1515
Annons

Insiderkrönikan: Fyra
aktier att akta sig för

Veckans insiderkrönika handlar om försäljningar i en rad bolag på historiskt höga kursnivåer.
Foto:Richard Drew / TT

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från ICA SverigeAnnons

ICA utvecklar framtidens mat och butik

Röstassistenter och sensoriska hyllor kan vara något som vi kommer att möta i framtidens matbutik. Och kanske är det odlat kött och insekter som kommer vara på våra tallrikar om några decennier. Frågar du ICA och deras innovationshubbar är det högst troligt. 

Samtidigt som samhället utvecklas, befinner sig också våra matbutiker i förändringsfas. Och snabbt går det. Nya tekniker, så som robotiserade lager, blockkedjeteknik och både AR och VR, implementeras för att ta framtidens marknadsplats till nya höjder. På livsmedelssidan förväntas vi se såväl insekter som odlat kött. 

– Vi kommer att behöva ställa om, mycket utifrån ett klimatperspektiv givetvis. Det innebär att vi bland annat kommer behöva äta mer växtbaserat och nya typer av proteiner. Vi ser också spännande områden som utforskas, där insekter och framställt kött blir mer hajpat och normaliserat ju mer tiden går, säger Sofia Olsson, chef för innovation och konceptutveckling på ICA Sverige i podcasten Innovationslandet Sverige.

Här hittar du avsnittet med ICA för Innovationslandet Sverige 

Två innovationshubbar

Hon har en flerårig bakgrund inom ICA och var med och startade upp innovationshubben som riktar sig mot livsmedel och foodtech. Fokuset ligger på matinnovation för att kunna framtidssäkra sortimentet. 

– Vi ser gärna att det vi arbetar med blir produkter som slutligen hamnar på hyllan som våra kunder kan ta del av. Det innefattar att arbeta med research, driva innovationsprojekt och att ständigt arbeta med insikter för att veta vad som är på gång. Där tittar vi mycket i 5–10 årsperspektiv för att kunna ligga i framkant, säger hon i podden.

För att utveckla nya produkter krävs också ny teknik. Inom ICA:s innovationshubb ICAx utforskats och analyseras nya affärsmöjligheter och tekniker som kan leda till innovationer. Ariella Rotstein är CO-lead inom ICAx och arbetar dagligen med dessa frågor. 

– Det enda vi vet med säkerhet, är att vi inte vet vad som kommer att hända framåt, vilket gör att vi behöver hantera ovissheten och hänga med i allt som händer. Vi arbetar brett och var bland annat tidiga med röstassistenter och har tagit fram ett koncept för obemannade butiker för att nämna några, säger hon i podcasten. 

Framtidsrapport om matbutiken

Tidigare i år släppte ICA rapporten ”Din matbutik 2032” som siar om hur framtiden kommer att se ut för våra matbutiker. Rapporten tar upp flera dimensioner där kundinsikter diskuteras och nya behov och värderingar lyfts. 

– Under den senaste tiden har vi fokuserat väldigt mycket utifrån framtidsrapporten, där vi tittar inom två områden. Dels effektiviseringsmöjligheter med hjälp av teknologin, dels hållbarhetsaspekten och vad det kan innebära för vår butik. Vi har spännande tider framför oss och det är så intressant att vara med på den här resan, säger Ariella Rotstein. 

Fakta:
Hos ICA står innovationen inom dagligvaruhandeln och livsmedel i centrum. Med två innovationshubbar arbetar de dagligen för att ta fram nya uppfinningar för morgondagens matbutik. Hösten 2017 började resan mot att stärka och förlänga ICA Gruppens affär genom innovation, när innovationshubben ICAx startades. Tillsammans med innovationsavdelningen strävar ICA efter att ständigt förbättra morgondagens matbutik. Läs mer här.

Nyfiken på hur det är att arbeta med innovationer i ett stort bolag? Lyssna på avsnittet från Innovationslandet Sverige i din poddspelare. 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ICA Sverige och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?