Annons

Räntor och valutor: <br />Kriskurerna bet inte<br />

Tillväxtländernas valutor stärktes först kraftigt under natten mot onsdagen sedan Turkiets centralbank höjt sina styrräntor klart mer än väntat. Men rörelsen blev kortvarig och redan under förmiddagen började valutorna gröpas ur då oron över svagheter i tillväxtländernas ekonomier återvände.

En oväntad räntehöjning från Sydafrikas centralbank på eftermiddagen gav ingen bestående marknadspåverkan.

Europaräntorna, som inledningsvis steg på onsdagen, vände gradvis nedåt medan räntespreadarna återigen vidgades något.

Turkiets centralbank höjde reporäntan till 10,0 procent (4,50), utlåningsräntan till 12,0 procent och inlåningsräntan till 8,0 procent. Åtgärden var mer kraftfull än analytiker väntat sig.

Centralbanken konstaterade att den senaste tidens inhemska och externa utveckling har en allvarlig effekt på riskuppfattningen, vilket leder till en kraftig försvagning i den turkiska liran och en markerad ökning i riskpremierna.

Den strama hållningen kommer att finnas kvar tills det finns en betydande förbättring i inflationsutsikterna.

Den turkiska liran stärktes initialt med cirka 4 procent, men förstärkningen gröptes ur under dagens lopp.

Danske Bank noterade att centralbankens åtgärd sannolikt kommer ha rätt negativa inverkningar på den turkiska ekonomin och att tillväxten sannolikt dämpas ytterligare.

De var också tveksamma till om centralbanken lyckas behålla de åtstramande förhållandena om ekonomin försämras.

Även andra EM-valutor, som indiska rupier, sydafrikanska rand och indonesiska rupiah, gynnades initialt, men tappade under dagen också större delen av uppgången.

Sydafrikas centralbank höjde på eftermiddagen oväntat sin styrränta med 50 punkter till 5,50 procent. Enligt centralbankschefen Gill Marcus finns det risker för att inflationen kan komma att överstiga målet under en utdragen period, och centralbankens viktigaste uppgift är att kontrollera priserna.

Samtidigt som tillväxtvalutorna åter försvagades stärktes yenen och schweizerfrancen.

Yenen handlades vid svensk stängning kring 102:2 mot dollarn (102:9), medan euro var relativt stabil kring 1:366 mot dollarn.

Kronans nettorörelser var små under dagen, mot dollarn handlades den kring stabila 6:44 och mot euron tappade den ett halvt öre till 8:81, medan den svenska tioårsräntan sjönk 4 punkter till 2,27 procent.

Svensk statistik på förmiddagen visade att utlåningen till de svenska hushållen steg med 4,9 procent i december, aningen mindre än förväntningarna på +5,0 procent, enligt SME Direkts enkät bland analytiker. Även i november ökade utlåningen med 4,9 procent.

Utlåningen för bostadsändamål uppgick sammanlagt till 2.341 miljarder kronor i slutet av december, en ökning med 5,3 procent jämfört med samma månad föregående år.

Nordeas Andreas Wallström noterade i ett kundbrev att den månatliga tillväxttakten dämpades avsevärt och hushållens krediter ökade endast med 9 miljarder kronor eller 0,3 procent i december jämfört med november.

"Den dämpade tillväxten vid slutet på året är något förvånande. Den rätt höga omsättningen på bostadsmarknaden skulle tyda på en högre kredittillväxt. Men vi väntar oss ändå en fortsatt hög aktivitet på bostadsmarknaden under 2014, vilket i sin tur bör öka efterfrågan på krediter under året", skrev Andreas Wallström.

Han tillade att det underliggande uppåttrycket sannolikt kommer att hållas nere av myndigheterna och att Nordeas prognos för den årliga kredittillväxten därför ligger kring 5,0 procent. Eftersom den nominella inkomsttillväxten antagligen kommer att sjunka något kommer hushållens skuldsättning därför öka svagt, men det är helt i linje med Riksbankens prognos för hushållens skulder, enligt analytikern.

Tidigare på morgonen visade TNS Sifo Prosperas enkät bland marknadsaktörer att inflationsförväntningarna stigit något på ett och fem års sikt. På fem års sikt ligger de nu på 1,9 procent avrundat.

Penningmängden i euroområdet, mätt som M3, ökade med 1,0 procent jämfört med samma månad föregående år. Det var långt under förväntningarna om en ökning med 1,7 procent, enligt Bloomberg News analytikerenkät.

Även det rörliga genomsnittet för tremånadersperioden oktober-december var klart lägre än väntat och de privata krediterna minskade med 2,3 procent i december, efter en lika stor nedgång månaden före.

SEB konstaterade i ett kundbrev att den svaga kredittillväxten fortsätter att vara en stor huvudvärk för ECB.

"Trots rekordlåga styrräntor visar inte kredittillväxten ett enda tecken på förbättring. Både det svaga tillståndet i ekonomin och försvagningen i kreditkanalen förblir ett betydande hinder", skrev SEB.

Amerikanska räntor gynnades av ökad efterfrågan på säkrare tillgångar och tioårsräntan pekade nedåt med 4 punkter till 2,72 procent, inför Fed-beskedet klockan 20.00 efter avslutat FOMC-möte, det sista med Ben Bernanke som chef.

Fed väntas generellt bland analytiker hålla styrräntan oförändrad och fortsätta på den inslagna vägen och minska tillgångsköpen med ytterligare 10 miljarder dollar, till 65 miljarder dollar per månad.

Deutsche Banks USA-analytiker räknar med att Fed ska förtydliga det som för närvarande är dubbla trösklar. De tycker att FOMC-uttalandet i december var "klumpigt" när det gäller beskrivningen av vad ledamöterna behöver se i termer av att strama åt penningpolitiken. Analytikerna är dock hoppfulla om att dagens uttalande kommer att bli tydligare.

Innehåll från KIAAnnons

Biltillverkaren: Alla bilar ska vara laddbara år 2024

Alla nya bilar ska vara laddbara – redan om två år.

Det är i alla fall planen för biltillverkaren Kia Sverige.

Här är modellerna som ska göra det möjligt.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Sedan 2013 har Kia lanserat åtta laddbara bilmodeller i Sverige och är idag marknadsledare på området.

Men företaget nöjer sig inte. Med en uttalad strategi och en vilja att skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el har de tagit ett viktigt beslut.

Målet är 100 procent laddbart år 2024.

Att Kia är en aktör som ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet visar försäljningssiffrorna tydligt.

Enligt statistik från Vroom (Sveriges ledande auktoritet inom statistik, historik och marknadsinformation på den svenska fordonsmarknaden) hade det sålts 118 595 laddbara bilar januari till oktober 2022. Detta motsvarade 52,9 procent av alla nyregistreringar. Av dessa var 35,6% elbilar och 24,1% bilar med laddhybridteknik.

När det kommer till elbilsförsäljningen under oktober i år så ökade försäljningen med 73 procent jämfört med oktober 2021. Totalt såldes närmare 8 000 nya elbilar under månaden.

När det kommer till Kia så är 83 procent av deras nyförsäljning i dag laddbar (i jämförelse med totalmarknadens 53 procent) – en bra bit på väg mot målsättningen på 100 procent laddbara 2024.

I dag har Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet – i snitt på 35 g/km CO2 – av de största bilmärkena i Sverige. Detta kan jämföras med genomsnittet i branschen på 74 g/km januari till oktober, enligt Vroom,

Bakgrunden till Kias framgång när det kommer till laddbara är flera, men en tydlig den specialutvecklade elbilsplattformen e-GMP, som ligger till grund för den andra generationens elbilar, som bland annat årets bil 2022 – EV6 och nya EV6 GT är byggd på.

Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

Elbilsplattformen e-GMP ligger dessutom till grund för den kommande 7-sitsiga familje-suven EV9, som just nu genomgår sluttester inför världslanseringen under nästa år.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera