrelationer – Ricoh stöttar företag på den digitala resan

Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.
Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.

Redan för ett år sedan lanserade Ricoh kampanjen ”Work Together Anywhere” och sedan dess har behovet av att kunna arbeta på distans och digitalisera verksamheten blivit än mer centralt för företag runtom i världen. Med musklerna hos ett stort, globalt företag levererar Ricoh dagligen personlig service och den senaste tekniken för digitala helhetstjänster på den moderna arbetsplatsen. – Tack vare våra partnerorganisationer kan vi vara stora men ändå nära, och alltid i framkant, säger Peter Källgren, Head of Business Communication Services, på Ricoh. 

Den accelererande digitaliseringen kan innebära stora möjligheter för företag, men det förutsätter att man har tid och resurser att hänga med i utvecklingen – något som inte alltid är så enkelt när den egna verksamheten kräver ens fulla uppmärksamhet. Ricoh är i många avseenden en global jätte men när det kommer till kundrelationer är den personliga kontakten viktig, något som också möjliggörs av ett rikstäckande nät av partners och återförsäljare.

– De flesta vet inte hur de ska ta det första steget och många står och stampar. Då kan man alltid konsultera oss och så sätter vi ihop en helhetslösning som fungerar oavsett vad det är för verksamhet och oavsett var kunden sitter, säger Magnus Iden, National Sales Manager Indirect and SMB Channel.

Man räknar med att ungefär 30% kontorsyta kommer minska efter att coronapandemin är över. De nya sätten att arbeta, i digitala mötesrum på distans, har gjort att hela digitaliseringsresan fått en enorm skjuts, och inte minst i Sverige. Det har även ökat intresset för och vikten av video. 

– När det gäller inställningen till hemarbete ligger vi långt fram i Sverige, vilket ställer ytterligare krav på att tekniken på ett funktionellt sätt måste kunna hanteras från hemmaplan. Det är också viktigt med tillgång till system och dokument, säger Mats Lundin, National Sales Manager MA. 

Skräddarsydda lösningar

De nya behoven har drivit på affärsområdet rejält för Ricoh. Nya tider kräver nya rutiner och ny teknik såväl i mötesrummen som i hemmet. I den breda produktportföljen finns väl utarbetade kommunikationstjänster.

– Vi kan hjälpa till med väldigt mycket. Vi analyserar statistik för hur man bäst effektiviserar hela kontorsytan, hur man sprider kunskap, hur man bäst utnyttjar konferensrummen och övriga ytor. Vi arbetar väldigt användaranpassat och kan skräddarsy en lösning – avancerad eller enklare – beroende på hur behoven ser ut. Ibland blir det en lösning för alla och ibland en anpassad lösning, till exempel per avdelning, säger Torbjörn Häggmark, Sales Specialist CS.

Global support

Ricohs långa erfarenhet av att stötta bolag i alla storlekar på deras digitaliseringsresa innebär att de har ett brett team av experter. Med sitt globala nätverk och gränsöverskridande supportfunktion har de kapacitet att serva kunder överallt, oavsett var i världen de befinner sig – något som speglas i fjolårets kampanj ”Work Together Anywhere”. Kampanjen  togs fram för att hjälpa kunder med insikter, vägledning och service från Ricohs nätverk av experter, tekniker, installatörer, och partners över hela världen. 

– Vårt arbete går ut på att hjälpa företag att digitalisera och möjliggöra att arbeta effektivt i hybridmöten, på kontoret och på distans. Ska man lyckas med digitalisering måste det vara samma förutsättningar oavsett om man sitter på huvudkontoret, ett lokalt säljkontor eller hemma, avslutar Peter.

Fakta

Ricoh är ett globalt bolag med totalt 100 000 anställda i 200 länder. Med våra unika styrkor och all vår kapacitet hjälper vi företag att anpassa och förenkla sina arbetsflöden. Låt dina anställda använda sin arbetstid till det som de är bäst på, i en arbetsmiljö som är flexibel, samarbetsinriktad, effektiv och säker.

Läs mer på www.ricoh.se

 

Mer från Ricoh

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ricoh och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?