1515

USA-börser: Varuhusjätten rusade<br />

De ledande amerikanska indexen stängde en slagig handelssession runt nollstrecket på torsdagen, inför fredagens officiella sysselsättningsrapport för november. Alcoa inledde efter börsstängningen den amerikanska rapportsäsongen med ett svagare resultat än väntat.

Storbolagsindexet Dow Jones Industrial Average sjönk 0,1 procent till 16.445, medan det bredare S&P 500 stängde oförändrat på 1.838. Nasdaq Composite noterades samtidigt 0,2 procent lägre till noteringen 4.156.

Omsättningen uppgick till 690 miljoner aktier på New York-börsen och 2.200 miljoner aktier på Nasdaq. Sektorsvis inom S&P 500 var telekom- och teknologiaktier överlag lägst i kurslistorna, medan läkemedelssektorn gick bäst.

Bland enskilda bolag stack detaljhandelskedjan Macy's ut i nyhetsflödet, med en ny vinstprognos för räkenskapsåret som löper till januari 2015 och besked om personalneddragningar och andra kostnadsbesparande åtgärder som ska minska utgifterna med dryga 100 miljoner dollar per år. Prognosen, som vägleder för en årsvinst i intervallet 4:40-4:50 dollar per aktie, överträffade analytikernas förhandstips på 4:36 dollar per aktie, och Macy's-aktien handlades upp kring 8 procent.

Inom sektorn rekylerade också J.C. Penneys aktie uppåt, med dryga 4 procent, efter ett kursfall på kring 10 procent under onsdagens handel. Att bolaget i sin månatliga försäljningsrapport valde att inte lämna några specifika siffror - något man gjort under alla månader sedan september - fick då investerarna att dra öronen åt sig. Reaktionen var emellertid alltför häftig, menade analyshuset Piper Jaffray i en kommentar på torsdagen, som följaktligen höjde sin rekommendation för aktien till köp, från tidigare behåll.

I statistikväg visade data på torsdagen att antalet nyanmälda sökande av arbetslöshetsunderstöd i USA sjönk något mer än väntat under årets första vecka, jämfört med veckan innan. Siffran kom efter att undersökningsföretaget ADP:s jobbrapport för den privata sektorn under gårdagen visat på en större sysselsättningsökning under november än marknaden förmodat. På fredagen väntas det officiella beskedet från det amerikanska arbetsmarknadsdepartementet.

"Vi kan se viss förväntan om att morgondagens jobbsiffror kan vara riktigt höga. Det kan komma att ändra tidtabellen för Feds slutgiltiga upphörande med kvantitativa lättnader", sade Walter Todd, chefsstrateg vid Greenwood Capital Associates, till Bloomberg News inför rapporten.

Efter stängning på torsdagen inledde Alcoa i sedvanlig ordning den amerikanska rapportperioden. Aluminiumjätten redovisade ett justerat resultat per aktie på 0:04 dollar, vilket inte levde upp till väntade 0:06 dollar per aktie. Försäljningen var samtidigt högre än väntat - 5,6 miljarder dollar under kvartalet mot förhandstippade 5,3 miljarder. Aktien handlades ned kring 3 procent i den inofficiella efterhandeln.

På obligationsmarknaden noterades räntan på den amerikanska tioåringen ned 3 punkter till 2,96 procent.


Innehåll från FluidoAnnons

Fluido: Nyttjande av kunddata fullt ut ökar vinster och effektivitet

En ökad digitaliseringsmognad i samhället gör att företag och organisationer behöver smarta digitala lösningar för att kunna interagera bättre med sina kunder. Där datadrivna beslut, som baseras på kunddata, leder till bättre affärsbeslut och ökad kundnytta. 

– Vi hjälper våra kunder att bli mer konkurrenskraftiga genom att omvandla deras digitala medarbetarupplevelse och ge unik kundupplevelse med Salesforce plattform. Lösningar som gör data tillgänglig på rätt plats vid rätt tid, ger en 360-graders vy över kundens data och möjliggör bättre affärsbeslut och ökad kundnöjdhet. Vi har sett bland våra kunder att kundlojaliteten har ökat med 27 procent och kundnöjdheten med 30 procent när man använder sig av Salesforce, berättar Pia Ferm, Service Lead på Fluido.

Fokus på Salesforce plattform

Många företag kommer framöver att behöva ändra sina affärsmodeller för att möta kundernas nya behov. Därför är det viktigt att få ett helhetsperspektiv när man bestämmer sig för att investera i en ny CRM-plattform. Det krävs också en partner som kan ta ett långsiktigt åtagande och utvecklas ihop med kunden. Fluido, som ägs av Infosys, har valt att fokusera på teknikplattformen Salesforce. Det har bland annat lett till att Fluido sitter med som rådgivare i Salesforce egen produktutveckling och att Fluidos kunder snabbt får tillgång till nya tjänster. 

– Vår expertis är en djup förståelse för Salesforce. Med best practise kan vi kombinera företagets data, från försäljning, marknadsföring eller kundlojalitet, affärsprocesser och teknik för att skapa meningsfulla lösningar och skapa framgång för våra kunder. Våra certifierade konsulter täcker allt från rådgivning, verksamhetscoaching, teknisk implementation samt support och förvaltning, säger Glenn Alexandersson, Sales Lead på Fluido. 

Fludio samarbetar idag med kunder inom vitt skilda branscher, såsom tillverkning, finans, försäkring, telekom, utbildning, energi, healthcare, logistik och transport. 

– Finnair och Fluidos experter har arbetat tillsammans som ett mycket bra team, och förändrat hur vi samarbetar med våra kunder och stöder våra agenter. Våra agenter kan nu utmärka sig i sitt arbete med hjälp av Salesforce-plattformen och AppExchange-partner utan att glömma den intelligenta användningen av data, berättar Tuija Makkonen, Head of Customer and People Applications at Finnair.

Expansion i Europa genom lokal närvaro

Med Norden som bas håller Fluido just nu på att expandera i Europa och styrkan, menar Pia Ferm, är bland annat teamets mångfald och att de lokala kontoren är så pass små att de blir agila och lyhörda för kundens önskemål samtidigt som kunden kan dra nytta av den uppbyggda globala kompetens som finns på övriga Fluidokontor och hos Infosys.

Om Fluido

Vi är den ledande partnern för Salesforce-kompetens i norra Europa. Bolaget grundades 2009 och har ca 400 medarbetare i nio länder. Vi ingår sedan 2018 i Infosys-koncernen som bidrar med ytterligare 4400 Salesforce-konsulter, samt 1000 konsulter inom MuleSoft och Tableau. Fluido är experter på kundcentrerade systemstöd för marknadsföring, försäljning, analyser, portaler & kundtjänst. Läs våra kundreferenser eller läs mer om oss på www.fluidogroup.com.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fluido och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?