Annons

Räntor och valutor: <br />Ukraina tynger euron<br />

Europaräntorna öppnar överlag oförändrat till svagt ned i veckans inledande handeln.

På måndagen kommer industriproduktionen i euroområdet i februari, med en väntad svag uppgång under månaden. I USA kommer detaljhandeln i mars, som antas ha stigit 0,9 procent under månaden, med betydande bidrag från bilförsäljningen.

Generellt står annars Ukraina i fokus efter helgens ökade spänningar. Under måndagen träffas EU:s utrikesministrar för diskussioner om hur de kan gå vidare med sanktionerna.

Ukrainas tillförordnade president Oleksandr Turtjynov gav på söndagen ett ultimatum till de proryska separatisterna (som löpte ut nu under måndagsmorgonen) om att omedelbart lägga ned vapnen och dra sig ur myndighetsbyggnader. Om de gör det kommer de att slippa åtal, om de inte gör det kommer de att möta en "fullskalig antiterrorist-operation".

FN:s säkerhetsråd hade ett extrainkallat krismöte natten till måndagen svensk tid utan några konkreta resultat.

På valutamarknaden har euron tappat till 1:384 mot dollarn, från 1:389 vid svensk stängning på fredagen.

Euron var i mitten av mars uppe på 1:3967 mot dollarn, den starkaste nivån sedan oktober 2011, och flera ECB-ledamöter har sedan dess flaggat för att euroförstärkningen kan få penningpolitiska effekter.

ECB-chefen Mario Draghi sade i samband med IMF:s vårmöte i Washington i helgen att en orsak till den låga inflationen i euroområdet är de lägre priserna på energi, en annan är växelkursen, som varit ett viktigt element.

"En förstärkning av växelkursen kräver ytterligare penningpolitiska stimulanser. Det är en viktig dimension för vår prisstabilitet", sade han.

"Jag har alltid sagt att växelkursen inte är ett policymål, men det är viktigt för prisstabiliteten och tillväxten. Och nu, det som har skett de senaste månaderna, är att det blivit allt mer viktigt för prisstabiliteten", fortsatte Mario Draghi.

ECB-rådsledamoten Christian Noyer sade i en intervju med Figaro att inflationstakten skulle vara en halv procentenhet högre om det inte vore för den starka euron.

En svagare euro är "önskvärt" men det är lättare att tala om detta än att "orkestrera" en nedgång, sade han, och tillade att ju starkare euron är, desto mer ackommoderande policy krävs.

"Draghi och situationen i Ukraina kommer att tynga euron, men reaktionen är ändå rätt dämpad givet styrkan i Draghis kommentarer under helgen", sade Greg Gibbs på RBS till Reuters.

Han tillade att även om marknaden tror att ytterligare ECB-stimulanser är oundvikligt så ger andra faktorer, som en stabil efterfrågan på statsobligationer i periferin, stöd åt euron för närvarande.

Carl Hammer på SEB frågar sig i bankens morgonbrev i vilken utsträckning som ett kommande QE-program från ECB kan ge en negativ effekt på euron.

Valutan fortsätter gynnas av flöden från förvaltare som viktar upp eurons andel i portföljerna, europeiska banker tar hem kapital inför stresstesterna och euroområdet har dessutom ett växande bytesbalansöverskott.

Dessa faktorer är däremot övergående, framförallt bör inte nuvarande komprimerade räntespreadar var lika aptitliga längre för privata portföljflöden.

"Att euron försvagas från kvantitativa lättnader är mest troligt givet den signal som programmet sänder om fortsatta utmaningar med låg tillväxt/låg inflation framöver", skriver SEB.

Östeuropeiska valutor som den ungerska forinten och polska zlotyn handlas svagare på måndagen i spåren av de ökade spänningarna i Ukraina. Rubeln har tappat ytterligare cirka 1 procent till nära 36-nivån mot dollarn. Sedan årsskiftet har rubeln försvagats mer än 9 procent.

Svenska räntor öppnar i stort oförändrat, medan kronan handlas 2 öre svagare mot dollarn och marginellt svagare mot euron jämfört med fredagen.

USA-räntorna stiger svagt i den europeiska handeln, med den tioåriga statsobligationen 1 punkt upp på 2,62 procent.

Måndag kl 9.00 (fredag kl 16.15):
USD/SEK 6:5488 (6:5301) Statsobl 2y 0,65 (0,65)
EUR/SEK 9:0687 (9:0672) Statsobl 10y 2,03 (2,02)
EUR/USD 1:3848 (1:3885) Räntegap/ty 53 (53)
US obl 10y 2,62 (2,61) Tysk obl 10y 1,50 (1,49)


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Region Örebro LänAnnons

Örebroregionen satsar på hållbara godstransporter

E20 mellan Hallsberg och Örebro är en potentiell sträcka för elväg, deltar i utredningen gör bland annat Ahmed Alaeddine, projektledare, Karin Wallin, enhetschef, Dino Keljalic, transportstrateg och Simon Jäderberg, infrastrukturstrateg, från Region Örebro Län.
E20 mellan Hallsberg och Örebro är en potentiell sträcka för elväg, deltar i utredningen gör bland annat Ahmed Alaeddine, projektledare, Karin Wallin, enhetschef, Dino Keljalic, transportstrateg och Simon Jäderberg, infrastrukturstrateg, från Region Örebro Län.

Region Örebro län arbetar aktivt för att möjliggöra hållbara och innovativa godstransportlösningar till, från, inom och genom Örebroregionen.

Örebro har blivit allmänt känt som en stark transportregion i Sverige. Här finns sedan några år tillbaka ett särskilt fokus på att i nära samarbete med näringslivet utveckla hållbara transportsystem och infrastrukturer. Som i två av länets projekt: en pilot för elväg och COMBINE, ett europeiskt samverkansprojekt för effektivare godstransporter. 

Örebro län har över tid blivit en viktig transportnav med välutvecklad infrastruktur. Här finns de nationella stamvägarna E18, E20 och riksväg 50, Hallsbergsterminalen med omfattande järnvägsoperationer och Örebro flygplats som är en av landets största godstransportflygplatser. 

– Vi är allmänt kända som en stark transportregion med alla kombinationer av transportslag. Vi har också en stor näringsverksamhet i länet inom transport- och logistikbranschen. Det har gjort att det har blivit naturligt för oss att rikta flera av våra projekt mot hållbara transporter för att minska klimatpåverkan, och samtidigt skapa ökade möjligheter för vårt näringsliv att stå konkurrenskraftiga i framtiden, säger Karin Wallin, enhetschef. 

Idag driver Region Örebro län ett av två svenska pilotprojekt om en framtida elväg i samverkan med Trafikverket. Den sträcka som utreds är en del av E20, mellan Hallsberg och Örebro.

– Vi tror absolut att elväg kan vara en del, ihop med andra hållbara alternativ, för att nå ett fossilfritt transportsystem i framtiden. Vi ser också att en potential med elväg framåt är att kombinera den med andra tekniska lösningar, som exempelvis längre, tyngre eller helt autonoma fordon, då kommer vi att få en ännu större utväxling för miljön, berättar Simon Jäderberg, infrastrukturstrateg.

Region Örebro län jobbar på många olika nivåer, i olika nätverk, med fokus på att utveckla hållbara transporter och infrastruktur. I lokala nätverk som ”Forum för Logistik”, storregionalt genom ”En bättre sits” och nationellt inom ”CLOSER”.

– Det internationella samarbetet drivs bland annat genom våra EU projekt, som COMBINE. Det är ett europeiskt samverkansprojekt av aktörer i Östersjöregionen med syfte att öka andelen multimodala transporter. Vår uppgift här i Örebro är att utreda om godsflöden har potential att bli mer effektiva och miljövänliga om de flyttas till längre fordon, 34,5 meter, eller tyngre fordon, 74 ton, berättar Dino Keljalic, transportstrateg.

I projektet tittar man bland annat på hur infrastrukturen måste förändras samt hur fordonen passar regionens specifika företag. Som exempelvis vilken kombination av fordon är bäst och vilka besparingar det enskilda företaget kan uppnå, både när det kommer till ekonomiska och miljömässiga aspekter. 

– Det finns en stor fördel för oss och för näringslivet i regionen att vi är involverade i EU-projekt. Det ger oss en god möjlighet att få ihop de lokala behoven med den långsiktiga politiska viljan inom EU. Vi får en guidning i vårt arbete för framtiden när vi kan förhålla oss till EU:s riktlinjer, berättar Karin Wallin. 

En Supermodal region

I Örebroregionen finns Sveriges demografiska mittpunkt vilket ger en unik möjlighet att nå mer än 70 % av Sveriges invånare samt Oslo inom en radie av 30 mil. Det fördelaktiga geografiska läget möjliggör för näringslivet i regionen att erbjuda sina kunder en hög leveransservice över hela Norden. Här finns ett starkt logistikkluster som hålls samman av Business Region Örebro och samlar näringslivet, akademin och den offentliga sektorn för att stärka och utveckla Örebroregionens multimodala koncept kallat – Supermodalitet.

Läs mer om Combine project 

Läs mer om Regional utveckling 

 

 

Mer från Region Örebro Län

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Region Örebro Län och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?