1515

Råvaror: Oljan tappar <br />

Priserna på WTI- och Brentolja rörde sig lägre under torsdagens handel, tyngda av tecken på att oroligheterna i Irak inte ser ut att påverka produktionen i landet. Trenden på basmetallmarknaden var samtidigt stigande överlag, medan guldet tappade något.

Vid klockan 18.30 noterades WTI-oljan 1,06 dollar nedåt till 105,44 dollar per fat, medan Brentoljan var ned 0,59 dollar till 113,41 dollar per fat.

"Priserna backar eftersom upproret inte haft någon materiell inverkan på den irakiska produktionen och då vi kan stå inför en uppgång i exporten. Priserna konsolideras här under niomånadershögsta", sade Gene McGillian, analytiker och handlare vid Tradition Energy, till Bloomberg News.

I Irak sade landets oljeminister Abdul Kareem al-Luaibi på onsdagen att råoljeexporten kommer att stiga nästa månad, vilket kan ses som tecken på att oroligheterna i norr inte påverkar inte har någon större påverkan på landets oljeproduktion.

På basmetallmarknaden steg kopparns tremånaderstermin 34 dollar till 6.949 dollar per ton, medan zinkpriset ökade 10 dollar till 2.192 dollar.

"Kopparn får stöd av sjunkande lager och dollarns svaghet efter den reviderade amerikanska BNP-statistiken för det första kvartalet. Investerare ser att USA:s ekonomi går bättre efter att ha krympt under det första kvartalet på grund av det dåliga vädret", sade Kazuhiko Saito, analytiker på Fujitomi, till Bloomberg News, hänvisande till onsdagens amerikanska BNP-statistik som reviderades ned från den preliminära mätningen.

Guldet tappade samtidigt 4 dollar till 1.315 dollar per uns, medan silvret noterades 0,06 dollar lägre till 21,10. Enligt Frank Lesh, handlare vid Future Path, tyngdes guldpriset av torsdagens arbetsmarknadsstatistik från USA som visade på en oväntad nedgång i antalet nyanmälda arbetslösa, även om nedgång var marginell.

"Folk strömmar inte direkt till guld när ekonomin visar på bättring", framhöll Frank Lesh i en intervju med Bloomberg.

Noteringar klockan 18:30:
Råolja (pris/fat):

WTI, första termin -1:06 USD 105:44
Brent, första termin -0:59 USD 113:41
Basmetaller LME (pris/ton, tremånaderstermin)
Koppar +34 USD 6.949
Zink +10 USD 2.192
Aluminium -4 USD 1.897
Nickel +332 USD 18.907
Bly +10 USD 2.177
Tenn -51 USD 22.449
Ädelmetaller (pris/uns, spot)

Guld -3:99 USD 1.315:20
Silver +0:06 USD 21:10
Dollarindex (högre = starkare USD) -0.01 80.22


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?