1515

Mastercard missade målet<br />

Kreditkortsföretaget Mastercard redovisar ett ökad vinst för fjärde kvartalet 2013. Men resultatet var ändå sämre än väntat.

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Innehåll från HypergeneAnnons

Så digitaliserar du planering och uppföljning: ”Se det som en trappa”

Digitaliseringen berör alla företag och målet är ofta flexibilitet och effektivare processer. Inte minst när omvärlden blir allt mer oförutsägbar. Mitt i utvecklingen står Hypergene och deras molnbaserade produkt för beslutsstöd och verksamhetsstyrning. För att få ut full effekt av digitaliseringen finns steg som du bör ta i rätt ordning.

– Idag jobbar många med affärsplanering, budget och uppföljning på ett sätt som inte alltid hänger ihop. Vår produkt gör processerna enklare, höjer kvaliteten och ser till att företag kan styra mot sina mål, säger Peter Andersson, vd på Hypergene.

Digitaliseringen sker samtidigt som mycket annat i samhället förändras i snabb takt. Då blir det viktigare än någonsin att ha rätt beslutsunderlag och flexibilitet i sina planeringsprocesser. 

– Målet bör ju vara att affärsplaner, budget och prognos är enkla för organisationen att ta fram, men också enkla att revidera. Dessutom behövs rätt beslutsunderlag för chefer och ledare. Det kan låta lätt i teorin men är ofta svårt för lite större verksamheter. 

Fem steg för att lyckas

Att digitalisera sin planering, uppföljning och analys skapar nya möjligheter, fortsätter Peter Andersson, och menar att det finns fem steg för att optimera utvecklingsresan. Det första steget handlar om ekonomistyrningen.

– Ekonomi- och personalinformation är visserligen digital men finns ofta i separata system eller Excel-modeller som fyller olika funktioner. Det gör arbetet svårt. I Hypergene gör integrationer och automatiska arbetsflöden att du kvalitetssäkrar och effektiviserar budget- och prognosarbetet. 

Steg nummer två handlar om att införa stöd för affärs- och verksamhetsplanering. För med ekonomistyrningen på plats kan du enklare få strategi och styrmodell att fungera i vardagen. En viktig del är att definiera och prioritera i bolagens nyckeltal. Först då vet du vad som ska mätas och följas upp för att få bolaget att utvecklas rätt. Även här skapar Hypergene nya möjligheter, menar Peter Andersson.  Väl vid steg tre är det dags att bygga ut med mer verksamhetsdata: omvandla data och information till rapporter för analys och beslut. Det handlar om att tidigt kunna fånga signaler och styra om snabbt om det behövs.

– Vid det fjärde steget arbetar man effektivt med både kvalitetsarbete och förändringar. Nu handlar det om att optimera och förbättra processer, flöden och hur information tillgängliggörs. Med det gjort kan du i det femte steget ta hjälp av intelligenta system som föreslår lösningar med hjälp av exempelvis machine learning och AI. Det kommer vara en naturlig del i beslutsfattande i framtiden, säger Peter Andersson.

– Det är som en trappa. Det viktiga är att du har en produkt som verkligen har stöd för dina behov och låter dig ta stegen i din takt.

Ett system för nya tider

Peter Andersson berättar att Hypergene har kunder i de flesta branscher och att pandemin visat hur viktigt det blivit att ha rätt systemstöd på plats.

– Att snabbt kunna uppdatera sina planer, arbeta med rullande prognoser och få ut beslutsunderlag är exempel på det som blir allt viktigare framöver, avslutar han.

Ta del av fler insikter från Hypergene 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hypergene och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?