Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 344 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.
Ta del av villkoren
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev
Betala som
Betalsätt
Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News AB:s personuppgiftspolicy. Bonnier News AB ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Dagens industri är en del av Bonnier News.
Ange ditt företags namn eller organisationsnummer för att hämta adressuppgifter. Hittar du inte ditt företag i sökresultatet? Vänligen ange uppgifterna manuellt.
Innehåll från SodexoAnnons
”Framtidens arbetsliv förutsätter flexibilitet”
Det är stora krafter i rörelse i arbetslivet. Förutom hybridarbetets stora genomslag och en svajande konjunktur påverkas de flesta verksamheter av automatisering, digitalisering och nya regelverk. Hur ska man som arbetsgivare utforma sitt arbetslivserbjudande när allt är i förändring?
– Diskussionen fastnar lätt i hur många dagar man ska vara på kontoret, men paradigmskiftet i arbetslivet handlar om så mycket mer än så. Faktum är att ingen vet hur framtidens arbetsliv kommer att se ut och det ställer stora krav på flexibilitet, innovation och transparens från oss som levererar arbetslivstjänster, säger Peter Mellin, vd för Sodexo Sverige.
Flexibla avtal, dynamiska tjänster
Mindre inlåsning, större flexibilitet och ett transparent helhetsgrepp över de tjänster som levereras är Sodexos svar på den osäkerheten.
– Tiden för statiska affärsmodeller är över, kunderna måste kunna starta och avsluta samarbeten snabbt och utan inlåsningseffekt. Behovet av grundtjänsterna finns ju kvar, det är behovsanpassningen för bättre arbetsmiljö som förändrats, säger Peter Mellin.
Parallellt med nya kommersiella modeller har Sodexo utvecklat flexibla tjänster som dynamisk städning. Då sker städning exakt så ofta som behövs – går städfrekvensen ner kan Sodexos arbete styras mot annat som kunden har nytta av. Lika värdefull är möjligheten att snabbt få mer städning när det behövs.
– Flexibilitet handlar inte bara om att kunna dra ner, vi har tvärtom stora kunder som befinner sig i snabb tillväxt. Att vi kan skala upp städningen i samma takt som de onboardar ny personal är förstås extremt viktigt för dem, säger Peter Mellin.
Arbetslivstjänster och teknikutveckling i framkant
Ett arbetsliv i förändring kräver snabb utveckling av nya tjänster. Sodexo bjuder in innovationsföretag till sin accelerator Sparx, vilket resulterar i ömsesidigt lärande och spännande nya tjänster för Sodexos kunder. Ett samarbete i utveckling är konceptet Hybridwork as a service som Sodexo gör tillsammans med accelerator-företagen Flowpass och Beleco. Flowpass tillhandahåller flexibla arbetsplatser och co-workinghubbar och Beleco hyr ut kontorsmöbler utan bindningstid. Den gemensamma uppgiften är att i samverkan med kunder definiera och designa hybrida arbetsmodeller och genom flexibla servicelösningar också realisera värden av hybridmodellen, där Sodexo mer specifikt levererar lösningar för det hybrida kontoret och arbetslivet.
Ett attraktivt och flexibelt arbetsliv i en oförutsägbar tid
Arbetsgivare som kan erbjuda ett attraktivt arbetsliv oavsett varifrån arbetet utförs får lättare att rekrytera och behålla personal, och bättre förutsättningar för välmående och produktivitet. Därmed blir arbetslivstjänsterna av allt större strategisk vikt och en genomarbetad arbetslivsstrategi direkt avgörande.
– Ingen har alla svar på hur det kommer att bli, men alla kan och bör sätta tydliga mål för sitt arbetslivserbjudande. Där är vi på Sodexo ett kunnigt bollplank, och med flexibla modeller är det lättare att acceptera att vägen till målet – och de regler som ska gälla under tiden – består av lärande och utveckling, säger Peter Mellin.
Om Sodexo
Sodexo är världsledande inom hållbara måltider och service för individer genom hela livet. Företaget har verksamhet i 53 länder och 422 000 medarbetare som servar 100 miljoner människor varje dag. För Sodexo går hållbar tillväxt och socialt engagemang hand i hand. Syftet är att skapa en bättre vardag, för ett bättre liv för alla.