Annons

Börsen: Ratos vinnare på börsen <br />

Stockholmsbörsen handlades högre på onsdagen även om uppgången avtog något under sluthandeln. Utvecklingen bland Europabörserna var överlag varierande positiv. Den amerikanska aluminiumjätten Alcoas rapport som överträffade förväntningarna agerade plusbränsle.

På hemmaplan höll Riksbanken sin styrränta orörd och på bolagsfronten steg Ratos efter höjd rekommendation.

Storbolagsindexet OMXS30 slutade upp 0,4 procent till 1.367. Omsättningen nådde 13,4 miljarder kronor.

"Alcoa var bättre än väntat och det speglar väl av sig. Det är också mycket pengar som håller kurserna uppe, när räntorna väl stiger blir det annorlunda. Vårpropositionen och räntebeskedet i Sverige var väntade och hade ingen betydelse. Annars känns det som att Ukraina och Ryssland kommer att öka i fokus framöver, och då tyvärr på ett negativt sätt", kommenterade en förvaltare till Nyhetsbyrån Direkt.

Den internationella makroscenen var tämligen lugn på onsdagen medan svensk dito var desto matigare.

Riksbanken höll som väntat sin styrränta oförändrad men var mer duvaktig än väntat då den sänkte sin framtida bedömning av styrräntenivån, räntebanan, oväntat mycket.

"Det vi tar till oss är att de kraftigt reviderar ned räntebanan. Vi har också två reservanter som ville sänka räntan", sade Knut Hallberg på Swedbank.

Onsdagens andra stora svenska makrohållpunkt var regeringens vårbudget. Här höjde regeringen sin tillväxtbedömning för i år, men sänkte för 2015-2016.

På börsgolvet hamnade Ratos högt upp vinnarlistan, plus 6,4 procent, efter att UBS gjort helt om i sin syn på investmentbolaget och nu rekommenderar köp.

"Med portföljbolagens exponering mot ett Europa där slutmarknaderna förbättras, kommer marginalerna fortsätta att stärkas", argumenterade UBS.

Bland övriga aktier som klådde index med råge noterades tungviktare som Swedish Match, Securitas, Ericsson och Telia Sonera. Atlas Copco, SCA och Nordea draperades emellertid alla i rött.

Även Scania backade, ned 0,7 procent, till 191 kronor. En bit ifrån Volkswagens bud om 200 kronor. Fjärde AP-fonden nobbade på onsdagen VW-budet. Enligt SME Direkt bedömer dock fyra av fem analytiker att Volkswagens bud faktiskt går igenom.

Industrivärden steg 0,7 procent trots en säljrekommendation i Dagens Industri.

Börsnykomlingen, tillika fastighetsbolaget, D Carnegie lyfte till 45 kronor från noteringskursen på 39 kronor.

Kappahl klättrade 2,2 procent. Swedbank har höjt sin rekommendation till köp samtidigt som storägaren Ferd AS sålt hela sitt innehav i bolaget, nästan 6 procent.

Affärsvärlden rekommenderade köp i Odd Molly, som svarade med att hoppa iväg hela 18 procent, men sälj i Orexo och Biogaia. Dessa backade med nästan 6 respektive knappt 4 procent.

AAK:s belgiska bageriförvärv såg till att fettaktien smörjdes upp 1,6 procent.

Diamantbolaget Lucara steg ytterligare 4 procent inför Lundin-bolagets diamantauktion på torsdagen.

Raysearch avancerade hela 15 procent sedan strålterapibolaget förlikats i en segdragen amerikansk stämningsprocess.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AdnavemAnnons

Adnavem flyttar makten från transportsäljaren till transportköparen

Att importera containrar fulla med gods skall vara smidigt och göras så miljövänligt som möjligt, enligt Andreas Wramsmyr, grundare av Adnavem.
Att importera containrar fulla med gods skall vara smidigt och göras så miljövänligt som möjligt, enligt Andreas Wramsmyr, grundare av Adnavem.

Den multimodala transportkedjan består av ett otal olika aktörer och lager på lager med mellanhänder som köper och säljer tjänster. Det är ofta en krånglig process där det är svårt att välja rätt lösning. Adnavem tillhandahåller en marknadsplats där transportköpare objektivt kan jämföra tusentals olika alternativ på transportkedjor. För att ge bättre insikt i hur logistikkedjan kan anpassas för bästa möjliga resultat erbjuder  Adnavem kostnadsfria webbinar som granskar rådande förutsättningar och möjligheter. 

Logistikbranschen är en konservativ bransch som nu tvingas genomgå en väldigt snabb förändring. I takt med digitaliseringens utbredning ändras nämligen transportköparnas beteende; yngre beslutsfattare förväntar sig en datadriven och transparent process, med direkt tillgång till scheman, priser och tilläggstjänster. Det öppnar också upp för att välja logistiklösningar baserat på exempelvis miljövänlighet, best service, tidsplan, kostnader och mycket annat.

– Att godset levereras helt, rent och i tid är överlag en hygienfaktor, men nu finns också utökade förväntningar på track-and-trace, att bli aviserad vid störningar, att kunna analysera och utnyttja data för ökad effektivitet, hastighet och miljövänlighet och mycket mer, konstaterar Andreas Wramsmyr, vd och grundare av Adnavem.

Data öppnar för automationslösningar

För att detta ska bli verklighet krävs en symbios mellan rätt teknologi och automation, vilket i sin tur kräver stora mängder data. Med komplexa algoritmer, GPS-spårning och AI samlar Adnavem därför allt från scheman över anlöp, avgångar och rutter till prisläge och avvikelserapporter i sin objektiva, digitala marknadsplats. På så vis får kunden direktkontakt med lokala leverantörer och slipper alla mellanhänder; istället kan man snabbt och enkelt jämföra tusentals olika transportkedjor och aktörer, såväl vad gäller pris och hastighet som punktlighet och miljövänlighet.

– Digitalisering och automation har lett till nya möjligheter, som i sin tur påverkar våra alternativ som transportköpare. Det digitala ersätter det manuella och repetitiva, med automatiserade interna och externa processer, vilka i sin tur ger en förbättrad kundupplevelse samt lägger grunden för att genomföra omfattande förändringar av sättet vi handlar med logistik. Den automatiskt insamlade datan hjälper transportköparen att styra processen i realtid genom att möjliggöra kartläggning av godsprocesser digitalt, omedelbar leveransspårning, hantering av godsdokument, fakturering och betalning.

I korthet innebär det möjlighet till att optimera varje enskild transport för att bättre kunna planera sin produktionsverksamhet och sina leveranser till slutkunden. 

Informativa webbinar utan kostnad

Andreas betonar att det många gånger handlar om att kunderna vill ta tillbaka en kontroll de aldrig ens haft, eller visste att de kunde få. Möjligheten uppstår att fatta både enklare, snabbare och bättre beslut och arbeta mer effektivt. 

– Digital samverkan mellan inköp, försäljning, logistik och lager, både i Sverige och Asien, sparar mycket tid för importörer samtidigt som de får kontroll. Varje part har helt enkelt alltid tillgång till information i realtid och gör sin del av jobbet en gång – vid rätt tillfälle. Alla tusentals transportalternativ finns ju där för att du har köpt eller sålt något. 

Mot denna bakgrund belyser Adnavem hela logistikflödet i sina webbinar och visar hur man kan uppnå ökad verksamhetsnytta genom att ta kontrollen över det.

– Vi är övertygade om att det kommer att resultera i en mer levande bransch och ökad tillväxt, vilket gynnar alla parter, avslutar Andreas.

OM ADNAVEM

Genom transparens och effektivitet kommer vi att sänka kostnaden för företag med transportbehov och möjliggöra global tillväxt för stora transport- och logistikleverantörer. 

Se vårt webbinar om Hur digitaliseringen påverkar dig som transportköpare  

Se vårt webbinar på temat Går det att importera hållbart från Asien? 

Läs mer om Adnavems lösningar här: Adnavems webbsida 

Mer från Adnavem

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Adnavem och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?