1515

USA-börser: ECB <br />gav nya rekord<br />

USA-börserna steg till nya rekordhöjder på torsdagen, efter ECB:s omfattande stimulanspaket och inför fredagens emotsedda jobbsiffra.

Dow Jones Industrial Average steg 0,6 procent till indexnivån 16.836, medan det bredare S&P 500 avancerade 0,7 procent till 1.940. Båda indexen noterades således för nya rekordstängningar. Tekniktunga Nasdaq Composite steg 1,1 procent till 4.296.

Omsättningen var 630 miljoner aktier på New York Stock Exchange och 1,9 miljarder på Nasdaq.

"Stimulanserna från Europa är en positiv sak. Speciellt med tanke på att USA börjar lätta. Stimulanser tillförs nu från en annan marknad", sa Joe Bell, aktieanalytiker på Schaeffer's Investment Research, till Bloomberg News.

Vid sidan av den väntade sänkningen av styrräntan lät ECB-chefen Mario Draghi även meddela om ett åtgärdspaket innehållande målinriktade långa repor och ett förberedande av tillgångsköp.

I morgon blickar investerare mot amerikanska arbetsmarknadsdepartementets rapport som inkommer klockan 14.30 svensk tid.

På torsdagen fanns veckovis jobbstatistik som visade att antalet nyanmälda arbetslösa steg med 8.000 personer till 312.000 personer under föregående vecka. Analytikerna hade räknat med 310.000 sökande.

På bolagsfronten var maskintillverkaren Caterpillar starkaste aktie i Dow Jones med en uppgång om 2,5 procent. Sektorkollegan Joy Global lämnade före öppning en starkare rapport än väntat, och aktien steg 6,7 procent, mest i S&P 500.

I övrigt inom Dow Jones var Microsoft och JP Morgan lyckosamma med klättringar runt 2 procent. Endast tre aktier backade: United Health, Nike och Home Depot var ned 0,2-0,9 procent.

Även lastbilstillverkaren Navistar fick en skjuts av sin kvartalsrapport som innehöll en försäljning i linje med förväntningarna (+2,7%).

Internetrelaterade aktier bidrog till Nasdaqs framfart. Twitter steg 3,0 procent efter att Pacific Crest tagit upp bevakningen med motsvarande köprekommendation. Amazon steg 5,5 procent och Google 2,0 procent.

Vidare i nyhetsflödet uppmärksammades att Sprint närmar sig ett uppköp av T-Mobile för cirka 40 dollar per aktie. T-Mobile sjönk 2,3 procent medan Sprint backade över 4 procent. Enligt källor som Bloomberg News talat med kan affären komma att bli klar i juli.

GM backade 0,7 procent. Fordonstillverkaren har avskedat 15 anställda vilka ansågs till stor del skyldiga för att bolaget varit tvungna att återkalla cirka 2,6 miljoner bilar.

På räntemarknaden var den amerikanska tioåriga statsobligationen ned 2 punkter till 2,58 procent.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?