Databolag säljer listor över alkoholister

Den växande marknaden för konsumentdata skapar nya moraliska problem. Nu finns företag som säljer information om människors missbruk och sexvanor, skriver tekniksajten Gigagom.
Foto:FREDRIK SANDBERG / TT

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Nexer GroupAnnons

Kan AI ge oss evigt liv inom 50 år?

Närmare 8 av 10 svenskar tror att teknik bidrar till en bättre framtid, enligt framtidsrapporten Tomorrow Report* från Nexer (fd Sigma IT). I den medverkar flera IT-profiler, bland andra Microsofts Sverigechef Hélène Barnekow och Nexers vd Lars Kry.

Den nya rapporten visar bland annat att svenskarnas ”digitala självförtroende” ökat det senaste året, där kvinnor står för den största ökningen. Enligt Hélène Barnekow kan en förklaring vara den snabba omställningen till digitalt distansarbete med nya krav på ledarskapet – där kvinnor, enligt andra rapporter, är bättre än män i att leda på distans.

Sverige lyfts ofta fram som ett digitalt föregångsland och enligt Hélène Barnekow är detta sant, men också i behov av nyansering.

– Vi är uppkopplade, har fått tillgång till innovativa lösningar som förenklar våra liv och är på vissa områden ledande både inom innovations- och startup-ekonomin. Samtidigt har Sverige hamnat på efterkälken på vissa områden, framför allt inom offentlig sektor, säger Hélène Barnekow.

I den senaste OECD-undersökningen, hamnar Sverige sist på listan över hur långt länder kommit i sin digitala förvaltning. Där behöver Sverige göra mer på en rad områden – teknik, kunskap och nya riktlinjer, men också modernisera lagstiftningen för att underlätta för beslutsfattare att digitalisera den offentliga sektorn. Hélène Barnekow vill även se fler samarbeten inom utbildning och IT-kompetens. Som exempel nämner hon Microsofts eget samarbete med Nexer för att höja unga talangers kompetens inom cybersäkerhet och AI.

Var går gränserna?

I ”Tomorrow Report” har Kantar Sifo undersökt svenskarnas inställning till ny teknik. Bland annat tror 12 procent av de tillfrågade att vi har evigt liv inom 50 år. Vidare säger 30 procent att de skulle välja att leva för evigt redan idag om det gick. Enligt Lars Kry, vd för Nexer, sätter det fingret på de etiska frågorna.

– Tekniken kan förbättra våra liv, men vi behöver även diskutera var gränserna går mellan möjlighet, risk och fara. Vi välkomnar en dialog och kommer initiera en sådan både internt och externt, säger Lars Kry.

Nexers vision är ”Promising Future” och man har en tydlig ambition att göra skillnad. Bland annat har bolaget under coronapandemin levererat IT-kompetens för vaccinproduktion och tekniklösningar för vaccinationsbokning. Men också AI-lösningar för förebyggande underhåll och förbättrad kvalitetskontroll, vilket ger företagen en mer hållbar resursanvändning. På frågan vad som är viktigast för att få välfungerande AI-lösningar lyfter Lars Kry tillgången på stora mängder data av hög kvalitet. Oavsett om datamaterialet är bilder, ljud, text eller affärstransaktioner.

Nexer är ett svenskt techbolag inom Danir-koncernen, med ledande kompetens inom strategi, teknik och kommunikation, 1600 experter i 9 länder och över 30 års erfarenhet inom digitalisering, AI, IT och R&D. 

*Läs Tomorrow Report

 

Mer från Nexer Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nexer Group och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?