Börsen: Stabilt efter Greklandsomröstning

Stockholmsbörsen tappade något av måndagsförmiddagens uppgång sedan det grekiska parlamentet inte godkänt regeringspartiets presidentkandidat och därmed öppnat för nyval.
Någon avgörande effekt hade det inte helt oväntade utslaget i omröstningen dock inte på vare sig aktie- eller valutamarknad.

Astra Zeneca stod för den största uppgången i storbolagsindex, men även verkstad, banker och råvarubolag hade en skapligt stark dag.

Vid 13.30-tiden var OMXS30 0,4 procent upp till noteringen 1.476. Omsättningen på Stockholmsbörsen uppgick då till 4,6 miljarder kronor.

På kontinenten var utvecklingen svagare. Euro Stoxx 50 var 1 procent lägre medan tyska DAX backade 0,6 procent och franska CAC40, som handlades på julafton och då gick ned något, förlorade 0,5 procent.

Atenbörsen föll över 7 procent redan före presidentomröstningen. Direkt efter utslagit sjönk index ytterligare 3 procentenheter, men återvände därefter till en nedgång för dagen på drygt 7 procent. På valutamarknaden var eurokursen relativt stabil omkring 1:22 mot dollarn.

I toppen av OMXS30 återfanns Astra Zeneca med en uppgång på 1,9 procent. I samma riktning gick medicinteknikbolaget Getinge, som steg 0,9 procent och därmed noterade en positiv kursutveckling för sjunde handelsdagen i rad.

Uppåt var det också för storbankerna, som avancerade 0,3 till 1 procent.

Lundin Petroleum har efter flera förseningar inlett oljeproduktionen vid Brynhild-fältet i norska Nordsjön. Det innebär att tidigare bedömning om produktionsstart före årets slut infrias. Aktien steg 0,8 procent.

Andra oljebolag på plus var Africa Oil, plus 4,8 procent, och Enquest, som ökade 2,8 procent. Oljepriset steg omkring 1,5 procent för dagen och återtog därmed en del av julhelgens nedgångar.

En väsentligt svagare utveckling visade prospekteringsbolaget Shamaran, som har fastslagit kursen i den tidigare aviserade nyemissionen till 0:10 kanadadollar, cirka 0:68 kronor, per aktie. Aktien rasade 17 procent.

I övrigt var råvarubolaget mestadels uppåt, trots lägre basmetallpriser. Lundin Mining steg 1,9 procent, Boliden 0,7 procent och guldgrävaren Semafo 1,3 procent.

Byggbolaget Skanska, som meddelade om nya order värde tillsammans nästan 1 miljard kronor, hörde till vinnarnas skara med en kursuppgång på 0,8 procent.

Över nollstrecket höll sig även Ericsson, som fått en LTE-order från China Mobile Hong Kong. Något ordervärde angavs inte i morgonens pressmeddelande. Ericssons B-aktie steg 0,4 procent.

Kreditvärderingsinstitutet Moody's sänkte utsikterna för flygbolaget SAS till stabila, från tidigare positiva. Detta bet dock inte på aktiemarknaden, som handlade upp kursen med drygt 2 procent.

Mycronic lyfte 4,3 procent sedan bolaget fått en order på en maskritare från en kund i Asien. Priset på denna typ av ritare ligger i spannet 35-45 miljoner dollar.

Den ryska rubeln var fortsatt volatil, med en negativ slagsida. Kosmetikbolaget Oriflame, med stor försäljning i Ryssland, tappade 2,2 procent.

Medicinteknikbolaget Vigmed förlorade drygt 7 procent sedan bolaget sänkt sin försäljningsprognos för 2014 till drygt 1 miljon kronor, från tidigare 5-10 miljoner.

De amerikanska börsterminerna pekade vid 13.30-tiden 0,1-0,2 procent nedåt.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från BNP paribas cardifAnnons

Partnerskap med fokus på kundvärde och lokal expertis

Christoffer Hofling, Jacques Faveyrol och Phoebe Sheils på BNP Paribas Cardif.
Christoffer Hofling, Jacques Faveyrol och Phoebe Sheils på BNP Paribas Cardif.

Försäkringsjätten BNP Paribas Cardif finns över hela världen samtidigt som de är experter lokalt och har funnits på den nordiska marknaden i 20 år. De 125 anställda på kontoren i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn och Oslo arbetar kontinuerligt med att hela tiden ligga i framkant och hitta nya lösningar för att stärka samarbeten och kundvärden.

BNP Paribas Cardif jobbar enligt en b2b2c-modell, vilket innebär att det alltid finns en partner som mellanhand och att slutkunden är deras gemensamma. Med en kombination av expertis, engagemang och teknologi skapar och utvecklar de tillsammans med sina partners produkter och tjänster som genererar ett mervärde till partners totalerbjudande.

– Nyckeln till framgång är våra partnersamarbeten som bygger på stort ömsesidigt förtroende och gemensamma fokus på kundvärde och kundupplevelse. Vi har ett enormt fokus på hur vi kan supportera våra partners att uppfylla sina strategier. Genom bolagets lokala expertis, med alla funktioner på plats i Norden och med en nordisk IT-plattform, har vi möjligheten att alltid anpassa lösningarna till respektive partners förutsättningar. Det lokala fokuset gör dessutom att vi hela tiden har fingret på pulsen och anpassar verksamheten efter hur samhället ser ut och utvecklas, säger Christoffer Hofling, ansvarig Partner Experience.

– I Norden har vi generellt sett kommit långt i den digitala utvecklingen. Det ställer krav på oss i koncernen att hänga med och ligga i framkant digitalt, säger Jacques Faveyrol, vd, BNP Paribas Cardif.

Kunden i fokus

Tillsammans med sina partners är visionen att skapa ekonomisk trygghet och mervärde för privatpersoner. 

– En försäkring är en produkt man köper men som man hoppas aldrig behöver användas. Men när olyckan väl är framme så är det enormt viktigt att kunden alltid ska känna sig trygg och att kundupplevelsen är positiv, säger Phoebe Sheils, Customer Experience Expert.

Mycket av arbetet kring kundupplevelsen handlar om att göra det enkelt och smidigt. Ett sådant exempel kan vara kommunikationsinsatser som klarspråksanpassning eller digitala verktyg som skadeportalen, där kunden kan anmäla sin skada direkt i telefonen och fota de dokument som behöver laddas upp. Inga pappersblanketter eller långa telefonsamtal behövs. 

– I en utsatt situation ska kunden behöva göra så lite som möjligt och därför vill vi göra det enkelt, säger Phoebe.

Rätt kompetens på rätt plats

Marknaden förändras snabbt och digitaliseringen sker i en rasande fart, inte minst som ett resultat av pandemin då behovet av digitala lösningar ökat dramatiskt. Samtidigt har också intresset och medvetenheten kring BNP Paribas Cardifs produkter ökat. De ser en enorm potential på den nordiska marknaden och investerar kraftigt i teknologi för att kunna möta framtidens behov.

– Vi har personer med rätt kompetens på rätt plats, personer som känner till marknaden, hur kunderna tänker och vilka behov de har, avslutar Jacques.

Fakta

BNP Paribas Cardif grundades år 2000 och utgör försäkringsgrenen av den internationella bankkoncernen BNP Paribas, en av Europas ledande aktörer inom bank- och finanstjänster.

Läs mer på https://bnpparibascardif.se/ 

 

Mer från BNP paribas cardif

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BNP paribas cardif och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?