ANNONS:
Till Di.se
TORSDAG 19 OKT Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

Så ska Millicom möta hotet från Facebook

Mobiloperatören Millicom har i all tysthet byggt upp ett digitalt labb i Stockholm. Målet är att uppfinna nya tjänster när intäkterna från sms och röstsamtal flyttar över till nyare aktörer som Facebook och Skype. Det rapporterar Di:s podcast Digitalpodden.

I ett öppet kontorslandskap med pingisbord sitter 30 utvecklare och skriver kod. Det ser ut som ett typiskt svenskt småbolag i internetbranschen men är i själva verket en del av Stenbecksfärens största företag, teleoperatören Millicom.

"Jag ser det som att vi har det bästa av två världar. Vi har kulturen och människorna som en start-up men finanseringen och kundbasen från ett storbolag", säger Kristofer Anderzon, ansvarig för digitala medier på Millicom Digital Ventures.

Han delar ansvaret för uppfinnarverkstaden med kollegan Piroz Hasanizadeh och deras chef Martin Lewerth, som är chef för affärsområdet tv, bredband och digitala medier på Millicom.

"Man måste bredda sig för att hitta nya intäktsströmmar. Det tror jag att alla i operatörsbranschen är överens om", säger Martin Lewerth.

Enligt en färsk analys av den amerikanska investmentbanken Merrill Lynch riskerar teleoperatörerna att förlora så mycket som 60 procent av sina vinster fram till 2017, till följd av att människor i allt högre grad kommunicerar via internet i stället för traditionella röstsamtal och sms.

Det senaste hotet kommer från Facebook som nyligen köpte meddelandeappen Whatsapp. Bara dagar efter affären meddelade Facebooks ledning att Whatsapp även ska börja erbjuda röstsamtal.

Cheferna på Millicom Digital Ventures vill dock se sitt digitala labb som en offensiv satsning snarare än defensiv.

"Vi har som mål att dubbla omsättningen i Millicom på fem år. Vi har gjort det förut och kan göra det igen", säger Martin Lewerth.

Utvecklarnas uppdrag är att ta fram nya digitala tjänster inom allt från hälsa till underhållning. Eftersom många av Millicoms operatörskunder i Afrika och Latinamerika saknar både bankkonto och betalkort ligger också en lösning för att betala med mobilen nära till hands.

Hittills har de tagit fram två konkreta projekt: Det ena är en annonsfinansierad tv-guide som samlar in personliga rekommendationer och innehåll från sociala medier. Det andra är en filmtjänst som påminner om MTG:s Viaplay.

Tanken är att använda bolagets befintliga 50 miljoner kunder som språngbräda genom att lansera tjänsterna till dem först.

"Latinamerika är ungefär tre år efter oss. Om man är tidigt ute finns det goda möjligheter att ta en extremt bra position", säger Martin Lewerth.

Innan hösten ska de 30 anställda på kontoret i Stockholm bli 60. Bolaget har redan rekryterat nyckelpersoner som tidigare har arbetat på bolag som Spotify och nätvideotjänsten Qbrick.

"Anledningen till att vi bygger upp utvecklingsteamet här i Stockholm är att det finns en teknikhubb här med väldigt kompetenta människor. För att vinna kunden måste du ha den bästa lösningen. Då krävs också de bästa utvecklarna", säger Kristofer Anderzon.

Tyck till