Räntor och valutor: Pundet något försvagat<br />

Brittiska räntor sjönk lite och pundet försvagades något efter statistik som visade att industriproduktionen oväntat sjönk i oktober. Utfallet belyser riskerna mot den pågående ekonomiska återhämtningen i landet.

Räntorna i Europas kärnländer sjunker svagt medan periferin överlag pekar uppåt.

Vid 11-tiden är den tyska tioårsräntan ned 2 punkter till 0,71 procent, från svensk stängning i går, medan den svenska tioåringen är ned 1 punkt till 1,05 procent.

Överraskande var att den brittiska industriproduktionen minskade i oktober, med 0,1 procent jämfört med månaden före, och ännu värre var det inom tillverkningsindustrin där produktionen sjönk 0,7 procent. Det var första gången på fem månader med sjunkande produktion.

Prognoserna låg på en ökning med 0,2 procent för båda, enligt Bloomberg News enkät bland analytiker.

Det brittiska statistikkontoret, ONS, tonade ned statistiken och pekade på att nedgången i oktober följde på starka utfall föregående månader. Det fanns heller inga tecken på att exporten var svagare än normalt.

Här hemma har en rad makroprognoser strömmat in under förmiddagen.

Riksgälden meddelade att en långsammare återhämtning i ekonomin än väntat gör att Sverige kommer att ha underskott i budgeten åtminstone två år till.

Budgetunderskottet för i år ligger ungefär i linje med Riksgäldens senaste prognos, i juni, medan underskottet för nästa år däremot har reviderats upp med 40 miljarder kronor. Detta beror främst på att en svagare ekonomisk tillväxt dämpar skatteinkomsterna, men också på att vissa utgifter ökar.

För 2016 spås ett underskott 13 miljarder kronor.

Prognosen baseras på att tillväxten i BNP blir 1,9 procent 2014, 2,2 procent 2015 och 2,7. I juni var BNP-prognoserna 2,7 procent respektive 3,0 för 2014 och 2015.

SEB noterar att Riksgäldens prognos för budgetunderskottet är betydligt större än väntat. De hade trott att Gälden skulle se de starkare skatteintäkterna de senaste tre-fyra månaderna som en indikation på lägre upplåningsbehov, men detta visade sig alltså vara fel.

Under förmiddagen publicerade också Arbetsförmedlingen sin prognos för arbetsmarknaden de kommande två åren och den visade att 105.000 fler jobb väntas skapas under de två åren. Arbetslösheten väntas minska från 8,0 procent i år till 7,9 procent nästa år och 7,7 procent året därpå.

Jämfört med prognosen i juni har Arbetsförmedlingen reviderat upp sin arbetslöshetsprognos för 2015, från 7,6 procent.

USA-räntorna är också lägre i tisdagens europeiska förmiddagshandel, med tioårsräntan ned 3 punkter från den svenska stängningen i går.

Sjunkande oljepriser var återigen i blickpunkten för amerikanska handlare i går, lägre bensinpriser sänker inflationsförväntningarna vilket kan göra det svårare för Fed att motivera en kommande räntehöjning

Dennis Lockhart, Fed-chef i Atlanta, sade på måndagskvällen att det kommer att dröja några månader innan Fed kan vara säkra på att de grundläggande trenderna är hållbara och att ekonomin är redo för ett policyskifte. Han upprepade också att han själv anser att en första räntehöjning kan komma i mitten av 2015, eller senare.

Wall Street Journals Jon Hilsenrath skriver dock att Fed-ledamöterna överväger "allvarligt" att slopa formuleringen om att räntan kan ligga kvar nära noll under "betydande tid" (considerable time) i pressmeddelandet efter nästa veckas möte.

Ett skifte som i så fall speglar att de känner sig mer säkra på att räntan kan höjas en första gång i mitten av nästa år.

Tisdagens USA-agenda bjuder på ytterligare besked om den amerikanska arbetsmarknaden i form av Jolts-data, lediga jobb och omsättning på arbetsmarknaden, för oktober, klockan 16.00.

Vidare ska finansdepartementet sälja treåriga statsobligationer för 25 miljarder dollar i kväll.

På valutamarknaden är dollarn fortsatt svag och handlas under 120-strecket mot yenen och kring 1:235 mot euron, jämfört med 120:8 respektive 1:228 på måndagseftermiddagen.

Kronan är 4 öre starkare mot dollarn och stabil kring 1:30 mot euron.

 

tisdag kl 11.00 (måndag kl 16.15)

===================================

USD/SEK 7:5333 (7:5702) Statsobl 2y 0,00 (0,01)

EUR/SEK 9:3010 (9:2992) Statsobl 10y 1,05 (1,06)

EUR/USD 1:2347 (1:2285) Räntegap/ty 34 (33)

US obl 10y 2,26 (2,29) Tysk obl 10y 0,71 (0,73)


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?