Tele2 lägger miljard <br />på att bli effektivare<br />

Tele2 inleder ett effektivitetsprogram som kräver investeringar på drygt 1 miljarder kronor under tre år, 2015-2017. Effektiviseringarna beräknas nå en positiv effekt om drygt 1 miljard kronor, med full effekt från och med 2018.
Foto:Henrik Montgomery / TT

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccentureAnnons

Ny rapport: Samspelet mellan människa och maskin är avgörande för försäkringsbranschen

Micael Cervin, ansvarig för affärsområde Försäkring på Accenture i Sverige.
Micael Cervin, ansvarig för affärsområde Försäkring på Accenture i Sverige.

I takt med digitaliseringen måste försäkringsbranschen öka sin digitala leverans i hela kundresan – men samtidigt behålla tillräckligt med kompetent personal för att kunna ta avgörande beslut.

Accentures studie ”Global Insurance Consumer”, som baseras på data från 47,000 försäkringskunder varav 1,000 i Sverige, visar att nya trender kan skönjas inom branschen. Ökad användning av digitala kanaler samt ett ökat intresse för personligt anpassade tjänster och erbjudanden är tydliga trender även i Sverige.

Många vill dela data men det behövs en transparens

Kunder är allt mer benägna att dela med sig av data i utbyte mot mer personlig och individuell prissättning, rabatter och skräddarsydda erbjudanden. Fler kräver att få betala baserat på användning och beteenden, och man är villig att låta försäkringsbolagen samla in och använda data i utbyte mot detta mervärde. 

Som exempel, 80% av svenska konsumenter svarar att man är intresserad av rabatterad bilförsäkring som en följd av säker körning, vilket är en ökning från 63% år 2019.

I rapporten fastslås att trots den genomgripande digitalisering som skett i samhället, har människan en fortsatt central roll att spela i den övergripande kundhanteringen och servicemodellen. 

– Människan överträffar maskinen när det kommer till mer nyanserad förståelse, komplex rådgivning och att inge förtroende, säger Micael Cervin, ansvarig för affärsområde Försäkring på Accenture i Sverige. 

Försäkringsbolagen har även en viktig roll i att stödja och hjälpa förmedlarna i deras digitala utveckling. Teknologier som fokuserar på mer avancerat kundengagemang, social media listning, AI och automatiserad marknadsföring kan hjälpa förmedlare att bättre serva sin kundbas och attrahera nya kunder.

– Att hitta rätt mix mellan människa och maskin, mellan fysisk och digital interaktion, kommer att vara nyckeln till att förstå försäkringstagarna, återställa förtroendet och erbjuda mer skräddarsydda produkter och anpassade bemötanden vid rätt tillfälle, säger Micael Cervin. 

– Kan du kombinera den digitala utvecklingen med en hög grad av emotionell support och djup ämneskunskap så har du goda förutsättningar att lyckas, säger han.

Ekosystem och kunddata är centrala

För att behålla marknadsandelar och vinna nya behöver försäkringsbolagen hitta sin roll i ekosystemet samt stärka sin egna kapacitet när det kommer till data och mer avancerad analysförmåga. 

– Det är viktigt att man själv har kapacitet att kunna kapitalisera på den data som man har. Att bygga förutsättningarna för detta handlar inte bara om att effektivisera processer med AI-ledd underwriting och skadehantering, det handlar i dag lika mycket om att öka sina intäkter. Oavsett om en process är helt digital eller om det är en handläggare som personligen hanterar en kund, så är data och kundanalys kärnbränsle när det kommer till att ha en komplett kundförståelse som spänner över alla system och i alla situationer. Som ett komplement så köper eller byter man information med andra. Därför är det viktigt att ha en genomtänkt strategi från försäkringsbolagen innan man ger sig ut och interagerar i ekosystemet, för alla aktörer kommer på ett eller annat sätt göra anspråk på att äga sin egen kunddata, avslutar Micael Cervin.

Fakta / Accenture

Accenture är ett globalt konsultföretag inriktat på digitalisering, molntjänster och cybersäkerhet. Med specialistkunskap och erfarenhet från 40 olika branscher erbjuder vi tjänster inom strategi, rådgivning, IT, interaktiva lösningar samt verksamhetsoptimering. 

Läs mer om hur vi hjälper försäkringsbolag att skapa värde och tillväxt på: http://www.accenture.com/insurance 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?