1515

Räntor och valutor: Uppåt efter skönt besked<br />

Kronan stärktes och svenska marknadsräntor steg, främst i kortare löptider, efter att SCB redovisat KPI-utfall för december som var högre än vad såväl analytiker som Riksbanken hade räknat med.

Europeiska räntor reagerade däremot inte nämnvärt på att Eurostats industriproduktionsdata för november kom in väl över förväntningarna.

SCB rapporterade att KPI steg 0,3 procent mellan november och december, och steg 0,1 procent jämfört med i december 2012. Enligt SME Direkts prognosenkät väntades 0,0 respektive minus 0,1 procent (Riksbankens prognosbana från i december pekade mot minus 0,07 procent på årsbasis).

KPIF steg samtidigt 0,8 procent i december jämfört med december 2012, väl över de 0,57 procent som Riksbankens prognosbana pekade mot.

Utfallet kan tolkas som en lättnad för Riksbanken, som efter en höst med oväntat låga inflationsutfall tvingades till en oannonserad räntesänkning i december. Och även om den svenska inflationstakten ännu är mycket låg kan det högre än väntade utfallet möjligen också inverka positivt på inflationsförväntningarna, men risken är att det handlar om en kortvarig lättnad för Riksbanken.

Flera analytiker noterade att det var högre prisökningar på julresor än vanligt som låg bakom överraskningen på uppsidan i KPI, vilket möjligen kan kopplas till att helgdagarna låg mycket gynnsamt för dem som ville ta långledigt under helgerna.

Priserna på transporttjänster steg 9,4 procent mellan november och december, vilket bidrog med +0,3 procentenheter till KPI-ökningen. Michael Grahn, analytiker på Danske Bank, konstaterar att denna post steg 7,5 procent samma period föregående år, då följdes det av en nedgång med 8,5 procent mellan december 2012 och januari 2013, och Michael Grahn tror att vi kan få se en liknande utveckling i januari-KPI 2014.

"Man kan väl säga att det är lite större volatilitet i statistiken, men det är ingen förändrad trend", sade han.

Grönsakspriserna steg i december, men enligt Michael Grahn var livsmedelspriserna ändå som helhet något lägre än väntat, i övrigt var överraskningarna i december-KPI små.

Olle Holmgren, analytiker på SEB, noterade liknande bedömningar i ett kundbrev och han ser inga större skäl till att revidera SEB:s inflationsprognos efter decemberutfallet.

Han påpekade dock samtidigt att KPI-utfallet för januari inte hinner publiceras i tid före Riksbankens penningpolitiska rapport i februari. Givet att decemberutfallet blev högre än väntat blir sannolikheten för någon ny nedjustering av räntebanan därmed "väldigt liten".

"Men efter så många överraskningar på nedsidan kommer Riksbanken troligen att tolka det högre utfallet försiktigt, i synnerhet med tanke på att det drevs av volatila komponenter", skrev Olle Holmgren.

Svenska statsobligationsräntor steg 2-4 punkter på tisdagen. Tvåårsräntan upp 4 punkter, till 1,07 procent, och tioårsräntan upp 2 punkter, till 2,40 procent. Räntegapet mot den tioåriga tyska obligationen steg till 59 punkter (56).

Euron försvagades 7 öre mot kronan, till 8:81, medan dollarn försvagades drygt 6 öre till 6:44. TCW-index sjönk till 117,95 (118,91).

Tidigare på tisdagsmorgonen publicerade Arbetsförmedlingen statistik som visade att den öppna arbetslösheten steg till 4,6 procent av arbetskraften i december, jämfört med 4,4 procent föregående månad.

Arbetsförmedlingen konstaterar att arbetslösheten fortsätter att minska.

"Antalet inskrivna arbetslösa minskar något och det är en utveckling som beräknas fortgå framöver. Utfallet för december visar att inflödet av nya lediga platser fortsätter att ligga på en hög nivå samtidigt som antalet varslade om uppsägning fortsätter att minska", sade Mats Wadman, Arbetsförmedlingens analyschef.

I Storbritannien kom decemberinflationen in något lägre än väntat. Mätt som KPI sjönk inflationstakten till 2,0 procent, från 2,1 procent i november (väntat 2,1 procent), och Bloomberg News kunde konstatera att det var första gången sedan november 2009 som inflationen nådde ner till Bank of Englands målnivå.

Eurostat redovisade vidare en oväntat stark industriproduktion i november; produktionen ökade 1,8 procent jämfört med i oktober och 3,0 procent jämfört med november 2012. Enligt Bloomberg News väntades +1,4 respektive +1,8 procent (statistiken för oktober reviderades också upp med 0,3 procentenheter).

Från USA kom besked om att detaljhandeln steg 0,2 procent i december, och 0,7 procent exklusive bilar. Utfallet var bättre än de +0,1 respektive +0,4 procent som väntades enligt Bloomberg News enkät, men det motverkades i hög grad av att novemberutfallen samtidigt justerades ned 0,3 procentenheter.

Ekonomerna på Deutsche Bank New York noterade i en kommentar att många väderkänsliga kategorier inom detaljhandeln, som möbler, elartiklar och byggvaror, uppvisade svagheter medan kategorier som gynnas när hushållen förbereder sig för dåligt väder, som livsmedel, hälsovård och bensinstationer, noterade en solid utveckling.

Baserat på den aktuella statistiken pekar Deutsche Banks prognos ändå mot att privatkonsumtionen kan ha stigit med goda 3,6 procent i årstakt under fjärde kvartalet, och de antar samtidigt att BNP kan ha stigit 4,0 procent.

Även RDQ Economics drar slutsatsen att privatkonsumtionen bör ha utvecklats väl under fjärde kvartalet, trots nedrevideringar av tidigare månadsdata. Deras prognos för privatkonsumtionen pekar nu mot +3,75 procent, medan BNP-prognosen pekar mot +3,25 procent.

Övrig USA-statistik på tisdagen visade att importpriserna var oförändrade i december (väntat +0,4 procent) medan NFIB:s index över småföretagarklimatet steg till 93,9 i december från 92,5 i november (väntat 93,1)

Amerikanska statsobligationsräntor sjönk något på måndagskvällen, i samband med en svagare börsutveckling, men vände åter något upp på tisdagen. Vid den svenska marknadens stängning noterades tioårsräntan till 2,85 procent, oförändrat jämfört med noteringen vid samma tid på måndagen.

Den amerikanska kongressen kom under natten mot tisdagen överens om ett nytt lagförslag som innebär att myndigheterna har finansiering till och med den sista september, enligt Barbara Mikulski, demokratisk senatsledamot.

"Vi har en uppgörelse. Det kommer inte att bli någon nedstängning", sade hon.

Uppgörelsen innebär att flera av de åtstramningar som införts tidigare ska lättas upp och att det finns finansiering för individuella myndigheter, med detaljer, och det finns inget i lagförslaget som blockerar president Barack Obamas hälsovårdsreform, Obamacare.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?