ANNONS:
Till Di.se
SÖNDAG 19 NOV Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

MP-toppen vägrar backa om Förbifarten

  • Foto: Drago Prvulovic / TT
Frysningen av Förbifart Stockholm kommer att ligga fast till 1 maj nästa år. Regeringens interna uppgörelse mellan S och MP väger tyngre än ett beslut i riksdagen. Det säger Karin Svensson Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott, till Di.

Frågan om Förbifart Stockholm blir allt mer infekterad. Så sent som i förra veckan slog statsminister Stefan Löfven fast att förbifarten ska byggas.

I samma veva beslutade en majoritet i riksdagens trafikutskott att snabbehandla en motion, som kräver att vägbygget återupptas senast den 1 januari.

Varken infrastrukturminister Anna Johansson (S) eller Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin ville på måndagen svara på några frågor om förbifarten.

Däremot ger Karin Svensson Smith ett tydligt besked att vägbygget kommer att ligga kvar på is till den 1 maj nästa år. Detta oavsett hur det går i omröstningen i riksdagen.

”Själva regeringssamarbetet vilar på det här rådrummet till 1 maj. Och det ändras inte för att man gör något tillkännagivande”, säger hon.

Vad händer om bygget ändå drar igång tidigare?

”Det drar inte igång tidigare”, säger Karin Svensson Smith.

Det vet du?

”Ja, det är en förutsättning för regeringssamarbetet att vi har fryst bygget.”

Innebär det att MP inte kan sitta i en regering som drar igång förbifarten i förtid?

”Det kan inte Socialdemokraterna heller”, säger Karin Svensson Smith.

Hur ser du på att både Stefan Löfven och Anna Johansson har sagt att förbifarten kommer att byggas?

”De tror att det blir resultatet av övervägandena i landstinget och Stockholms stad. Jag kan ha mina andra förmodanden, ingen av oss kan veta alldeles säkert”.

Tror du att förbifarten kommer att byggas?

”Jag tror inte det”, säger Karin Svensson Smith.

Frågan är nu vad som kommer att hända efter omröstningen i riksdagen den 16 december. Under förra mandatperioden anklagades den dåvarande alliansregeringen för att förhala riksdagens tillkännagivanden.

Men att på förhand avvisa ett riksdagsbeslut med hänvisning till att det finns en intern regeringsuppgörelse är inget giltigt argument, anser statsvetaren och socialdemokraten Ulf Bjereld.

”Det är en märklig argumentation, att låta regeringens interna överväganden ligga till grund för hur regeringen förhåller sig till ett riksdagsbeslut”, säger han.

”Det här skadar regeringen på så sätt att de spänningar som finns spelas upp inför öppen ridå.”

Efter intervjun med Di väljer Karin Svensson Smith att återkomma med ett förtydligande. Hon påpekar att förbifarten bara är en av flera frågor som ligger till grund för det rödgröna regeringssamarbetet.

”Kabinettsfrågan ligger inte på mitt bord att kommentera, det är våra språkrör och inte jag som ska göra det”, säger hon.

Hon tillägger också att det är regeringen – och inte riksdagen – som styr över Trafikverket och andra statliga verk och därmed äger beslutet om en eventuell återstart av förbifarten.

Samtidigt gör hon ingen hemlighet av att S och MP är splittrade i frågan om förbifarten. Det stod klart redan före valet att motorvägsbygget skulle bli en besvärlig fråga.

Och det var likadant inför valet 2010 då det rödgröna gick fram med ett gemensamt regeringsalternativ, berättar Karin Svensson Smith.

”Jag satt med och gjorde upplägget inför valet 2010. Trots att det var den enskilda fråga vi la absolut mest tid på så kom vi inte längre än att man skulle anordna en folkomröstning”, säger hon.

”Så jag är mycket väl medveten om den åsiktsskillnad som finns mellan Socialdemokraterna och Miljöpartiet.”

Tyck till