Annons

Jätteorder i USA <br />hägrar för Gripen<br />

Den svenska vapentillverkaren Saab är inom ramen för ett samarbete med amerikanska Boeing på väg att erbjuda Gripenplan till det amerikanska flygvapnets utbildningsprogram T-X.
Foto:JOHAN NILSSON / SCANPIX

Det rapporterade den amerikanska flygbranschtidningen Aviation Week på onsdagen, med hänvisning till insatta källor.

T-X-programmet uppges syfta till att köpa runt 350 utbildningsflygplan för att ersätta plan av typen Northrop Grumman T-38, ett plan från 1962. Som jämförelse är Schweiz på väg att köpa 22 Gripenplan, och till Brasilien har Saab offererat 36 plan i en mångårig upphandling. Saabs mål är att exportera minst 300 Gripenplan inom tio år, enligt vad Saab sade vid 2012 års kapitalmarknadsdag.

T-X-inköpen ska ha skjutits upp på grund av försvarsnedskärningar, men väntas sätta i gång igen 2015.

Närmaste konkurrent i T-X-programmet är planet T-50 från Lockheed Martin/Korea Aerospace Industries. Av artikeln framgår inte hur många av de 350 planen Boeing/Saab skulle offerera, men bolagen uppges tro att de kan erbjuda ett billigare alternativ än T-50.

Enligt källorna handlar det om "veckor snarare än månader" tills Boeing-/Saabsamarbetet bekräftas. Aviation Week uppger att Boeing har publicerat ett uttalande som varken bekräftar eller dementerar det.

Saab avböjde inledningsvis att kommentera uppgifterna till Nyhetsbyrån Direkt men återkom senare under eftermiddagen med konstaterandet att den Gripen E som nu produceras inte lämpar sig som träningsflygplan.

"Saab håller förstås alltid dörren öppen för nya affärsmöjligheter där vår tekniska kompetens kan användas och skulle någon av alla de diskussioner vi för resultera i något konkret så berättar vi förstås om det. Alldeles oavsett detta, kommer Gripen E aldrig bli ett träningsflygplan", säger Lennart Sindahl, Senior Vice President och chef för Saabs affärsområde Aeronautics, i sin kommentar till Nyhetsbyrån Direkt.

Saab och Boeing är konkurrenter i Brasiliens pågående upphandling av stridsflygplan, men inom civilt flyg hör Boeing till Saabs största kunder.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?