ANNONS:
Till Di.se
FREDAG 24 NOV Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD

Twitter nobbar Soundcloud

  • Eric Wahlforss, Soundclouds grundare. Foto: Claes-Göran Flink
Mikrobloggen Twitter har gett upp planerna på att köpa den svenska musiktjänsten Soundcloud.

Sent på måndagskvällen kom uppgifter om att Twitter övervägde ett bud på Soundcloud i en affär på uppskattningsvis över 5 miljarder kronor.

Nu uppger dock affärstidningen Wall Street Journal att affären frusit inne. Förhandlingar har, enligt Wall Street Journal och tyska tidningen Der Spiegel, pågått en längre tid men efterhand har Twitters intresse svalnat. ”Kalkylen gick inte ihop”, skriver Wall Street Journal utan att närmare gå in på några detaljer.

Soundcloud grundades av svenskarna Alexander Ljung och Eric Wahlforss 2007 och har idag sitt säte i Berlin. Tjänsten brukar beskrivas som ett Youtube fast för ljud istället för video. Vem som helst kan ladda upp ljudfiler, sprida dem och kommentera på andras alster. Tjänsten är gratis att använda med det finns också två betalvarianter för den som vill ha extra lagringsutrymme och mer avancerade mätverktyg.

Exakt hur många användare Soundcloud har för närvarande är inte officiellt men i en intervju med Dagens industris podcast Digitalpodden i mars uppgav Eric Wahlforss att det var ”en bra bit över 250 miljoner” som regelbundet använde tjänsten.

När Soundcloud tidigare i år fick in 400 Mkr i riskkapital värderades bolaget till motsvarande 4,5 miljarder kronor.

"Vi löser ett globalt problem. Ur det perspektivet är faktiskt 4,5 miljarder inte särskilt mycket, även om det är svårt att greppa för mig. Det finns ganska mycket potential för att det ska bli värt betydligt mer", sade Eric Wahlforss i Digitalpodden-intervjun som publicerades i början av mars.